پیشنهاد ویژه برای فدراسیون فوتبال

داود عطایی
روزنامه‌نگار

در روزگاری که شاهد جولان ایجنت‌ها و دلالان در فوتبال مملکت هستیم. سران فدراسیون فوتبال در تلاشند با وضع قوانین جدید تا حد ممکن سازوکارهای مربوط به جذب بازیکن، مربیان و عوامل حرفه‌ای تیم‌های لیگ برتری و لیگ یک را نظم و سامان دهند. این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم و چند پیشنهاد کاربردی به مسئولین فدراسیون و سازمان لیگ ارائه می‌کنیم.
اول- اینکه گردش مالی بالای لیگ برتر و لیگ یک هر دلال و ایجنتی را وسوسه می‌کند. ارقام مختلفی از هزینه واقعی تیم‌ها (نه رقم‌های درج شده در حساب‌های رسمی باشگاه‌ها) نقل می‌شود. از 5 هزار میلیارد تا حدود 7 هزار میلیارد تومان. یکی از راه‌های کاهش هزینه‌ها و گردش مالی تیم‌ها، کاهش برنامه‌ریزی شده تیم‌ها در لیگ برتر و لیگ یک است. سازمان لیگ می‌تواند از فصل 1405-1404 تیم‌های لیگ برتر را به 14 تیم و تیم‌های لیگ یک را به 16 تیم کاهش دهد. این کار هم تعداد بازیکنان با کیفیت در اختیار تیم‌های لیگ برتری و لیگ آزادگان را افزایش می‌دهد و هم گردش مالی تیم‌ها کاهش می‌یابد.
دوم- با کاهش این تیم‌ها می‌توان مانند لیگ انگلیس با برگزاری جام اتحادیه و مسابقات دیگر تعداد بازی‌های باشگاهی را افزایش داد. گردش مالی لیگ برتر و لیگ آزادگان هم وقتی کمتر باشد دلالان سود باد آورده کمتری نصیب‌شان می‌شود. هر چند 10درصد مبلغ 5 هزار میلیارد تومان یا 4 هزار میلیارد تومان هم برای ایجنت‌ها که هنری ندارند بسیار زیاد است اما باز باعث کاهش سیطره آنها در فوتبال باشگاهی می‌شود و امکان ایجاد فساد و زدوبند را کاهش می‌دهد.
سوم- کیفیت و استانداردهای لیگ امارات و لیگ ستارگان قطر در نزدیکی ما با 14 و 12 تیم بسیار بهتر از لیگ برتر ما است. از طرفی به بازی‌های فصل گذشته لیگ برتر ایران نگاه کنید! چهار تیم پایین جدول به هیچ عنوان در حد و اندازه سایر تیم‌ها بازی نمی‌کردند. این مشکل با کم کردن تیم‌ها و افزودن به کیفیت بازیکنان برطرف می‌شود. وقتی در فصل 1405- 1404 چهارتیم به لیگ آزادگان سقوط کند، تیم‌های لیگ برتری حدود 40 یا 50 بازیکن در سطح لیگ برتر در دسترس دارند که معضل کمبود بازیکن، گران‌سازی کاذب، بازارگرمی و بساط جولان دلالان را جمع می‌کند.
این راهی است که باید برویم؛ پیشنهاد کاهش تیم‌ها و افزایش کیفیت بازیکنان اگرچه شاید معایبی هم داشته باشد اما به طور قطع به یقین مزایای زیادی دارد که فقط یک رئیس فدراسیون ریسک‌پذیر و جسور توان انجام آن را دارد. بی‌تردید این پیشنهاد توسط کارشناسان فوتبالی تکمیل می‌شود و موانع و نقاط ضعفش قابل بررسی واصلاح است، به همین خاطر از مسئولین فدراسیون و سازمان لیگ می‌خواهیم با دقت و وسواس بیشتر به این طرح فکر کنند و در صورت تأیید توسط کارشناسان خبره آن را عملیاتی کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی