حال و هوای متفاوت نقل و انتقالات آبی

استقلال مثل پرسپولیس باخت نداد

حمیدرضا عرب
روزنامه‌نگار

فعالیت نقل و انتقالاتی استقلال در یک هفته اخیر تا حدی خیال جواد نکونام را برای در اختیار داشتن یک تیم مدعی آسوده کرده است. نکته این است که استقلال تا به امروز برخلاف پرسپولیس جدایی شوک‌برانگیزی نداشته است و اگر جلالی نیز به دلیل گذراندن سربازی از ترکیب آبی‌ها جدا شود، اتفاق آنچنان تلخی برای نکونام نخواهد بود. مسئولان باشگاه استقلال با علم به اینکه ممکن است نکونام از داشتن جلالی محروم شود، قراردادی با زکی‌پور منعقد کردند تا در این پست به اصطلاح دست‌شان خالی نباشد و ناچار به جذب بازیکن خارجی نشوند. تمدید قرارداد با سهرابیان، چشمی و توافق با سلیمی و محمدی و... را باید ازجمله اقدامات مثبت استقلال در نقل و انتقالات پیش‌فصل دانست.
فصل پیش استقلال در همان بدو ورود به نقل و انتقالات با شوک بزرگ جدایی قایدی و محبی مواجه شد؛ ماجرایی که به شدت در روحیه تیمی آبی‌ها نیز اثرگذار بود. گرچه استقلال در ادامه مسیر، خود را به خوبی جمع و جور کرد و توانست روی مدار موفقیت گام بردارد و مدعی قهرمانی باقی بماند و فقط با اختلاف یک امتیاز قهرمان نشود، اما به هرحال آن جدایی‌ها به لحاظ فنی در استقلال اثرگذار بود و مشکلاتی را برای استقلال به وجود آورد.
بدون شک اگر قایدی یا محبی در استقلال می‌ماندند، نکونام در جمع‌آوری امتیازات عملکرد بهتری را از خود به‌جا می‌گذاشت اما مسئولان وقت موفق به حفظ این بازیکنان نشدند تا استقلال با سیمای متفاوتی گام به فصل بیست و سوم بگذارد. در آستانه فصل بیست و چهارم اما نشانه‌هایی از جدایی ستاره‌ها یا به اصطلاح بازیکنان کلیدی نمی‌بینیم.
باشگاه استقلال موفق شده تا به امروز بازیکنانش را برای تمدید قرارداد تعیین‌تکلیف کند و علاوه بر آن در جذب برخی بازیکنان نیز موفق بوده و قرار است مذاکرات ادامه داشته باشد تا احتمالاً در روزهای آتی با جذب یکی، دو بازیکن شاخص به روند مطلوب خود در نقل و انتقالات ادامه دهد.
در میان مدعیان، استقلال به واقع وضعیت مطلوب‌تری داشته و اگر در روزهای آتی چند بازیکن شاخصی که صحبت از حضور آنها در استقلال است، به مرحله عقد قرارداد برسند، ماجرای نقل و انتقالات به کلی به سود استقلال رقم خواهد خورد و آبی‌ها تیم قابل قبولی را برای فصل جدید روانه لیگ برتر خواهند کرد.
در شرایطی که سرخ‌ها چهره‌های شاخص خود را از دست دادند و در تمدید قرارداد بازیکنان مهم فصل پیش خود ناکام ماندند، استقلال چهره‌های مهم خود را حفظ کرده و توفیقاتی در مذاکرات با بازیکنان تیم رقیب داشته است. تردیدی نیست اگر استقلال بتواند یکی، دو بازیکن از جمع مدعیان فصل پیش را به جمع خود اضافه کند، به واقع برنده نقل و انتقالات پیش‌فصل لقب خواهد گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی