پاسخ قاطع مدافع خوش‌آتیه تیم ملی به پیشنهاد قطر

وطن پرست

محمد محمدی سدهی
خبر‌نگار

امیـن حزباوی، کاپیتان تیم ملی فوتبال جوانان کشورمان سال گذشته با قراردادی سنگین و گرانقیمت به مدت 5 سال فولاد را به مقصد السد قطر ترک کرد تا یکی از مهم‌ترین انتقال‌های چند سال اخیر فوتبال ایران در حاشیه خلیج فارس را رقم بزند. حضور حزباوی در قطر باعث شد تا صحبت‌هایی در خصوص تغییر تابعیت این بازیکن جوان و خوش‌آتیه فوتبال ایران به گوش برسد اما این بازیکن جوان اعلام داشت که پیشنهادی در خصوص تغییر تابعیت نداشته و اصلاً به این موضوع حتی فکر هم نمی‌کند. حزباوی سال گذشته با السد به قهرمانی دست یافت، با وجود این حالا این باشگاه قطری در خبری رسمی، جدایی حزباوی را اعلام کرده است. از یک طرف در قطر گفته می‌شود که از این بازیکن رضایت نداشتند و به دنبال گزینه مناسب‌تری هستند. در این رابطه اعلام شد که ظاهراً با توجه به اینکه باشگاه‌های قطری فقط می‌توانند 7 بازیکن خارجی جذب کنند، باشگاه السد مدتی قبل از حزباوی می‌خواهد قرضی به یک تیم دیگر برود که این موضوع مورد موافقت قرار نمی‌گیرد. لیست بازیکنان خارجی السد قطر پر است و به این دلیل قطری‌ها این بازیکن جوان را کنار گذاشتند. پائولو اوتاویو(دفاع چپ برزیلی)، جیووانی(مهاجم برزیلی)، گیلرمه(هافبک دفاعی برزیلی)، گونزالو پلاتا(وینگر اکوادوری)، متئوس اوریبه(هافبک کلمبیایی)، رومن سایس(دفاع وسط مراکشی)، رافا موخیکا(مهاجم اسپانیایی) بازیکنان خارجی السد محسوب می‌شوند.  از سوی دیگر اعلام شد که جدایی بازیکن خوش‌آتیه تیم ملی از السد به دلیل پیشنهاد قطری‌ها در خصوص تغییر تابعیت او است. البته احتمال جدایی ستاره 21 ساله این تیم به دلیل فنی با توجه به قرارداد طولانی مدت این بازیکن خیلی کم است و به نظر می‌رسد قطری‌ها خواهان تغییر تابعیت این بازیکن جوان بودند که حزباوی به پیشنهاد قطری‌ها قاطعانه «نه» گفت تا اینکه این مخالفت باعث شد تا او از السد جدا شود.
 السد بعد از فسخ با حزباوی در بیانیه رسمی خود اعلام کرد که برای فسخ توافقی قرارداد با حزباوی به نقطه مشترک رسیده و همچنین از خدمات این بازیکن در فصل گذشته تشکر کرد. پیشنهاد تیم ملی قطر عواید مالی بسیار خوبی را برای حزباوی به دنبال داشت، اما او ترجیح داد که در تیم ملی کشورش به فوتبال ادامه دهد. پس از این اخبار حزباوی با انتشار یک تصویر از خود در لباس تیم ملی ایران در اینستاگرام به نوعی نسبت به پیشنهاد قطری‌ها واکنش نشان داد. این مدافع خوش‌آتیه ایرانی که طی یک سال اخیر دو بازی ملی هم انجام داده در 19 مسابقه لیگ ستارگان قطر نیز به میدان رفت و دو قهرمانی در یک سال اخیر در رقابت‌های باشگاهی همراه با السد به دست آورد.
 
پیشنهاد سپاهان و استقلال
به حزباوی
 در این بین جدایی حزباوی در فصل نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال کشور موجب شد تا صحبت‌هایی در خصوص حضور این بازیکن جوان در تیم‌های ایرانی به گوش برسد. گفته می‌شود دو باشگاه استقلال تهران و سپاهان بلافاصله اقدام به مذاکره با حزباوی کردند و علاوه بر این دو باشگاه ایرانی، تیم‌هایی از لیگ امارات و قطر هم خواستار جذب مدافع جوان ایرانی شده‌اند.

 

یادداشت

ابراهیم قاسمپور کارشناس فوتبال

متعصب و آتیه‌ساز مثل امین

  امین حزباوی را می‌توان یکی از استعدادهای ناب فوتبال ایران در سال‌های اخیر بدانیم؛ بازیکنی که در 20 سالگی لژیونر شد و در تیم خوب السد بازی کرد و با این تیم قهرمان شد. در این بین صحبت‌هایی در خصوص جدایی حزباوی مطرح شد و این بازیکن جوان بنا به دلایلی از السد قطر جدا شد. مشخص نیست که حزباوی به چه دلیل از این تیم قطری جدا شده اما شنیده می‌شود که قطری‌ها به او پیشنهاد تابعیت داده‌اند که این بازیکن پیشنهاد آنها را قبول نکرد و به کشور خود پشت نکرد. هر چند نحوه جدایی او از السد می‌تواند در روحیات حزباوی به عنوان یک بازیکن جوان تأثیرگذار باشد؛ بازیکنی که حالا در تیم ملی بزرگسالان حضور دارد و با وجود آتیه خوبی که دارد، می‌تواند یکی از بهترین بازیکنان ما در سال‌های آینده باشد. جواب منفی حزباوی به قطری‌ها نشان‌دهنده وطن‌پرستی و تعصب او به کشورش است، موضوعی که در اکثر بازیکنان ما وجود دارد و همین تعصب عاملی است برای کسب نتیجه مقابل حریفان. 5 سال در قطر بازی کردم و در السد حضور داشتم، در آن زمان پسرم 12 ساله بود که قطری‌ها به من پیشنهاد دادند تا به پسرم پاسپورت قطری بدهند. پیشنهاد تغییر تابعیت موضوع جدیدی نیست و پیش از این هم چنین اتفاقاتی رخ داده و برخی‌ها با این پیشنهادها موافقت و برخی دیگر مخالفت کردند. چنین بازیکن شاخصی اگر خوب پرورش داده شود می‌تواند آینده خیلی خوبی داشته باشد. متأسفانه کشور ما از نظر امکانات با کشورهای خلیج فارس قابل مقایسه نیست و بازیکنان جوان ما می‌توانند با حضور در لیگ کشورهای دیگر که از نظر امکانات شرایط خوبی دارند، پیشرفت داشته باشند. از سوی دیگر قطع ارتباطات ما با کشورهای صاحبنام باعث شده که مربیان ما از نظر علم روز با محدودیت‌هایی مواجه باشند.  علاوه بر این فدراسیون فوتبال متولی فوتبال کشور است و می‌تواند به بازیکنان مشورت بدهد که البته فدراسیون فوتبال ما این کار را انجام نمی‌دهد و در خواب مطلق بسر می‌برد.

جستجو
آرشیو تاریخی