مثل شاگردانم برای اولین بار به المپیک می‌روم

مریم طالبی: بچه‌ها از جان و دل مایه می‌گذارند

مریم طالبی سرمربی تیم ملی تیراندازی تفنگ، جوان‌ترین سرمربی در المپیک پاریس است. او هم مثل دو شاگردش برای اولین بار المپیک را تجربه می‌کند. طالبی هرچند ترجیح می‌دهد هیچ پیش‌بینی از نتیجه شاگردانش نکند، اما معتقد است دو تیرانداز جوان ایرانی در پاریس از جان و دل مایه می‌گذارند.

 آمادگی شرمینه چهل‌امیرانی و فاطمه امینی برای المپیک به چه حدی رسیده؟
بچه‌ها بعداز جام جهانی مونیخ چهار روز استراحت کردند و دوباره به اردو برگشتند تا قبل از اعزام تمرینات‌شان را ادامه می‌دهند. یکی‌دو روزی به مرخصی می‌روند تا کنار خانواده‌هایشان باشند و 28 تیرماه هم پرواز به پاریس دارند. فعلاً شرایط بچه‌ها خوب است و با روحیه جنگندگی که در آنها سراغ دارم به نظرم همه تلاش‌شان را بکار می‌برند و کم نمی‌گذارند.
 ظاهراً بعد از مونیخ بچه‌ها دیگر مشکل تجهیزات و فشنگ ندارند، نه؟
دقیقاً، در اردوی مونیخ تجهیزات چهل‌امیرانی و امینی به روز شد تا مشکلی برای المپیک نداشته باشند. فدراسیون مقداری هم فشنگ از مجارستان و آلمان خرید و مشکل فشنگ نداریم. بچه‌ها با همین فشنگ‌ها در پاریس مسابقه می‌دهند، هر چند تست شده نیستند اما خوب هستند.
  فاطمه امینی و شرمینه چهل‌امیرانی برای المپیک در چه موادی رقابت می‌کنند؟
فاطمه امینی تیرانداز 10متر بادی است که در سه وضعیت تیر می‌زند. در سه وضعیت شرایط آب و هوایی خیلی روی عملکرد تیرانداز تأثیر دارد. بویژه فاطمه که در سه وضعیت خیلی تازه‌کار است و یک‌سالی است در این ماده کار می‌کند، او هنوز جای کار دارد.
شرمینه چهل‌امیرانی در 10متر باید مسابقه می‌دهد. هردو تیرانداز شرایط خوبی دارند و همه کارها و تمریناتی که لازم بود را انجام داده‌اند. این روزها هدف ما بیشتر آمادگی ذهنی بچه‌هاست تا برای رقابت بزرگ در المپیک آماده شوند. چرا که آنها تمرینات لازم تاکتیکی و تکنیکی را انجام می‌دهند.
  شما چه پیش‌بینی از نتیجه دو تیرانداز در اولین تجربه المپیکی دارید؟
نه‌تنها المپیک که هر مسابقه‌ای که ورزشکاران در آن شرکت می‌کنند حکم یکی از پله‌ها تا قله قهرمانی را دارد. پاریس برای بچه‌های ما اولین تجربه المپیک است. من اولین توصیه‌ای که به آنها کردم این بود از رقابت با بقیه تیراندازان لذت ببرید. از اینکه در چنین رویداد بزرگی شرکت کردید. می‌دانم با توکل به خدا بچه‌ها در پاریس هم مثل بقیه مسابقه‌ها از جان و دل مایه می‌گذارند. هدف ما حفظ آرامش و تمرکز تیراندازان و رقابت با اعتماد به نفس بالاست.
 المپیک 2024 پاریس اولین تجربه شما در دوره مربیگری هست. شما هم   استرس اولین حضور را دارید؟
درست است که من تجربه کوچ تیم را در بازی‌های آسیایی هانگژو ویونیورسیاد جهانی دانشجویان را دارم، اما مثل شاگردانم برای اولین بار به المپیک می‌روم. حتی وقتی تیرانداز بودم هم المپیک نرفتم. البته فکر می‌کنم جوان‌ترین سرمربی تیراندازی در المپیک هم هستم. اولین تجربه کوچم در المپیک هست اما کارم سخت نیست. چرا که وظیفه مربی برنامه‌ریزی است و هیچ مسابقه‌ای با مسابقه دیگر فرق ندارد، به شرط اینکه نگاه حرفه‌ای باشد و درحال یادگیری. ذات ورزش قهرمانی است، اگر در هر مسابقه مدیریت ذهن، خودکنترل‌گری تاکتیک و تکنیک باشد.
 تعداد کم سهمیه المپیک تیراندازی یعنی افت تیراندازی؟
من به عنوان کسی که هدایت تیم را دارم، نکته قابل توجه، شرایط خاص کلان است. وضعیت کلان اصلاً با 4 سال پیش قابل مقایسه نیست. ما برای المپیک پاریس از جمع انتخابی‌های المپیک تفنگ، تنها 8 ورلدکاپ را شرکت نکردیم. فدراسیون تیراندازی جزو فدراسیون‌های ممتاز در تعداد اعزام‌هاست و هیچ کوتاهی نکرده. اما شرایط خیلی ویژه بود و اردوی برون‌مرزی نداشتیم. شک نکنید تعداد سهمیه شاخص سنجش عملکرد فدراسیون از نظر فنی نیست. حتی کشوری مثل ژاپن با حضور در همه مسابقات و با تجهیزات خوب، تنها یک سهمیه تفنگ مردان را گرفت یا صربستان فقط یک سهمیه تفنگ مردان دارد، درحالی که مدال طلا، نقره و برنز المپیک دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی