صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • المپیک
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و نود و چهار - ۱۲ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و نود و چهار - ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۳

کلکسیون ساروی مدال زرین المپیک کم دارد

ستاره‌ آملی امیدوار به کسب طلا

محسن وظیفه
خبر‌نگار


یک‌بار حضور در قهرمانی آسیا کافی بود تا چشمان محمد بنا، یکی از بهترین کشتی‌گیران حال حاضر ایران و حتی دنیا را ببیند. شاید هم وقتی بنا، محمدهادی ساروی را در وزن ۸۷ کیلوگرم مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ دید، تصورش این بود که یک‌بار دیگر قاسم رضایی به ترکیب تیم ملی برگشته است.
همه حرکات و روش کشتی گرفتن هادی شبیه به قاسم رضایی بود؛ در خاک نشستن و بارانداز زدنش هم شبیه به قاسم رضایی بود؛ کپی برابر اصل؛ حتی مدال‌هایی که گرفت هم شبیه به مدال‌های قاسم رضایی بود. به همین دلیل هم بلافاصله بعد از قهرمانی آسیا با خواست محمد بنا، هادی ساروی تغییر وزن داد و در ۹۷ کیلوگرم روی تشک رفت.
جهانی ۲۰۱۹ اولین رویدادی بود که هادی در آن به میدان رفت؛ دستش به مدال نرسید اما تقریباً همه مطمئن بودند که هادی خیلی زود به یکی از بهترین‌های این وزن تبدیل می‌شود و حالا همان موقع گرفتن بهترین مدال است.
خیلی هم طول نکشید که هادی ساروی به مدال رسید؛ بازی‌های المپیک توکیو با وجود ناداوری آشکار در مسابقه با آرتور آلکسانیان، مدال برنز المپیک توکیو را به دست آورد؛ مدالی که اولین مدال او در بزرگسالان بود.
چند ماه بعد در جهانی ۲۰۲۱ نروژ طلای جهان در وزن ۹۷ کیلوگرم را کسب کرد تا خودش را در این وزن جا بیندازد. هر چند که جهانی بلگراد خیلی برای هادی ساروی آمد نداشت؛ دو بار میزبانی صرب‌ها فقط دو مدال برنز برای هادی به ارمغان آورد تا مثل قاسم رضایی صاحب یک طلا و سه برنز جهان و المپیک باشد.
یک طلای المپیک و سه برنز جهان مدال‌های قاسم رضایی بوده و هادی هم تا اینجا یک طلا و دو برنز جهان و یک برنز المپیک را گرفته؛ تنها تفاوت هم این بوده که طلای هادی در جهانی بوده و طلای قاسم در المپیک. حالا هادی می‌خواهد در پاریس طلا بگیرد تا از نزدیک‌ترین رفیقش در کشتی فرنگی پیش بیفتد.

 

دشمن جدید

البته هادی برای گرفتن مدال طلای المپیک کار سختی دارد. نبود روس‌ها شاید یک نکته مثبت باشد اما آرتور الکسانیان ارمنستانی با کوله‌باری از تجربه می‌آید. او ۱۰ مدال جهان و المپیک دارد که نیمی از آنها طلاست. الکسانیان ارمنی به پاریس می‌آید تا شاید خداحافظی آبرومندانه‌ای داشته باشد. آرتور در این سال‌ها خیلی مانع درخشش هادی شد اما حالا ورق برگشته و یک پدیده پیدا شده که هم برای هادی دردسر درست کرده و هم برای آرتور یک رقیب جدی است. مشکل هادی در پاریس شاید آرتور نباشد با اینکه دو باری بدجوری مقابل این روباه ارمنی غافلگیر شده اما هادی دشمن جدیدی در این وزن پیدا کرده و خیلی باید مراقب این کشتی‌گیر کوبایی باشد. مسابقات جام تختی سال 2018 به میزبانی کرمانشاه برگزار شد و همین آلخاندرو روسیلو کوبایی که در جهانی بلگراد به مدال طلا رسید، برای اولین‌بار در این مسابقات خودش را نشان داد. این کوبایی بد بدن، علاوه بر آمادگی جسمانی خیلی بالا، در حرکت‌ها خیلی هم سریع تصمیم می‌گیرد اما این تنها نقطه قوت او نیست. هنگام خوابیدن در خاک چنان به تشک می‌چسبد که به کمتر کشتی‌گیری امتیاز می‌دهد و هنگامی که حریف در خاک او قرار می‌گیرد، مثل آب خوردن به حریفش بارانداز می‌زند.

جستجو
آرشیو تاریخی