فوتبال تهاجمی دیگر شعار نیست

فرخ حسابی
روزنامه‌نگار

رقابت‌های هفدمین دوره جام ملت‌های اروپا در آلمان در حال برگزاری است و هر روز می‌توان در آن نکات جدیدی را دید و آموخت و البته از آن بهره‌برداری کرد.
در هفت بازی اول جام، بدون احتساب بازیهای دیشب، آنچه که بیش از هر چیز به چشم آمد، این بود که حتی یک بازی نیز با تساوی بدون گل به پایان نرسید و ایجاد موقعیت‌های فراوان گلزنی را در اکثر بازی‌ها، و نه همه بازی‌ها، می‌شد به وضوح دید.
فوتبال امروز اروپا و جهان، گلزنی را به عنوان یک اصل برای حفظ جذابیت و برند خود در نظر گرفته است و همه تیم‌ها و مربیان و بازیکنان نیز می‌دانند که نتیجه‌گرایی به هر قیمتی جایی در فوتبال امروز و نزد هواداران ندارد، حتی اگر تا حدی منجر به کسب نتیجه نیز بشود.
ارائه فوتبال زیبا، یک شعار نیست که برخی مربیان، بویژه داخلی‌ها، با کنایه در مورد آن حرف بزنند و با ژست خاصی بگویند «من هر کاری دلم می‌خواهد انجام می‌دهم»! فوتبال زیبا و تهاجمی حالا تبدیل به تاکتیک اصلی بسیاری از تیم‌ها بویژه تیم‌های بزرگ شده و بابت عدم اجرای آن هم با انتقاد مواجه می‌شوند حتی اگر با بردهای اقتصادی نتایج و جایگاه خوبی کسب کرده باشند.
انگلیس با برد یک بر صفر مقابل صربستان به هدف خود که کسب سه امتیاز بود، رسید اما رسانه‌های انگلیسی این تیم را بشدت مورد انتقاد قرار دادند و گرت ساوت‌گیت سرمربی تیم نیز در نشست مطبوعاتی خود پذیرفت که تیمش فوتبال قابل قبولی ارائه نکرده است.
از نکات دیگر جام می‌توان به این نکته اشاره کرد که دیگر مثل قبل کسی نمی‌گوید، جام ملت‌های اروپا از جام جهانی جذاب‌تر است. تا سال‌های قبل کیفیت بالایی که تیم‌های اروپایی داشتند و اختلاف فاصله آنها با تیم‌های دیگر قاره‌ها، باعث می‌شد که بسیاری کیفیت رقابت‌های یورو را بالاتر از حتی جام جهانی بدانند که البته در مورد بسیاری از بازی‌ها نیز این حرف درست بود.
اما در چند سال گذشته و بویژه دو جام جهانی اخیر، افزایش کیفیت تیم‌های آسیایی و آفریقایی و البته قدرتنمایی تیم‌های امریکای جنوبی که در نهایت به قهرمانی آرژانتین در جام جهانی 2022 نیز انجامید، باعث شده که کیفیت و جذابیت جام جهانی حتی برای اروپایی‌ها نیز بیشتر از جام ملت‌های اروپا باشد.
ژاپن و کره جنوبی حالا در جهان تبدیل به تیم‌های جذابی شده‌اند و تیمی مثل ایران نیز حتی با وجودی که شرایط خوبی در جام جهانی 2022 نداشت، با اقتدار نماینده اروپا یعنی ولز را شکست داد. تیم‌های قدرتمند آفریقایی نیز در حالت عادی از بسیاری از تیم‌های اروپایی بهتر بوده و بسیاری از بازیکنان این قاره در فوتبال اروپا ستاره هستند.
فاصله فوتبال در جهان در حال کمتر شدن است و این نکته را در قاره آسیا هم به وضوح می‌بینیم که برنده در این مسیر تیم‌هایی هستند که به ارائه فوتبال روز و سرمایه‌گذاری در فوتبال پایه پایبند باشند و فوتبال تهاجمی و زیبا را نیز در دستور کار خود قرار دهند.
 
جستجو
آرشیو تاریخی