کنفدراسیون فوتبال آسیا اسیر کشورهای متمول

لیگ نخبگان - لیگ قهرمانان، تفاوتی در کار نیست

شهاب رستگار
خبرنگار

 فصل جدید رقابت‌های باشگاهی در آسیا موسوم به لیگ الیت در حالی از ۲۶ شهریور ماه به صورت رسمی استارت خواهد خورد که درست یک ماه قبل از آغاز این رقابت‌ها یعنی در تاریخ ۲۶ مرداد قرعه‌کشی این رقابت‌ها برگزار خواهد شد. بر همین اساس نیز تیم‌های پرسپولیس و استقلال از ایران، الهلال، النصر و الاهلی از عربستان، السد و الریان از قطر، العین و الوصل از امارات، پاختاکور ازبکستان و قهرمان لیگ عراق، در مرحله گروهی لیگ نخبگان در منطقه غرب حاضر می‌شوند. همچنین سهمیه سوم ایران (قهرمان جام حذفی) در مرحله اول مقدماتی، روز 16 مرداد به مصاف شباب الاهلی امارات می‌رود و پیروز این مسابقه، در روز 23 مرداد در مرحله دوم مقدماتی مقابل الغرافه قطر صف‌آرایی می‌کند که برنده این بازی، به جمع 11 تیم دیگر لیگ نخبگان می‌پیوندد. بازندگان این دو دیدار در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیای 2 (سطح دوم فوتبال باشگاهی آسیا) شرکت خواهند کرد. این در حالی است که پیش از این در ایران ورزشی به این موضوع اشاره کردیم که مس رفسنجان به خاطر نگرفتن مجوز حرفه‌ای در صورت قهرمانی در جام حذفی نیز از حضور در این رقابت‌ها باز مانده و سپاهان با هر رتبه‌ای در فینال جام حذفی به عنوان تیم سوم لیگ برتر راهی بازی پلی‌آف شده و تراکتور تبریز به صورت مستقیم وارد لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد. همچنین تیم‌های ویسل کوبه، کاوازاکی فرونتاله و یوکوهاما مارینوس ژاپن، اولسان هیوندای، پوهانگ استیلرز و گوانگژوی کره جنوبی، شاندونگ پورت و شانگهای شنهوای چین، بوریرام یونایتد تایلند، سنترال کوست مراینرز استرالیا، جوهور دارالتعظیم مالزی و برنده دیدار شاندونگ تایشان و بانکوک یونایتد تایلند، تیم‌های حاضر در لیگ نخبگان آسیا در منطقه شرق را تشکیل می‌دهند.
جوایز بیش از دو برابر شدند
با اعلام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا قهرمان این رقابت‌ها ۱۰ میلیون دلار جایزه دریافت خواهد کرد.
این در شرایطی است که تیم قهرمان ۲ میلیون دلار علاوه بر این پاداش به عنوان هزینه و مخارج سفر دریافت کرده و این یعنی در مجموع تیم قهرمان ۱۲ میلیون دلار از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافتی خواهد داشت. نکته قابل توجه اینکه باشگاه‌ها برای هر پیروزی خود در مرحله گروهی رقابت‌ها یکصد هزار دلار پاداش می‌گیرند و برای هر سفر خارج از خانه نیز ۵۰ هزار دلار به تیم‌ها تعلق می‌گیرد. همچنین برای ورودی مسابقات در لیگ الیت به هر ۱۲ باشگاه ۸۰۰ هزار دلار به عنوان پاداش ورودیه این باشگاه‌ها پرداخت خواهد شد. همچنین پیروزی در مرحله یک هشتم نهایی ۲۰۰ هزار دلار، مرحله یک چهارم نهایی ۴۰۰ هزار دلار و مرحله نیمه‌نهایی ۶۰۰ هزار دلار پاداش خواهد داشت. این در حالی است که تیم نایب قهرمان لیگ الیت نیز ۴ میلیون دلار علاوه بر پاداش‌های قبل پاداش جدید دریافت خواهد کرد و این بدان معناست که جوایز مجموع این رقابت‌ها نیز به بیش از دو برابر رسیده است. همچنین قهرمان مسابقات باشگاهی در سطح دوم آسیا موسوم به لیگ قهرمانان آسیا مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار جایزه نقدی دریافت خواهد کرد.

