صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • المپیک
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و نود و نه - ۱۸ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و نود و نه - ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۶

گاریدو: هر بازیکنی بگیرند احترام می‌گذارم

پرسپولیس همیشه عطش قهرمانی دارد

سرمربی اسپانیایی پرسپولیس به زبان انگلیسی صحبت می‌کرد و امیر علی حسینی مدیر روابط بین‌الملل باشگاه پرسپولیس حرف هایش را ترجمه می‌کرد. جواب‌های این مربی بسیار کوتاه بود و سعی می‌کرد سراغ مسائل حاشیه‌ای نرود.
بعد از صحبت‌های مدیر رسانه‌ای پرسپولیس و پخش ویدیویی از گاریدو، مراسم امضای قرارداد او با حضور رضا درویش برگزار شد و بعد از آن سؤال و جواب‌ها آغاز شد که برخی از سؤال‌ها به صورت مشترک از سرمربی و مدیرعامل پرسپولیس پرسیده شد و البته جواب‌ها نکته دندانگیری در خود نداشت.
صحبت‌های ابتدایی
 سلام و صبح به‌خیر. از حضورتان بی‌نهایت سپاسگزار هستم. افتخار بزرگی است و این را باید قبل از هر چیزی بگویم که سرمربی پرسپولیس هستم. به خوبی اطلاع دارم که پرسپولیس باشگاه بزرگی است. پرسپولیس و تیم‌های بزرگ در سراسر دنیا خصوصیات مشترک دارند و مهم‌ترین عامل هواداران تیم‌ها هستند. این خیلی واضح است که پرسپولیس به‌خاطر هوادارانی که دارد، باشگاهی نامی و بزرگ است. همان‌طور که قبلاً گفتم، افتخار بزرگی است که سرمربی پرسپولیس باشم و نماینده میلیون‌ها هوادار. این برای من اهمیت دارد که هواداران احساس افتخار کنند. هدف اصلی ما قهرمانی و برد مسابقات است. قهرمانی میسر نمی‌شود مگر اینکه بازی‌ها را یکی پس از دیگری ببریم و به سمت این هدف پیش برویم. باشگاه تمام توان خود را خواهد گذاشت و بازیکنان خوبی داریم و من هم به عنوان سرمربی تلاش خواهم کرد. دوست دارم به تک‌تک بازیکنان کمک کنم تا کیفیت خودشان را نشان بدهند. باید با سازماندهی و تمرینات به این هدف برسیم. در نتیجه من نهایت سعی‌ام را خواهم کرد که بازی به بازی به برد برسیم و همان‌طور که گفتم احساس غرور را با قهرمانی به هواداران برسانیم.

معرفی بازیکن
 آنطور که من می‌بینم باشگاه روی این موضوع کار می‌کند. من با مدیرعامل باشگاه و آقای بادامکی صحبت کردم. فوتبال است و باید در فوتبال بعضی اوقات در تصمیم‌گیری دقت کنید. هفته دیگر زمان مناسبی است که باشگاه بازیکنان مدنظر خود را جذب کند. الان هم بازیکنان خوبی داریم و تیم اول ما قوی است.

  موفقیت در لیگ نخبگان
 چیزی که واضح است اینکه پرسپولیس همیشه عطش قهرمانی و برد را دارد. باشگاه‌های بزرگ همیشه دستورالعمل برد را دارند. بازیکنان این را می‌دانند که هدفشان با حضور در تیم بزرگ چیست. شما دستورالعمل دارید که برنده شوید و این تنها راه است. خیلی نکته مثبتی است برای تیمی بازی کنید و کار کنید که برد دستورالعمل آن باشد. وقتی شما عطش قهرمانی دارید، باید برای این هدف مدیریت و برنامه‌ریزی برای جنگیدن داشته باشید. ما نماینده میلیون‌ها هوادار هستیم و این تعداد هوادار برای برد هدفگذاری شده و ما هم برای آن می‌جنگیم. ما برای پیروزی و این هدف خواهیم جنگید. هر بازیکن و هر کسی در این مسیر خواهد جنگید. این هدف مختص بازیکن و مربی نیست و هر کسی که فعالیتی در این باشگاه دارد، باید برای به نتیجه رساندن آن بجنگد.

 جدایی ستاره‌ها
 بله. اطلاع دارم و می‌دانم باشگاه پرسپولیس و مدیریت روی موضوع ترانسفر کار می‌کند و من اطمینان کامل دارم که تیم خوبی را جمع خواهند کرد. باید بازیکنانی پیدا کنیم که واقعاً تیم را دوست دارند و برای تیم بازی می‌کنند. بازیکنانی جذب شوند که عطش بازی کردن در این تیم را داشته باشند و هدف‌شان قهرمانی باشد. مطمئنم در روزهای آینده تیم کامل خواهد شد و برای قهرمانی خواهیم جنگید.

