نوشاد عالمیان: جو ورزش ایران المپیکی نیست

شانسم برای مدال کم نیست

نوشاد عالمیان برای اولین بار سال 2012 سهمیه المپیک گرفت و به بازی‌های لندن رفت. او در لندن تا مرحله یک‌شانزدهم نهایی پیش رفت اما با شکست مقابل تیمو بول بازیکن سرشناس آلمانی از المپیک حذف شد. نوشاد اما اولین بازیکن ایرانی بود که دو پیروزی در المپیک گرفته بود. نابغه چپ‌دست در المپیک ریو هم حضور داشت ولی بعد از یک دوره غیبت این‌بار از طریق رنکینگ جهانی به المپیک رسید تا سومین تجریه المپیکی‌اش را داشته باشد. خودش می‌گوید: «از قبل می‌دانستم که سهمیه می‌گیرم و خیلی خوشحالم که برای سومین بار بزرگترین رویداد ورزشی را تجربه می‌کنم. سومین حضور بالطبع استرسم را کمتر می‌کند. تمام تلاشم را می‌کنم تا در پاریس نتیجه‌ای را رقم بزنم که برای پینگ‌پنگ کشورم ایده‌آل باشد. از کجا معلوم، شاید اتفاقی خاص را هم رقم بزنم. هرچند هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست.»
  شما یک اتفاق تاریخی دیگر را رقم زدید.
بله، بعد از شکست نفر پنجم جهان، این بار در پینگ‌پنگ ایران برای اولین بار از طریق رنکینگ جهانی به سهمیه رسیدم.
  بعد از یک دوره غیبت، سومین حضور درالمپیک برای شما لذت‌بخش است.
اوج کار یک ورزشکار بازی‌های المپیک است. سخت‌ترین بازی‌هایی که باید تجربه کنی. من اولین بار که سهمیه گرفتم تا مرحله یک‌شانزدهم بالا رفتم، ولی در المپیک ریو همان دور اول شکست خوردم. اما این بار با تجربه‌هایی که از دو دوره قبلی دارم، شرایطم بهتر شده و از رقبایم آشنایی خیلی بهتری پیدا کرده‌ام و خیلی از نقاط ضعفم را برطرف کرده‌ام که همین مسأله استرسم را کم کرده است. در کل می‌توانم بگویم در تنیس روی میز اگر بتوانی از قاره‌ای که مهد آن است یک‌بار سهمیه بگیری خیلی لذت‌بخش است، چه برسد به اینکه سومین بار باشد.
  به گفته لطف‌الله‌نسبی، سرمربی تیم، شما نقطه ضعفت یعنی تمرکز کردن روی حرکاتت را از بین بردی و اکنون به یک بازیکن کامل تبدیل شده‌ای.
بله کاملاً درست است، چون بازیکنی هستم که خیلی تکنیکی کار می‌کنم، با تمرکز روی کارهای فردی‌ام امتیاز می‌گیرم، ولی همین باعث شده بود تمرکزم روی حریف کمتر شود. حالا بیشتر روی کار حریف تمرکز می‌کنم و سعی می‌کنم از اشتباه او حداکثر استفاده را ببرم و امتیاز بگیرم.
 تعداد کمی از بازیکنان پینگ‌پنگ چپ‌دست هستند، این مسأله چقدر به شما کمک می‌کند؟
مزیت بزرگی است،‌ چون تعداد بازیکنان چپ‌دست در دنیا کم است و این کار را برای مهار ضربات ما سخت‌تر می‌کند.
 اغلب کارشناسان فینال المپیک را بین دو بازیکن مطرح چینی پیش‌بینی می‌کنند. نظر شما چیست؟
قطعاً چینی‌ها شانس زیادی برای فینالیست شدن دارند. ولی من هم برای خودم شانس کمی قائل نیستم اگر قرعه خوبی داشته باشم و بازی اول را ببرم همیشه بقیه بازی‌ها را به خوبی پیش می‌برم. امکانش است در پاریس اتفاق خاصی را رقم بزنم.
  شانس فرانسوی‌ها را در این المپیک چقدر است؟
نکته جالب این است که 2بازیکن فرانسوی مثل من و نیما برادر هستند، البته آنها رنکینگ 5 و 18 جهان را دارند و به نظرم با توجه به میزبانی شانس صعود به فینال را دارند.
  چقدر جو حاکم بر ورزش ایران را در این دوره المپیکی می‌بینی؟
مثل دوره‌های قبلی اصلاً جو ورزش المپیکی نیست و فکر می‌کنم مسئولین روی این مسأله متمرکز نیستند.
  برای کاروان ایران در پاریس چه جایگاهی پیش‌بینی می‌کنی؟
تعداد نفرات کاروان این‌بار خیلی کمتر از دوره‌های قبلی است و بنابراین کار کاروان سخت‌تر می‌شود ولی با این‌حال همه ورزشکاران در تلاش هستند تا بهترین جایگاه را برای کاروان رقم بزنند.
جستجو
آرشیو تاریخی