صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هفتاد و نه - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هفتاد و نه - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

21 هفته صدرنشینی بدون قهرمانی

بعد از جدایی مهدی قایدی و محمد محبی در پایان فصل گذشته بعضی‌ها بر این باور بودند که کار استقلال برای ماندن در جمع مدعیان سخت باشد، اما با جذب بازیکنانی همچون آرمین سهرابیان، مهرداد محمدی، گوستاوو بلانکو، ایمان سلیمی، سامان تورانیان و حفظ نفراتی مثل سیدحسین حسینی، کوین یامگا، مهدی مهدی‌پور،محمدحسین مرادمند و ابوالفضل جلالی آبی‌های پایتخت دست به کار بزرگی زدند و در پایان نیم‌فصل عنوان صدرنشینی را به دست آوردند. در ادامه آن ها با جذب ماشاریپوف و فخرالدینی تیم‌شان را تقویت کردند.

حسینی، هر 174 دقیقه یک گل خورده
سیدحسین حسینی به دلیل محرویت انضباطی، بازی مقابل تراکتور در هفته بیست‌وپنجم را از دست داد. او در 29 بازی دیگر بازیکن ثابت و بدون شک یکی از کلیدی‌ترین و مؤثرترین بازیکنان این تیم بود. حسینی در 2610 دقیقه‌ای که درون دروازه آبی‌ها ایستاد 18 کلین‌شیت داشت و 15 گل هم دریافت کرد. در واقع او به طور متوسط هر 174 دقیقه یک گل خورد.

استقلال و 95/5 درصد امتیازهای خانگی
استقلال در نیم‌فصل‌ اول یک رکورد منحصربه فرد را به دست آورد. آبی‌های پایتخت در تمام 7 مسابقه‌ای که در ورزشگاه آزادی میزبان بودند به برتری دست پیدا کرده و 21 امتیاز کامل را هم به دست آوردند. البته آنها در شهرآورد تهران با پرسپولیس به تساوی 1-1 رسیدند که البته در آن بازی قرمزها ها میزبان بودند. شاگردان نکونام در هشت بازی خانگی نیم‌فصل دوم با این که باخت نداشتند اما دو تساوی مقابل پرسپولیس و مس رفسنجان را تجربه کردند. آنها با این 43 امتیازی که از 15 بازی خانگی به دست آوردند 95/3درصد امتیاز این بازی ها را به خود اختصاص دادند.

بدون باخت در نیم‌فصل دوم
تیم نکونام درحالی قهرمانی را در سه هفته پایانی از دست داد که 20 هفته متوالی در صدر جدول قرار داشت و خیلی از هواداران استقلال هم تیم‌شان را قهرمان لیگ می دانستند.اما این اتفاق درحالی برایشان رقم نخورد که آن ها در نیم‌فصل دوم تنها تیم بدون باخت لیگ برتر بودند. قطعاً اگر تمرکز کادرفنی بیشتر از مسائل حاشیه‌ای پیرامون تیم معطوف به مسائل فنی بود شاید الان آنها قهرمان لیگ بیست‌وسوم بودند.آنها طبق آمار در 30بازی 15 گل دریافت کردند که هر 180 دقیقه یک گل می‌شود. اما جالب اینکه شش گل را در نیمه‌های اول خورده‌اند و در حد فاصل دقایق 16 تا 45 (نیم‌ساعت) نیم‌فصل دوم اجازه عبور توپ از خط دروازه‌شان را ندادند.

جدایی سامره
بعد از اینکه نکونام نتوانست مجوز حضور دوستان رسانه‌ای خود را در باشگاه استقلال بگیرد، به مسئولان باشگاه استقلال اعلام کرد تا زمانی که با حضور دوستان معتمد رسانه‌ای‌اش در باشگاه استقلال مخالفت شود او نیز اجازه حضور علی سامره را در تمرینات استقلال نخواهد داد.این اقدام نکونام گرچه با تعجب و شگفتی بسیاری از پیشکسوتان باشگاه استقلال نیز مواجه شد و معتقد بودند که سرمربی استقلال نباید چنین رفتاری با یکی از چهره‌های ماندگار این باشگاه انجام می‌داد، اما به هرحال وقتی مجوز آنها صادر شد، سامره به تمرین برگشت. اما این اتفاق خیلی دوام نداشت و سامره قبل از بازی رفت مقابل پیکان استعفا داده بود تا اینکه یک اتفاق به زعم او باعث جدایی‌اش شد: «من قبل از بازی با پیکان استعفای رسمی خودم را داده بودم که پذیرفته نشد .این بازی را هم به خاطر شرایط حساس هفته پایانی نیم‌فصل اول کنار تیم ماندم و پس از آن در تعطیلات لیگ برتر، جدایی خودم را این بار در صفحه شخصی‌ام اعلام کردم .وارد جزئیات نمی‌شوم، ولی به جایگاه سرپرستی تیم بی‌احترامی شد .استقلال و هوادارانش برای من خیلی قابل احترام هستند، اما به خاطر یک پست اجازه بی‌احترامی به شخصیتم را نمی‌دهم و این مسأله برای خودم اهمیت دارد .در مجموع اگر باشگاه در جای دیگری احتیاج داشت در خدمت استقلال خواهم بود.» اما این اتفاق هیچوقت نیفتاد.