مکانیزم قرعه‌کشی هنوز مشخص نیست
نکته قابل توجه در این بین می‌توان به این موضوع اشاره کرد که با وجود آنکه تا زمان قرعه‌کشی حدود دو ماه و برگزاری رسمی لیگ الیت حدود ۳ ماه دیگر باقی مانده هنوز سازکار و مکانیزم برگزاری قرعه‌کشی این رقابت‌ها مشخص نیست. درواقع هنوز کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام نکرده که هر باشگاه از بین ۱۱ تیم دیگر در لیگ الیت با کدام ۸ تیم بازی کرده و فقط فعلاً این موضوع مشخص شده است که نمایندگان کشورها در مرحله ابتدایی مسابقات‌ که به صورت لیگ برگزار می‌شود با یکدیگر بازی نخواهند کرد. بنابراین تیمی مانند استقلال یا پرسپولیس از ایران در این مرحله با یکدیگر روبه‌رو نمی‌شوند اما هنوز هم مشخص نیست در صورتی که سپاهان به این مرحله راه پیدا نکند کدام دو تیم دیگر  در جدول رده‌بندی حریف استقلال یا پرسپولیس نخواهند شد.
الیت با لیگ قهرمانان تفاوت معناداری ندارد
کنفدراسیون فوتبال آسیا با برندینگ لیگ قهرمانان آسیا و تبدیل آن به لیگ الیت سعی کرده است تا از لحاظ محتوایی و شکل انجام رقابت‌ها، برگزاری بالاترین سطح فوتبال باشگاهی در آسیا را ارتقا داده تا به این ترتیب موجب توسعه فوتبال در قاره کهن شود. این در صورتی است که بجز تغییر شکل برگزاری رقابت‌ها از برگزاری مسابقات به صورت مرحله گروهی به برگزاری مسابقات به صورت لیگ و افزایش بیشتر از دو برابری جوایز رقابت‌ها تا به اینجا شاهد هیچ تغییرات محتوایی دیگری در لیگ الیت نیستیم و به نظر می‌رسد کنفدراسیون آسیا که در این سال‌ها نشان داده بیشتر از هر زمان دیگری تحت تأثیر اسپانسرهای سعودی قرار دارد یک بار دیگر هم این موضوع را به اثبات رسانده چرا که در این بین فقط سعی شده است تا از لحاظ ارزشگذاری و قیمتی سطح رقابت‌ها ارتقا پیدا کند! در واقع گویا از لحاظ فنی، مدیریتی و سایر مباحث مربوط به برگزاری یک رقابت در درون زمین مسابقه و حتی مسائل پیرامونی قرار نیست در لیگ الیت در مقایسه با لیگ قهرمانان اتفاق معناداری رخ بدهد.
در مسائل مرتبط با مدیا یا موارد مرتبط با هواداران نیز هنوز یا تغییر بزرگی رخ نداده یا اینکه کنفدراسیون آسیا آن را به اطلاع نرسانده است. اما اینکه قرار است از 3 تا 5 سال آینده از مرحله یک هشتم این رقابت‌ها تا فینال به صورت متمرکز در عربستان برگزار شده و اینکه طی ادوار اخیر هر بار شکل برگزاری مسابقات از مرحله یک هشتم تا فینال به صورت مکرر تغییر می‌کند؛ این موضوع نشان می‌دهد کنفدراسیون آسیا همچنان از داشتن چهارچوب‌های درست برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری رنج برده و بیشتر در این بین کشورهای متمول به واسطه اسپانسرهای خود عنان اختیار AFC را در اختیار گرفته و گویا این موضوع تا سال‌ها ادامه دار 
خواهد بود!
 

جستجو
آرشیو تاریخی