حساسیت دربی
 پرسپولیس تیم بزرگی است و همیشه برنده بوده است و ما هم به این فکر می‌کنیم. کار می‌کنیم که برنده باشیم. دربی همیشه بازی بزرگی است. خوشحالم که بگویم دربی‌های زیادی را در دنیا به نتیجه رساندم. می‌دانم که دربی چه اهمیتی دارد و بازی دربی، همیشه فوتبال نیست و باید روحیه جنگندگی داشته باشید. دربی یکی از بازی‌هایی است که باید همیشه برنده باشید.

 فلسفه شخصی
 مهم‌ترین موضوع، بازیکنان هستند. بازیکنان باید بهترین بازی را داشته باشند. بازیکنان همیشه باید بهترین باشند. اگر مربی بداند که در خطوط مختلف بازیکنان آماده و باکیفیت دارد، بهترین شرایط را دنبال می‌کند. ما وظیفه آماده کردن بازیکنان‌ را داریم و فلسفه قهرمانی ما، جنگیدن برای بردن بیشتر و حالتی تهاجمی و اول گل زدن و پیروزی بیشتر خواهد بود. من می‌خواهم تیمی داشته باشیم که در تمامی خطوط از دفاع تا حمله بهترین باشد. باید به بازیکنان این فرصت را بدهیم تا بهترین عملکرد خودشان را به نمایش بگذارند.

 جذب بازیکن از اسپانیا
 من مربی پرسپولیس و مربی باشگاه پرسپولیس هستم. این امر توسط آقای درویش و آقای بادامکی انجام می‌شود و هر آنچه انجام دهند، من احترام می‌گذارم. ما بازیکنان قدرتمندی می‌خواهیم و اینکه از چه ملیتی باشند، مهم نیست. آنها باید به تیم کمک کنند.

 مشورت با مربیان اسپانیایی
 من با همکاران خودم صحبت و مشورتی برای حضور در ایران نداشتم. با مربی بدنساز و کسانی که نزدیک به تیم بودند، صحبت کردم. می‌دانم مربیان زیادی اینجا بودند‌. مارتینز و پاکو خمس هم اینجا بودند اما متأسفانه نتوانستم با ایشان صحبتی داشته باشم.

 اختیار به مدیریت در بستن تیم
 یکبار دیگر جواب می‌دهم. پرسپولیس مدیرعامل و مدیر ورزشی دارد و تصمیمات را ایشان می‌گیرند.
 یکی از تصمیمات این است که مربی جدید بیاورند. وقتی مربی جدید می‌آورند، می‌گوید این تیم ماست، این تیم اصلی ماست، ‌بعضی‌ها رفتند و ما این را می‌خواهیم و من هم نظرم را می‌گویم. وقتی باشگاه بازیکن جدید می‌گیرد همه باید سکوت را حفظ کنند، حتی خودم. باید همیشه در دسترس باشم تا هرگاه مدیرفنی نیاز داشت، نظرات فنی خودم را اعلام کنم. من کاری که مدیرعامل باید انجام بدهد را انجام نمی‌دهم، همین‌طور کاری که باید مدیر ورزشی انجام بدهد را انجام نمی‌دهم. من سعی می‌کنم کار خودم را به بهترین شکل انجام بدهم.

 میانگین سنی بالا
 من معتقدم باید همیشه بهترین بازیکنان را داشته باشیم. یک زمانی بهترین بازیکن، ۲۰ سال دارد و یک زمانی هم ۳۱ ساله است. نباید روی سن بازیکن تمرکز کرد. همان‌طور که گفتم در هفته‌ای که می‌آید، روی بازیکنان تمرکز خواهیم کرد و وقتی تمرینات را شروع کنیم، تیمم باید کامل باشد. بازیکن مهم بازیکنی است که بتواند خوب تمرین کند، صرفنظر از اینکه ۲۰ ساله است یا ۳۰ ساله.

 امکانات باشگاه
 من روز گذشته(یکشنبه) به ورزشگاه رفتم و کلیه امکانات را دیدم.
به عقیده من امکانات خوبی داریم و هر چیزی در جای مناسب خودش قرار دارد و از هر چیزی که می‌خواهم برای تمرین در دسترس باشد، رضایت دارم.

ترکیب کادر فنی
 کادر فنی باشگاه کسانی هستند که الان در باشگاه حضور دارند. آقای سیدجلال حسینی به ما کمک خواهد کرد. چاوی اولیوا دستیار اول من خواهد بود و ادریس به‌عنوان مربی بدنساز به کادرفنی اضافه می‌شود. به‌جز آنها، سایر افرادی که الان در پرسپولیس هستند، کفایت می‌کند. کادر فنی خوبی داریم که کامل است و اکنون در محل کار خودشان مشغول به کار هستند.

