وزنه‌برداری ایران و نیاز مبرم به مدال المپیک

معجزه روی تخته

ایران در المپیک پاریس فقط دو وزنه‌بردار دارد؛ مثل المپیک توکیو. ورزشی که همیشه در المپیک مدال‌آور بود حالا در یکی از بدترین دوره‌های خود راهی المپیک می‌شود؛ آن‌هم فقط با دو وزنه‌بردار که امیدی به طلای آنها نیست. المپیک پاریس از معدود بازی‌هایی است که شاید نمی‌توان روی مدال وزنه‌برداری حساب باز کرد. در سه دهه اخیر فقط المپیک 2008 پکن بود که با خداحافظی ناگهانی حسین رضازاده وزنه‌برداری ایران دست خالی ماند اما واقعاً در این دوره هم قرار است چنین اتفاقی رخ بدهد؟
رکوردهای وزنه‌برداری بوی مدال طلا نمی‌دهد و اگر مسابقات وزنه‌برداری در المپیک برای ایران بدون طلا بماند، این برای دومین دوره است که وزنه‌برداری ایران طلا نمی‌گیرد؛ اتفاقی که بعد از 32 سال در وزنه‌برداری ایران تکرار می‌شود. وزنه‌برداری ایران آخرین بار در المپیک 1992 و 96 دو دوره پیاپی طلا نگرفت و حالا با توجه به اینکه در المپیک توکیو ایران به طلا نرسید، اگر در المپیک پاریس هم طلا نگیرد، دوری وزنه‌برداری از طلای المپیک بعد از سه دهه تکرار می‌شود.
هر چند که ممکن است اوضاع بدتر از این هم شود؛ جایگاه علی داودی در فوق‌سنگین و مصطفی جوادی در 89 کیلوگرم به نحوی است که شاید حتی به مدال هم نرسند و دست خالی برگردند. مصطفی جوادی در آخرین رنکینگ سال 2023 با مجموع 384 کیلوگرم با مدال برنز 6 کیلوگرم فاصله دارد. علی داودی هم در حالی در رده چهارم دسته فوق‌سنگین قرار دارد که با نفر سوم همین رنکینگ و رسیدن به مدال برنز 10 کیلوگرم فاصله دارد.
این رکوردها فقط به یک معجزه نیاز دارد تا علی داودی و مصطفی جوادی به مدال برسند. معجزه‌ای که در قهرمانی جهان عربستان و وزن 89 کیلوگرم رخ داد و با اوت کردن وزنه‌برداران چین، تیم ایران به مدال طلا رسید، اما باز هم قرار است معجزه رخ بدهد؟ همه دعا می‌کنند که رخ بدهد. اگر معجزه‌ای در کار نباشد، وزنه‌برداری ایران در اتفاقی نادر بدون مدال از المپیک برمی‌گردد.
بازگشت بدون مدال از المپیک اوضاع وزنه‌برداری را پیچیده‌تر از قبل می‌کند. کادر مدیریتی سعی کرده تغییر نسل بدهد اما خوب می‌داند که منتقدان فدراسیون منتظر هستند تا این تیم بدون مدال از المپیک برگردد چون مدال نگرفتن در پاریس برای این ورزش کمرشکن است. برعکس اگر این تیم بتواند مثل المپیک سیدنی یک نتیجه عجیب و غریب بگیرد، آن‌وقت این ورزش به دوران پرافتخارش برمی‌گردد.
 
جستجو
آرشیو تاریخی