سهم باشگاه‌ها از درآمد تبلیغات محیطی چقدر است؟

کشوری‌فرد: 70 درصد از رقم قرارداد مال باشگاه‌هاست

محمد محمدی سدهی
خبرنگار

یکی از چالش‌های اصلی فوتبال ایران مسأله درآمدزایی است؛ موضوعی که باعث شده تیم‌های لیگ برتری در برخی مواقع با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند.
 تبلیغات محیطی یکی از اندک منابع درآمدزایی فوتبال ایران است که به واسطه ضعف قوانین تیم‌ها تا به امروز از دریافت و دستیابی به حق واقعی خود در این حوزه محروم ماندند و بخش اندکی از این درآمد عظیم را دریافت کردند.
 با این شرایط به تازگی کارگروه نظارت بر قراردادها قانونی در دستورالعمل ابلاغی خود به باشگاه‌ها گنجانده که براساس آن تمام حق تبلیغات محیطی را در انحصار گرفته است.
تبلیغات محیطی معمولاً در سه حالت مختلف اجرا می‌شود. حالت اول به این صورت است که سازمان لیگ، هر ساله و بعد از پایان مسابقات، میزان درآمد از محل تبلیغات محیطی را به طور شفاف به باشگاه‌ها اعلام و سهم هر یک از باشگاه‌ها را مشخص می‌کند. در دومین حالت تمام تبلیغات محیطی انحصاری در اختیار باشگاه‌های میزبان قرار می‌گیرد؛ به این ترتیب که هر باشگاه در ورزشگاه خانگی خود تبلیغات محیطی مد نظر خود را اجرا می‌کند. در حالت سوم که این حالت در کشور ما اجرا می‌شود، باشگاه‌ها و سازمان لیگ به صورت مشترک اقدام به تبلیغات محیطی می‌کنند. محمدرضا کشوری‌فرد، دبیر سازمان لیگ در خصوص موضوع تبلیغات محیطی به «ایران ورزشی» می‌گوید: «بر اساس آیین‌نامه 70 درصد از درآمد تبلیغات محیطی مختص تیم‌هاست و 30 درصد هم به فدراسیون، سازمان لیگ و هیأت‌های استانی اختصاص می‌یابد.»
او در پاسخ به این سؤال که تیم‌ها بر چه اساسی سهم خود را از تبلیغات محیطی دریافت می‌کنند؟ توضیح می‌دهد: «این بر اساس رتبه‌بندی است و طبیعتاً تیم‌هایی که در جدول رده‌بندی بالاتر باشند یا تیمی که قهرمان مسابقات شود، سهم بیشتری از تبلیغات محیطی دریافت می‌کند.»
کشوری‌فرد در پاسخ به این سؤال که سهم تیم قهرمان از این تبلیغات چقدر است؟ بیان می‌کند: «این را نمی‌دانم و باید به آیین‌نامه رجوع و پس از آن در این خصوص صحبت کنم.»
در این بین تبلیغات محیطی موضوعی بود که در لیگ بیست و دوم به یک چالش بزرگ تبدیل شد. در آن زمان برخی از تیم‌ها همچون استقلال خواهان دریافت حق تبلیغات محیطی بودند. دبیر سازمان لیگ در پاسخ به این سؤال که فدراسیون چه برنامه‌ای برای عدم مواجهه با تبلیغات محیطی دارد، بیان می‌کند: «باشگاه‌ها از قدیم تبلیغات محیطی را به سازمان لیگ واگذار کرده‌اند و به این دلیل خود سازمان لیگ بحث تبلیغات محیطی را مدیریت می‌کند. سال گذشته سازمان لیگ برای در اختیار گذاشتن تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها و شرکت‌ها مزایده‌ای برگزار کرد اما هیچ شرکت و یا باشگاهی برای در اختیار گرفتن آن پیشقدم نشد.»

جستجو
آرشیو تاریخی