«لیگ نخبگان» نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود

حضوری که هنوز قطعی نیست

در حالی که اول و دوم شدن پرسپولیس و استقلال در فصل اخیراً پایان یافته لیگ برتر فوتبال کشور از منظر خیلی‌ها سند نهایی و قاطعی برای شرکت داده شدن آنها در لیگ نخبگان آسیا تلقی شده، به نظر می‌رسد که در چند روز پیش رو تکلیف این قضیه و صحت یا سقم این مسأله توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) مشخص شود و چنانچه حکمی متفاوت با آنچه جامعه فوتبال ایران می‌انگارد صادر شود، آنقدرها هم نباید تعجب کرد.
مبنای ما و آنها (AFC) برای حضور در لیگ نخبگان آسیا (که جانشین لیگ قهرمانان این قاره شده) دو موضوع کاملاً متفاوت است. محافل فوتبال ایران برپایه این نکته که چون قرار است کشورمان در لیگ نخبگان دو نماینده داشته باشد و این سهمیه از سوی فدراسیون فوتبال ما به تیم‌های قهرمان و نایب قهرمان لیگ بیست و سوم اختصاص داده شده، تصور می‌کنند شرکت آنان در این لیگ قطعیت یافته است. AFC اما مبناهای دیگری دارد. این نهاد اگرچه ایستادن سرخابی‌ها بر دو سکوی نخست لیگ برتر ایران را قبول دارد و آن را اصولاً رد نمی‌کند اما ملاک‌های آنان برای پذیرفتن تیم‌ها به لیگ نخبگان آسیا فقط کسب مقام‌های داخلی مورد نیاز نیست و این برای آنها فقط یک «پیش‌شرط» اولیه است. در صورت تأمین این پیش‌شرط توسط باشگاه‌های متقاضی شرکت در لیگ نخبگان، شرایط حرفه‌ای و میزان استاندارد بودن آنها مورد بازبینی اساسی قرار می‌گیرد و مدارک ارسالی آنها که دال بر صحت ادعاهای آنان است، توسط متخصصان AFC بررسی و راستی‌آزمایی می‌شود. کنکاش کارشناسان «AFC» در این خصوص دقیق‌تر و گسترده‌تر از قبل و بیشتر از فصول قبل خواهد بود که هنوز لیگ نخبگان را نداشتیم و لیگ قهرمانان آسیا دایر بود. دلیل بذل توجه بیشتر به این موضوع و دقیق‌تر شدن تحلیلگران AFC در مدارک ارسالی نمایندگان ما و تیم‌های سایر کشورها این است که این کنفدراسیون قاره‌ای مایل نیست همان حرف و حدیث‌های قبلی و ایرادات آشکار و نهان در کارنامه تیم‌های حاضر در مسابقات تکرار شود و بر اثر آن چهره رقابت‌ها مخدوش شود و اعتبار آن زیر سؤال برود. خطری که اینک سرخابی‌های پایتخت را تهدید می‌کند، این است که پس از واگذاری تملک آنها به چند بانک و هلدینگ ایرانی شاید این روند و ارسال مختصات و اطلاعات مرتبط با آن به کمیته‌های ارزیابی AFC همان نتایج مثبت و نگاه تأیید‌آمیزی را در پی نداشته باشد که دو تیم پرطرفدار پایتخت و البته فدراسیون فوتبال ایران به آن دل بسته‌اند. AFC با وجود رسیدن مهلت راستی‌آزمایی مدارک ارسالی تیم‌ها به واپسین روزها و ساعات این پروسه، هنوز چیزی را به صراحت اعلام نکرده و واگذاری پرسپولیس به چهار بانک و سپردن اداره استقلال به یک هلدینگ هم هنوز مراحل اولیه خود را طی می‌کند و کارها شکلی نگرفته و برعکس با تأخیرهای کلانی همراه شده و همین مسائل شرایط را مبهم‌تر می‌کند. به این ترتیب این ترس بیش از پیش به وجود می‌آید که شاید کنفدراسیون فوتبال آسیا به سبب قانع نشدن بابت شرایط این انتقال و عدم حضور اطمینان از ثمربخش بودن این واگذاری، این فرایند را کامل نشمرد و به تبع آن وجه تفکیک مالکیت دو باشگاه و تعیین مالکانی مجزا و کاملاً متفاوت برای آنها را که سال‌ها بر آن پای فشرده است، «تأمین شده» نداند و بر پایه چنین باوری یک بار دیگر به هر دو تیم محبوب پایتخت ایران نه بگوید و درهای لیگ نخبگان را هم مانند درهای لیگ قهرمانان آسیا به روی آنها بسته نگه دارد.
یادمان نرود که لیگ نخبگان از دهه سوم شهریورماه شروع می‌شود و مرحله پلی‌آف آن از یک ماه جلوتر کلید می‌خورد و به تبع آن قرعه‌کشی این مسابقات باید حداکثر تا اواسط تیرماه انجام پذیرد و در نتیجه AFC هیچ فرصتی برای هدر دادن و دست روی دست گذاشتن ندارد.
 
جستجو
آرشیو تاریخی