صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • المپیک
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و چهار - ۲۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و چهار - ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

برنامه‌ریزی بلندمدت دلافوئنته برای موفقیت

از آکادمی تا جنگل سیاه

در بحبوحه جنجال سال گذشته رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا، لوییس دلافوئنته در آبان گذشته تصمیم گرفت تیمش در یورو 2024 را در «جنگل سیاه» آلمان اسکان دهد، جایی که تنها صدای خارجی، متعلق به حیوانات و پرندگان بود؛ نزدیک سوییس و بیش از 170 کیلومتر فاصله با نزدیکترین شهر میزبان یورو، اشتوتگارت بود و اسپانیا بیش از یک ماه است که در چنین شرایطی تمرین می‌کند. بازیکنان عاشق این فضا شده‌اند و در هتل مخفی شده در جنگل آرامش و شادی به دست آورده‌اند، شش برد پیاپی هم در یورو به دست آورده‌اند تا درستی انتخاب دلافوئنته تأیید شود.
مربی 63 ساله بیش از یک‌دهه قبل برنامه‌ریزی را شروع کرده، او کار در تیم زیر 15 سال اسپانیا را در 2013 آغاز کرده و برخی از بازیکنان آن تیم الان در کنارش هستند و آنها که بعد از انتصابش به مسخره می‌گفتند، «لوییس دلا چی؟» حالا امیدوارند پروژه فوق‌العاده‌اش پایان خوشی داشته باشد.
او مدافع کناری سختکوشی در اتلتیک بیلبائو بوده و آدم بی‌سر و صدا و کم‌ادعایی است. بسیار به نظم پایبند است و این را می‌توان در بدن آماده و مثل بدنسازهایش تماشا کرد؛ او به سالن ورزش می‌رود در ساعتی که بیشتر بازیکنانش خواب هستند. در کار نیز بسیار هدفمند است و وقت و انرژی‌اش را تلف نمی‌کند.
وقتی به عنوان مربی اسپانیا انتخاب شد، خیلی‌ها او را نمی‌شناختند چون برخلاف اسلاف خود، لوییس انریکه، خولن لوپتگی، لوییس آراگونس و ویسنته دل‌بوسکه کارنامه مربیگری باشگاهی نداشت اما با شخصیت آرام خود رختکن متلاطم تیم بعد از دوران سختگیری انریکه را سامان بخشید و با راهنمایی‌های درست و همراه با آرامش خود اعتماد بازیکنان را جلب کرد به جای اینکه وظایف را در محیطی نظامی به اعضای تیم دیکته کند.
شناخت بسیاری از بازیکنان تیم به او کمک زیادی کرده. دلافوئنته با بیش از نیمی از تیم کار کرده و تیم‌های زیر 19 و زیر 21 سال اسپانیا را به ترتیب در سال‌های 2015 و 2019 به قهرمانی اروپا رسانده و در المپیک توکیو به مدال نقره دست یافته است. بازی‌های مسلط اسپانیا در آلمان نتیجه پروژه بلندمدت او است که با جدایی از فوتبال مالکانه تیکی‌تاکا که سه قهرمانی پیاپی در تورنمنت‌های مهم حاصلش بود، نگرشی جدید و هجومی را در پیش گرفته است.
رقبا معمولاً برابر اسپانیا پنج‌دفاعه بازی می‌کنند اما ویژگی تیم دلافوئنته پرس از بالا و پاس‌های تک‌ضرب و دقیق است ضمن اینکه بازیکنان به‌خوبی از جاگیری هم‌تیمی‌ها آگاهند. به قول بازیکنان، این نتیجه درک متقابل حاصل از سال‌ها بازی و پیشرفت در کنار هم است. میکل مرینو که گل پیروزی بازی با آلمان را زد، می‌گوید: «ما می‌دانیم مربی چه می‌خواهد و دوست دارد تیمش به چه سبکی بازی کند، این امتیاز بزرگی برای ما و مربی است که همه از نقاط ضعف و قوت یکدیگر باخبریم، برای همین به شکلی متفاوت از بقیه تیم‌های ملی هماهنگی داریم، این را فقط در تیم‌های باشگاهی می‌توان دید.» تست نهایی این هماهنگی‌ها امشب در برلین انجام می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی