صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هشتاد - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هشتاد - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

پنج دلیل برای اینکه مانشافت قهرمان می‌شود

دیگر نوبت آلمان است

آلمان از فرداشب میزبان بهترین‌های اروپاست اما دلایل زیادی هست که می‌تواند همه آنها را شکست دهد. پنج دلیل برای قهرمانی تیم یولیان ناگلزمان را بررسی می‌کنیم.
 
امتیاز میزبانی
یورو همیشه جذاب است چون بهترین تیم‌های اروپا برای قرار گرفتن در قله قاره با هم رقابت می‌کنند. اما برای ناگلزمان و بازیکنانش که مقابل هواداران دیوانه فوتبال آلمان بازی می‌کنند، جذابیت بیشتری دارد. این دومین بار است که آلمان میزبانی مسابقات را برعهده دارد؛ مرتبه قبل هلند مارکو فان‌باستن، رود گولیت و فرانک رایکارد در فینال 1988 در ورزشگاه المپیک مونیخ با دو گل، اتحاد جماهیر شوروی را شکست دادند.
تاریخ نشان می‌دهد هواداران آلمان می‌توانند رؤیای رسیدن تیمشان به فینال را در سر بپرورانند. پرتغال ۲۰۰۴، فرانسه ۲۰۱۶ و انگلیس ۲۰۲۱ که تمام بازی‌هایش جز یکی را در ویمبلی انجام داد، بازنده‌های فینال در خانه بودند، در حالی که اسپانیای ۱۹۶۴، ایتالیای 1968 و فرانسه 1984 در خاک خودی به قهرمانی رسیدند. آلمان می‌تواند یک ماه دیگر جشن قهرمانی را در خانه برگزار کند و خاطرات جام جهانی ۲۰۰۶ را که تیم کم‌ادعای ژرمن‌ها با حمایت هواداران تا نیمه‌نهایی رفت، زنده کند.
 
حس خوب
فصل 2024-2023 برای فوتبال آلمان باشکوه بود و حس خوبی در این کشور به وجود آورد. تیم شاخص این فصل بایرلورکوزن بود که نخستین تیم بدون شکست تاریخ بوندس‌لیگا لقب گرفت و علاوه بر قهرمانی لیگ و جام حذفی، در لیگ اروپا هم تا فینال رفت. فلورین ویرتز، رابرت آندریش و جاناتان تاه نمایندگان این تیم در یورو هستند. از اشتوتگارت نایب قهرمان بوندس‌لیگا هم پنج بازیکن، آلمان را همراهی می‌کنند. آلمان یک سهمیه اضافه لیگ قهرمانان هم گرفت ضمن اینکه بوروسیادورتموند تا فینال این رقابت‌ها پیش رفت. تونی کروس و آنتونی رودیگر هم که با رئال مادرید قهرمان اروپا شدند، در ترکیب آلمان حاضرند.
 
جوانان شورانگیز
میزبان دو تا از شورانگیزترین جوانان اروپا را در اختیار دارد؛ ویرتز و جمال موسیالا. اولی بهترین فصل دوران حرفه‌ای خود را پشت‌سر گذاشت و علاوه بر افتخارات تیمی، بازیکن فصل بوندس‌لیگا شد. او تنها کسی بود که در گل و پاس گل دو رقمی بود و می‌تواند ستاره خلاق آلمان باشد. موسیالا ۲۱ سال بیشتر ندارد اما سال‌هاست چهره شده. او چهار قهرمانی بوندس‌لیگا را دارد و در بازی آخر فصل 2023-2022 که قهرمانی را از دورتموند گرفتند، یک گل زده. این دو تنها نیستند؛ ماکسیمیلیان بایر با ۱۶ گلی که برای هوفنهایم زده و الکساندر پاولوویچ که خودش را به تیم اول بایرن رسانده، تنها ۲۰ سال دارند. قدرت جوانی تیم فوق‌العاده است.
 
تجربه و موفقیت
استعداد اهمیت زیادی دارد اما به تنهایی کافی نیست. خوشبختانه آلمان بازیکنان باتجربه زیادی در اختیار دارد که طعم موفقیت را در رده ملی و باشگاهی چشیده‌اند. سه بازیکن قهرمان جام جهانی ۲۰۱۴ هنوز در تیم هستند؛ توماس مولر، مانوئل نویر و کروس به ترتیب ۱۲۹، ۱۱۹ و ۱۰۹ بازی برای کشورشان انجام داده‌اند که سومی قرار است بعد از این تورنمنت فوتبال ملی را کنار بگذارد. هر سه لیگ قهرمانان را هم برده‌اند. اینها تنها نیستند، یاشوا کیمیش، رودیگر، کاپیتان ایلکای گوندوغان، مارک آندره ‌تراشتگن و کای هاورتز هم بر قله اروپا قرار گرفته‌اند. اعضای تیم آلمان روی هم ۶۳ قهرمانی لیگ دارند. هر جای تیم را نگاه کنید، بازیکنانی هستند که در بالاترین سطح فوتبال موفقیت به دست آورده‌اند.
 

جستجو
آرشیو تاریخی