آبروداری دختران تیراندازی برای المپیک

ماجراجویی سه تفنگدار

سی و سومین دوره بازی‌های المپیک، از 5 مردادماه در پاریس شروع می‌شود. پاریس عروس شهرهای دنیا، بعد از سال‌های 1900 و 1924 برای سومین‌بار میزبان بزرگترین رویداد ورزشی دنیا شده است. در واقع با برگزاری المپیک ۲۰۲۴ پاریس، این شهر صدمین سالگرد بازی‌های المپیک ۱۹۲۴ را جشن می‌گیرد. مراسم افتتاحیه این بازی‌ها اما متفاوت از المپیک‌های قبلی است؛ به جای ورزشگاه این‌بار افتتاحیه روی رود سن پاریس برگزار می‌شود. کاروان ورزشی ایران به نام خادم‌الرضا با شعار صلح برای کودکان در این دوره حضور دارد. هرچند این بار برخلاف دوره‌های قبل کاروان ایران کوچکتر است. کاروان ایران 40 سهمیه گرفته که 11 سهمیه برای زنان و 29 سهمیه برای مردان است. 12 روز مانده تا افتتاح بازی‌ها. روزنامه ایران ورزشی این روزها برای آشنایی مردم ورزش‌دوست ایران پرونده ویژه‌ای برای مسافران و ورزشکاران المپیکی گشوده که هر روز تقدیم نگاه تان می شود.

 مهری رنجبر
خبر‌نگار

 
 تیراندازی ایران با تیمی جوان راهی پاریس می‌شود. سه دختر و یک پسر. تیمی با رنج سنی 16 تا 26 سال. فاطمه امینی و شرمینه چهل‌امیرانی دو تیرانداز تفنگ هستند، هانیه رستمیان تیرانداز تپانچه، محمد بیرانوند هم اولین سهمیه تاریخی اهداف پروازی را گرفت.
هانیه رستمیان ملی‌پوش تپانچه باتجربه‌ترین تیرانداز ایران است، آن هم بعداز تجربه اولش در المپیک توکیو.
سه تیرانداز جوان در پاریس، برای اولین بار پا به المپیک می‌گذارند تا نشان دهند گاهی شور جوانی و سر نترس داشتن بر تجربه می‌چربد.
بعید هم نیست انگیزه جوانی از آنها در المپیک ستاره بسازد. هانیه رستمیان که 30 مهر 1401 با سهمیه 25 متر تپانچه در قهرمانی جهان مصر، چراغ سهمیه‌های المپیک کاروان ایران را روشن
کرد.
شرمینه چهل‌امیرانی 11 ماه بعد از او در اولین تجربه قهرمانی جهان به میزبانی باکو، با صعود به فینال و پنجمی سهمیه المپیک تفنگ بادی 10 متر را گرفت تا دومین تیراندازی باشد که بلیت پاریس برایش در فینال قهرمانی جهان صادر شد.
 فاطمه امینی ملی‌پوش 10 متر تفنگ بادی، اما در قهرمانی آسیا 20 دی سال قبل، با ششمی آسیا سومین سهمیه تیراندازی را گرفت.
هاینه رستمیان که در المپیک 2020 توکیو پرچمدار کاروان ورزشی ایران بود، در تپانچه 25 متر اما به فینال المپیک توکیو نرسید و کارش را با دهمی تمام
کرد.
 رستمیان اما امسال با تجربه دوره قبل در پاریس تیر می‌زند و خیلی‌ها روی صعودش به فینال حساب کرده‌اند و حتی مدال را هم دور از دسترسش نمی‌دانند، مربی‌اش نصراصفهانی برای اینکه تمرکز شاگردش بهم نخورد، او را تا بعداز المپیک ممنوع‌المصاحبه کرده است. حتی خودش هم تماس هیچ خبرنگاری را جواب نمی‌دهد.
 اما از دو تیرانداز تفنگ 10 متر؛ فاطمه امینی در سه وضعیت مسابقه می‌دهد و چهل‌امیرانی در 10 متر بادی. تیراندازان 28 تیرماه راهی پاریس می‌شوند و با اقامت در کمپ شاتورو آخرین تمرینات را انجام می‌دهند. مسابقه تیراندازان تفنگ 8 و 9مردادماه در شهر شاتورو برگزار می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی