صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • المپیک
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و نود و نه - ۱۸ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و نود و نه - ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

سه شیر بدون هری کین بهتر است

انگلیس، قهرمان ضربات پنالتی

انگلیس به طلسم ناکامی در ضربات پنالتی در جام ملت‌های اروپا پایان داد و با پیروزی
۵ بر ۳ مقابل سوئیس بعد از آنکه کار دو تیم در پایان ۱۲۰ دقیقه تلاش یک بر یک مساوی شد، به نیمه نهایی یورو ۲۰۲۴ رسید. نکاتی از این بازی را بررسی می‌کنیم.
 
ضربه اول
ضربه اول در پنالتی‌های آخر بازی اهمیت زیادی دارد و گل نشدن ضربه آکانجی بار روانی مثبتی برای انگلیس ایجاد کرد. او اصلاً نباید قبول می‌کرد پنالتی اول را بزند چون تجربه‌اش را ندارد، هرگز در جریان بازی پنالتی نزده و در سه بازی فصل قبل منچسترسیتی که کارش به ضربات پنالتی کشیده، هیچ وقت پنالتی‌زن نبوده. در یورو ۲۰۲۰ هم ضربه پنالتی‌اش مقابل فرانسه را گل کرد اما مقابل اسپانیا ناکام بود.
 
پنالتی‌زن‌ها
همه تیم انگلیس نگران رکورد این تیم در ضربات پنالتی بودند. سه تا از پنج تا در بازی تلخ با ایتالیا در ویمبلی موفق نشده بودند که یکی از آنها ساکا بود و بعد از بازی با توهین‌های نژادپرستانه هم مواجه شد. پنج پنالتی‌زن این بازی فقط گل نزدند بلکه چنان اطمینان و اعتماد به نفسی داشتند که هیچ شانسی به یان زومر باتجربه ندادند. کول پالمر و جود بلینگام، زومر را فریب دادند، تونی حتی به توپ نگاه نکرد، ساکا ناکامی سه سال قبل را جبران کرد و آرنولد که مثل تونی برای پنالتی زدن به زمین آمد. انگلیس این بار در ضربات پنالتی شاهکار کرد.

ستاره دروازه
اتفاقی نیست که در سه پیروزی در ضربات پنالتی از سال ۱۹۹۶، جوردن پیکفورد دروازه‌بان تیم بوده. این بازیکن اهل ساندرلند روند تاریخ را عوض کرده و انگلیس با او ۷۵ درصد بازی‌هایی که کار به ضربات پنالتی کشیده، برده است. حتی در فینال یورو ۲۰۲۰ که به ایتالیا باختند هم دو تا از پنج ضربه پنالتی را دفع کرد. پیکفورد مثل خیلی از دروازه‌بان‌ها، قامت خیلی بلندی ندارد اما آن‌را با حضور و ذهنیت خود جبران می‌کند. او عادت‌های پنالتی‌زنی رقبا را با دقت بررسی می‌کند و در این بازی برابر مانوئل آکانجی به خوبی مقاومت کرد. در طول بازی هم عملکرد خوبی داشت و برخلاف برخی هم تیمی‌ها که با انتقادات زیادی مواجه شده‌اند، ستاره تیم در این بازی بود.

 

پسر ستاره
«پسر ستاره» توصیف ریو فردیناند از بوکایوکا ساکا در زمان تماشای گل تساوی او مقابل سوئیس بود و نمی‌شود با او مخالفت کرد. او از دقیقه اول بازی دوسلدورف تا گل کردن پنالتی‌اش در ضربات آخر بازی ستاره این نمایش بود و مثل جود بلینگام در بازی با اسلواکی، درخشش ساکا انگلیس را از چاله بزرگی درآورد. ساکا کابوس ابیشر در این بازی بود که در نیمه اول چهار بار دریبلش زد که یک رکورد در یورو ۲۰۲۴ محسوب می‌شود. در وقت‌های اضافه هم که انرژی امثال هری کین و بلینگام ته کشیده بود، او از ذخایر انرژی‌اش استفاده می‌کرد.

 

مدیریت در جریان بازی
گرت ساوت‌گیت درست می‌گفت، او در چهار تورنمنت بزرگ مربی انگلیس بوده و در سه تا به نیمه‌نهایی رسیده. این رکورد فوق‌العاده‌ای است بهتر از هر مربی دیگری در تاریخ سه شیر و بیشتر به چشم می‌آید اگر در نظر بگیریم چقدر در مدیریت در جریان بازی ضعیف است.
انگلیس در این دیدار نسبت به چهار بازی قبلی طراوت بیشتری داشت اما باز هم گره خورد و ساوت‌گیت خیلی راحت بود، در واقع هیچ کاری برای اینکه تیمش پیش بیفتد، انجام نداد. او کمی انعطاف‌پذیری نشان داد و چینش انگلیس را برای مقابله با سیستم 3-4-3 سوئیس تغییر داد اما وقتی مراد یاکین، مربی سوئیس که شطرنج‌باز قهاری است، شروع به فعالیت کرد، ساوت‌گیت نشست و تماشا کرد. سوئیس که در مقابل فشار مقاومت خوبی داشت، بازی را به زمین انگلیس کشاند اما تا وقتی بریل امبولو سوئیسی‌ها را پیش انداخت، ساوت‌گیت کاری نکرد. تغییرات او البته به گل تساوی ساکا منجر شد اما دوباره در وقت‌های تلف شده به نتیجه راضی بود و می‌خواست کار به ضربات پنالتی بکشد؛ با همین هدف هم تعویض می‌کرد.
ایوان تونی و ترنت الکساندر آرنولد گل زدند درحالی که در یورو ۲۰۲۰ جیدون سانچو، ساکا و مارکوس رشفورد گل نزده بودند و عجیب بود که ساوت‌گیت حاضر به قمار روی ضربات پنالتی شد. شاید دفعه بعد این‌قدر خوش‌شانس نباشد.

 

اتفاق غیرمنتظره
در دقیقه ۱۰۹ یک اتفاق غیرمنتظره رخ داد و ساوت‌گیت هری کین را بیرون کشید. شاید اینکه کاپیتان به مربی اعتراض کرده بود، در این تصمیم نقش داشت، شرایط روحی خوبی برای زدن پنالتی نداشت. اما واقعیت این است که در این بازی اصلاً مفید نبود. تنها ۲۶ بار توپ را لمس کرد که از سه بازیکن تعویضی انگلیس قبل از وقت اضافه کمتر بود و تقریباً نصف دروازه‌بان انگلیس. دو ضربه زد که فقط یکی در چهارچوب بود و بلوکه شد. مهم‌ترین مشارکت او در دفاع بود که جلوی حرکت دن اندوی را گرفت. با وجود این بازی ضعیف، مایل بود وظیفه رسانه‌ای‌اش را انجام دهد تا اطمینان دهد برای نیمه‌نهایی آماده است و با این عملکرد ضعیف روحیه خوبی دارد. فعلاً که انگلیس بدون او تیم بهتری است.

جستجو
آرشیو تاریخی