صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • المپیک
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و چهار - ۲۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و چهار - ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

تداوم دوران باشکوه انگلیس با تحول مراحل حذفی

میراث ارزشمند ساوت‌گیت

بازی امشب در فینال یورو 2024 شاید آخرین مسابقه
گرت ساوت گیت به عنوان مربی انگلیس باشد و صرف‌نظر از هر اتفاقی که در بازی امشب بیفتد، میراث او در سه بازی مرحله یورو نجات در لحظات آخر، رستگاری در ضربات پنالتی و درخشش در نیمه نهایی است.
دوباره همه به تحسین تیمی می‌پردازند که برای دومین بار پیاپی به فینال یورو رسیده در حالی که ساوت گیت تنها یک دقیقه با پایانی دلخراش بر دوران هشت ساله‌اش روی نیمکت سه شیر فاصله داشت. انگلیس بعد از مرحله گروهی کسالت‌آور و نتیجه‌گرا، در اولین دور حذفی تا لحظات آخر با یک گل برابر اسلواکی عقب بود بدون اینکه ضربه‌ای در چهارچوب داشته باشد. اما قیچی برگردان جود بلینگام و ضربه سر هری کین، ساوت گیت را نجات داد هرچند با انتقادات زیادی مواجه شد. در صدمین بازی انگلیس با ساوت گیت مقابل سوییس دوباره عقب افتادند اما بازی را به تساوی کشاندند و در ضربات پنالتی بااعتماد به نفس و حرفه‌ای عمل کردند که برای انگلیس اتفاقی جدید بود و ساوت‌گیت به خاطر آن شایسته تحسین است. در نیمه نهایی اما انگلیسی که همه انتظار داشتند، نمایان شد. برای سومین بار پیاپی عقب افتادند اما با بهترین 45 دقیقه نه این تورنمنت بلکه دو سال اخیر خود به نتیجه مطلوب رسیدند.
دیگر خبری از لجبازی‌های قبلی ساوت گیت نبود و به توصیه‌ها گوش کرد، تعویض‌های مؤثری داشت از جمله بیرون کشیدن کاپیتان کین که در تورنمنت‌های قبلی محال بود. این پیروزی و نوع بازی حال کل تیم و کشور را تغییر داده است.
منتقدان که تعدادشان کم هم نیست، بر این باورند که انگلیس در گروه‌های آسان و بازی‌های حذفی دلخواه به سختی می‌افتد اما حتی با در نظرگرفتن این، آمار او فوق‌العاده است. نباید فراموش کنیم او تیمی را تحویل گرفت که در مرحله گروهی جام جهانی 2014 تنها یک امتیاز گرفت و با شکست مقابل ایسلند از یورو 2016 حذف شد. هشت سال گذشته و او دومین فینال یورو را تجربه می‌کند، در حالی که برای نخستین بار بعد از سال 1990 تیم را به نیمه نهایی جام جهانی 2018 برد و در تورنمنت قطر هم شکست نزدیکی برابر فرانسه داشت. سه نیمه نهایی در چهار تلاش برابر چهار نیمه نهایی در 66 سال. آنها امشب برای اولین بار خارج از خانه در فینال تورنمنتی مهم بازی می‌کنند در حالی که قبل از این دو بار در خانه بازی کرده‌اند؛ اولی را سال 1966 بردند و دومی را سه سال قبل باختند.
همچنین تیم ساوت گیت در 35 بازی مقدماتی یورو و جام جهانی تنها یک باخت داشت که رکورد فوق‌العاده‌ای است. این مدافع وسط سابق اهل‌ های و هوی نیست اما اطرافیانش می‌دانند بسیار قابل احترام است. ساوت گیت به دستاورد مهمی رسیده هرچند راهش تا فینال بسیار آسان بوده و اگر بتواند در پایان بازی امشب روی سکوی بالاتر بایستد، پایان شایسته‌ای برای مربی مستعد و سختکوش رقم می‌خورد.
جستجو
آرشیو تاریخی