 

کنار ایستادن گاریدو؛ خوب یا بد؟

محمد قراگزلو / در شروع مراسم معارفه خوان کارلوس گاریدو کلیپی متفاوت و جذاب از او پخش شد که واکنش‌های این مربی، لب خط طولی، مقابل نیمکت و در تمرینات به شکل جذابی پشت هم تدوین شده بود. بخش عمده‌ای از این ویدیوی هیجان‌انگیز که با یک موسیقی حماسی درهم‌ تنیده شده، می‌تواند هوادار پرسپولیس یا بیننده‌ای مثل اهالی رسانه حاضر در سالن محل کنفرانس را به وجد بیاورد و احتمالاً یکی در دلش بگوید: نه، انگار پرسپولیس مربی خوبی آورده.
این «خوب» بودن که البته خیلی کلی است و مفهوم مشخص و دقیقی ندارد اما آنچه از این ویدیو به مخاطب القا می‌شود، اینکه خوان کارلوس یک مربی اگرسیو (تهاجمی) لب خط طولی است و به عنوان یک مربی می‌تواند خالق صحنه‌های جذابی مثل آنچه یورگن کلوپ و توماس توخل ارائه می‌کردند، باشد که برآیند این تصاویر این ذهنیت را به بیننده القا می‌کند که مربی خوب یعنی مربی برونگرا، تهاجمی و دارای واکنش‌های خاص در زمان غم و شادی.
در ویدیوی مورد اشاره، گاریدو را می‌بینیم که لب خط طولی رفتاری انجام می‌دهد که می‌توان به چنین برداشتی از کاراکتر مربیگری او دست یافت اما آنچه در نشست خبری نخست این مربی نصیب‌مان شد، درست در نقطه مقابل این تصاویر قرار می‌گیرد.
گاریدو سعی داشت کوتاه و کلی حرف بزند، وارد جزئیات نشود و از آنجایی که تازه وارد فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس شده، حد و مرز خود را بشناسد. از سوی دیگر انتخاب مدیر روابط بین‌الملل باشگاه پرسپولیس به عنوان مترجم و صحبت کردن گاریدو به زبان انگلیسی نیز باعث شده بود دایره لغات او محدودتر و محصور به عبارات کلی و بی‌خاصیت شود.
بعید است توجیهی در کار باشد اما انگار این مربی کاملاً تحت اختیار باشگاه بود یا از سوی باشگاه توجیه شده بود که حرفی نزند تا از همین روز اول تبدیل به داستان شود و رسانه‌ها پی ماجرا را بگیرند.
مهمتر از این، آنچه باعث شد گاریدو در همان نشست اول به منفعل بودن متهم شود، جواب‌های تکراری و خنثی در مقابل سؤال‌های مهم نقل و انتقالاتی تیم جدیدش بود. او بارها تأکید کرد که هیچ مشکلی با تیم بستن مدیران باشگاه ندارد و حتی وقتی باشگاه اقدام به جذب بازیکن جدید گرفت همه، از جمله خودش باید سکوت کنند!
اینکه گاریدو در مسأله نقل و انتقالات تیمش خودش را کاملاً کنار کشیده، هم می‌تواند خوب باشد هم بد. خوب از این جهت که او به حق و حقوق خودش قانع است و برای درآمدزایی از قبل تحمیل بازیکن خارجی به پرسپولیس برای باشگاه دندان تیز نکرده است. اما این انفعال و تا این حد مطیع باشگاه بودن نیز از یک مربی صاحب کاراکتر و صاحب سبکی که از یکی از برترین فوتبال‌های دنیا می‌آید، عجیب و غیرقابل پذیرش است.
اینکه گاریدو یک اسکواد کامل را بدون کوچکترین دخالتی تحویل بگیرد و تمرین دهد، انگار که او برای طبخ یک غذای سخت و لذیذ که باید در مسابقه آشپزی مقام اول را بیاورد، هیچ دخالتی در تهیه مواد و ابزار آشپزی نداشته است که این نشدنی خواهد بود.
با این حال همین ماجرا می‌تواند دست او را برای توجیهات بعدی در صورت شکست و نرسیدن به هدف نهایی که قهرمانی لیگ برتر و موفقیت در لیگ نخبگان است، باز بگذارد که در نهایت به ضرر تیم و مدیران باشگاه پرسپولیس خواهد شد.
البته یک احتمال دیگر نیز وجود دارد؛ اینکه با رفتن در دل کار و شروع تمرینات نگرش این مربی و مدل صحبت کردنش هم تغییر کند و همان چیزی شود که رسانه‌ها دوست دارند و برای باشگاه نیز تا حدودی چالش‌برانگیز شود.

جستجو
آرشیو تاریخی