صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • المپیک
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و نود و نه - ۱۸ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و نود و نه - ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

رؤیای قهرمانی اروپا بعد از ۳۶ سال

حساب ویژه هلند روی خاکپو

هلند قطعاً به کیفیت هجومی کودی خاکپو برای عبور از ترکیه در یک‌چهارم نهایی یورو ۲۰۲۴ احتیاج داشت. در بیشتر دقایق بازی اوضاع بر خلاف میل نارنجی‌ها پیش می‌رفت، ترکیه یک گل زده بود و کنترل بازی را در اختیار داشت تا اینکه استفان دی فرای در دقیقه ۷۰ با یک ضربه سر دیدنی گل تساوی را زد. شش دقیقه بعد اما خاکپو به سمت دروازه ترکیه در حرکت بود و روی یک پاس کوتاه ارسالی از سمت راست، مرت مولدور را به اشتباه وادار کرد تا دروازه خودی را باز کند. همین گل کافی بود تا تیم رونالد کومان برنده بازی باشد و به دیدار چهارشنبه‌شب در نیمه‌نهایی جام ملت‌های اروپا مقابل انگلیس برسد. مهاجم ۲۵ ساله ستاره هلند در این تورنمنت بوده و در پنج بازی سه گل زده است. اگرچه گل دوم بازی شنبه‌شب به نام او ثبت نشد و گل به خودی اعلام شد اما هلند بدون او نمی‌توانست نزدیک رؤیای قهرمانی اروپا و تکرار عنوان سال ۱۹۸۸ شود. خاکپو در برد ۳ بر صفر مقابل رومانی در یک‌هشتم نهایی گل اول را زد قبل از آنکه دونیل مالن دو گل دیگر بزند. او همچنین دو بار در مرحله گروهی گل اول تیمش را زد ضمن اینکه یک پاس گل هم به نامش ثبت شده است. اما بازی با ترکیه مهم‌ترین مشارکت گل او را داشت تا هلند بازی باخته را ببرد. کومان دو روز قبل گفته بود: «موقعیت خاکپو در سمت چپ است چون آن طرف خیلی خطرناک است وقتی با مدافع کناری حریف در موقعیت تک به تک قرار می‌گیرد.» مولدور به خوبی این را تأیید می‌کند. کومان ادامه داد: «او در این تورنمنت در سطح واقعاً بالایی بازی می‌کند و مهم‌ترین بازیکن ما بوده، من امیدوارم بقیه هم به سطح او برسند.» خاکپو در یورو ۲۰۲۴ در بال چپ درخشیده پستی که در پی‌اس‌وی آیندهوون و قبل از انتقال به لیورپول در اواخر سال ۲۰۲۲ در آن حضور داشت. فرم خوبش در اواخر فصل قبل در لیگ برتر به یورو هم کشیده است. خودش می‌گوید: «نمی‌دانم چند بازی آخر فصل بود که بازی‌های خوبی انجام دادم، این فرم خوب را با خودم آوردم و به تلاش ادامه دادم.» هلند برای اینکه در فینال
۲۴ تیر برلین جایی داشته باشد و قبل از آن به خانه بازنگردد، روی سرعت او از سمت چپ و کیفیت هجومی‌اش حساب ویژه‌ای باز کرده است.
 
گولر در میان بزرگان
آردا گولر با پاس گلی که در دیدار با هلند داد، به جمع خیلی خاصی از بزرگان فوتبال در تاریخ جام ملت‌های اروپا ملحق شده است. پاس ستاره ۱۹ ساله رئال‌مادرید باعث شد ترکیه به گل اول بازی با هلند برسد هرچند این گل با دو گلی که نارنجی‌ها زدند، پرپر شد. به هر‌حال گولر در یورو ۲۰۲۴ دو پاس گل داده است. تنها لامینه یامال در سال ۲۰۲۴، کریستیانو رونالدو در سال ۲۰۰۴ و انزو شیفو در سال ۱۹۸۴ بازیکنان زیر ۲۰ سال بودند که در یک دوره جام ملت‌های اروپا موفق به چنین کاری شدند.
جستجو
آرشیو تاریخی