صدور کارت هاشمی‌نسب
مهدی هاشمی‌نسب مربی تیم فوتبال استقلال که به دلیل رعایت قانون سقف بودجه، نمی‌توانست روی نیمکت، استقلال را همراهی کند، پس از همکاری و همدلی صورت گرفته در تیم استقلال جهت کاهش قراردادها، قراردادش در سازمان لیگ ثبت شد تا کارت او برای حضور روی نیمکت استقلال صادر شود. 

آشتی‌کنان ناگهانی خطیر و نکونام
علی خطیر و جواد نکونام از ابتدای فصل پس از جدایی سیدحجت کریمی از باشگاه استقلال، مشکلات متعددی داشتند که حل‌ نشده باقی مانده بود. درحالی‌که رسانه‌ها هر روز به اختلافات این دو اشاره می‌کردند اما ناگهان خبر رسید که با وساطت دبیر با یکدیگر دیدار و برای دقایقی با هم گفت‌وگو کرد‌ه‌اند.

 مصدومیت یامگا
در یکی از تمرینات استقلال امید حامدی‌فر بازیکن جوان استقلال با استوک به طور غیرعمد به صورت و چشم کوین یامگا ضربه زد  و این بازیکن مجبور به عمل چندباره چشم خود شد. چیزی که مشخص است، یامگا باز هم باید زیر تیغ جراحان برود و او چندین عمل دیگر نیز در پیش دارد. بدین ترتیب، خیلی سخت می‌توان گفت که او آیا اصلا می‌تواند مانند سابق به ورزش فوتبال بپردازد یا خیر ولی به نظر می‌رسد که او ممکن است حتی در فصل بعد یعنی لیگ بیست‌وچهارم نیز غایب باشد.

پارگی رباط مهدی‌پور
دقیقه 37 بازی با مس رفسنجان در بیست‌و‌دوم بود که مهدی مهدی‌پور در تعقیب فرشید باقری و به دنبال تصاحب توپ بود که زانویش چرخید و روی زمین افتاد. همان لحظه این اتفاق تلخ مشکوک به مصدومیت شدید از ناحیه رباط صلیبی بود تا اینکه بعد از آزمایش ام‌آرآی میزان آسیب‌دیدگی او به‌صورت دقیق مشخص و در نهایت پارگی رباط صلیبی این بازیکن تأیید شد.

برکناری خطیر
پس از تساوی استقلال مقابل تراکتوردر هفته بیست‌وپنجم با تصمیم هیأت مدیره باشگاه استقلال، علی خطیر از سمت مدیرعاملی این باشگاه برکنار و فرشید سمیعی به عنوان سرپرست مدیرعاملی باشگاه انتخاب شد. خطیر بعد از برکناری حجت کریمی در تابستان گذشته به عنوان مدیرعامل استقلال منصوب شد. این اتفاق آن‌قدر غیرمنتظره و ناگهانی بود که تعجب خیلی‌ها را به همراه داشت.

ابوالفضل جلالی مؤثرترین بازیکن
27 بازیکن در لیگ بیست‌وسوم برای استقلال به میدان رفتند که در میان آنها بازیکنان تأثیرگذاری مثل سیدحسین حسینی، مهرداد محمدی، یامگا(تا قبل از مصدومیت) بلانکو، ماشاریپوف، چشمی، رضاوند به میدان رفتند اما بدون شک تأثیرگذاری ابوالفضل جلالی در سمت چپ غیرقابل انکار بود. او طی 2413 دقیقه‌ای که در 29 بازی به میدان رفت یک گل زد و روی 13 گل این تیم تأثیر مستقیم داشت.

فخرالدینی کمتر از مطهری
در همین روزنامه نوشتیم که استقلال ارسلان مطهری را نمی‌خواهد و او در نیم‌فصل جدا می‌شود. اگرچه باشگاه استقلال همان موقع در بیانیه‌ای آن‌را تکذیب کرد اما در نهایت این اتفاق افتاد و اصل خبر تأیید شد. نکونام در نیم‌فصل دوم میلاد فخرالدینی را به خدمت گرفت و با اینکه او هم‌پست مطهری نبود اما دقایق بازی‌اش از این  بازیکن جداشده کمتر بود، درحالی‌که جذب بازیکن در نیم‌فصل برای تقویت تیم و استفاده از بازیکن است.

حذف مقابل مس رفسنجان
استقلال روز چهاردهم اسفند سال 1402 در اولین بازی حذفی در مرحله یک‌شانزدهم نهایی میهمان مس رفسنجان بود. شاگردان نکونام با دوگلی که در دقایق 24 و 67 دریافت کردند، وداع زودهنگامی با جام حذفی داشتند.
 

جستجو
آرشیو تاریخی