صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • پرونده
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و نود و سه - ۱۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و نود و سه - ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۳

پسر تاریخ ساز ژیمناستیک پس از 60 سال سهمیه گرفت

پرچمداری با آرزوی مدال

سی و سومین دوره بازی‌های المپیک، از 5 مردادماه در پاریس شروع می‌شود. پاریس عروس شهرهای دنیا، بعد از سال‌های 1900 و 1924 برای سومین‌بار میزبان بزرگترین رویداد ورزشی دنیا شده است. در واقع با برگزاری المپیک ۲۰۲۴ پاریس، این شهر صدمین سالگرد بازی‌های المپیک ۱۹۲۴ را جشن می‌گیرد. مراسم افتتاحیه این بازی‌ها اما متفاوت از المپیک‌های قبلی است؛ به جای ورزشگاه این‌بار افتتاحیه روی رود سن پاریس برگزار می‌شود. کاروان ورزشی ایران به نام خادم‌الرضا با شعار صلح برای کودکان در این دوره حضور دارد. هرچند این بار برخلاف دوره‌های قبل کاروان ایران کوچکتر است. کاروان ایران فعلاً 37 سهمیه گرفته که 9 سهمیه برای زنان و 25 سهمیه برای مردان است. 26 روز مانده تا افتتاح بازی‌ها هنوز سهمیه‌های کاروان ایران کامل نشده و رشته‌های شنا و دوومیدانی شانس سهمیه دارند. روزنامه ایران ورزشی این روزها برای آشنایی مردم ورزش‌دوست ایران پرونده ویژه‌ای برای مسافران و ورزشکاران المپیکی گشوده که هر روز تقدیم نگاه تان می شود.

پریسا غفاری
خبر‌نگار


مهدی الفتی پس از ۶۰ سال ژیمناستیک ایران را به سهمیه المپیک رساند؛ سهمیه‌ای که سال‌های خیلی دور فقط دو ژیمناست گرفته بودند؛جلال بازرگان و جمیله سروری.
مهدی الفتی ملی‌پوش ژیمناستیک ایران پس از چند مرحله تلاش برای سهمیه المپیک که از سال 1402 آغاز شده بود، سرانجام به این سهمیه ارزشمند رسید. او که با مدال نقره بازی‌های آسیایی هانگژو تاریخ‌ جدیدی را برای ژیمناستیک نوشته بود و اولین مدال تاریخ این رشته در بازی‌های آسیایی را گرفته بود، بعداز چند ماه دومین موفقیت بزرگش را هم صاحب شد. ارزش سهمیه الفتی به خاطر این است که او بالاخره ژیمناستیک ایران را بعد از 60سال به المپیک رساند.
قبل از ژیمناست گرگانی، دو ژیمناست ایرانی پا به المپیک گذاشته بودند که این موضوع مربوط به سال‌های دور می‌شود. المپیک 1964 توکیو که کاروان ایران با 63 ورزشکار شرکت کرد که سهم ژیمناستیک دو سهمیه بود. جلال بازرگان و جمیله سروری دو ژیمناست ایرانی بودند که در اولین تجربه رتبه خوبی به دست نیاوردند. بازرگان در 6 اسباب نفر 118 شد و در ماده‌های مختلف هم به فینال نرسید و به کارش در همان مرحله مقدماتی پایان داد. جمیله سروری هم در 6 اسباب به مقام 82 بسنده کرد و در 4 ماده‌ای هم که در آنها شرکت کرده بود، جواز حضور در فینال را نگرفت.
سعیدرضا کیخا هم در روزهای سخت کرونایی، تا یک قدمی سهمیه المپیک توکیو پیش رفت ولی شیوع کرونا در سراسر جهان سفر او را به جام جهانی باکو لغو کرد تا او که یکی از بهترین ژیمناست‌های ایران بود و فاصله زیادی با دروازه توکیو نداشت با بدشانسی تمام در حسرت سهمیه المپیک ماند و با پیشنهاد باشگاهی در استرالیا مهاجرت کرد و حالا مربی است. درخشش الفتی باعث شد تا هیأت اجرایی روزهای خاطره‌انگیزه او در پاریس را تکمیل کند؛ با سپردن پرچم کاروان ایران به او در افتتاحیه بازی‌های المپیک. شاید همین موضوع انگیزه مهدی الفتی را چندبرابر کند، البته خیلی‌ها با شناختی که از الفتی دارند، امیدوارند او به فینال المپیک هم برسد.

جستجو
آرشیو تاریخی