صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • پرونده
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هفتاد و هشت - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هفتاد و هشت - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

خریدهایی که کار را درآوردند

کسر موقت یک امتیاز
شکایت برخی باشگاه‌ها علیه پرسپولیس مبنی بر ارتکاب تخلف درباره قرارداد منعقده با گئورگی گولسیانی و همین طوراظهارات و دفاعیات غیرمؤثر نمایندگان باشگاه در جلسه کمیته انضباطی، باشگاه به مبلغ یکصد میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم و یک امتیاز هم کسر شد. اما این رأی پس از چند هفته با اعلام کمیته استیناف شکسته شد.

قهر یحیی
یحیی گل‌محمدی در روز بازی تدارکاتی با شاهین به محل تمرین نرفت تا موضوع ناراحتی و قهر او جدی‌تر شود. در آن زمان گفته شد که سرمربی پرسپولیس به دلیل مطالبات عقب‌افتاده بازیکنان و کادر و همین‌طور آپشن‌های موجود در قرارداد، به نشانه اعتراض در تمرین حاضر نمی‌شود. البته بازیکنان هم علیه مدیریت باشگاه نامه نوشتند و یحیی هم بعد از یکی دو روز برگشت. باشگاه هم در کوتاهترین زمان به برخی از تعهداتش عمل کرد.
 
حذف از آسیا
پرسپولیس در آخرین بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه آزادی به مصاف الدحیل رفت و در نهایت با نتیجه 2-1 شکست خورد، شکست تلخی که باعث شد پرسپولیس مقابل دیدگان هوادارانش حذف شود. نکته اینکه پرسپولیس می‌توانست با برتری در این مسابقه به مرحله حذفی برسد ولی در شبی که ورزشگاه آزادی جای سوزن انداختن نداشت، پرسپولیس شکست تلخی خورد تا در همان مرحله گروهی حذف شود. شکست در این مسابقه و حذف از آسیا با اعتراض شدید هواداران پرسپولیس به یحیی گل‌محمدی همراه بود.
 
مصدومیت‌های دردسرساز
وحید امیری، مرتضی پورعلی‌گنجی و یاسین سلمانی سه بازیکن کلیدی پرسپولیس بودند که به دلیل مصدومیت‌های طولانی مدت مشکلاتی را برای این تیم به وجود آوردند. امیری در 11 هفته، پورعلی‌گنجی از هفته پنجم تا پایان فصل و سلمانی هم فقط 3 بازی به میدان رفتند. بدون شک اگر هر کدام از آنها حداقل چند بازی بیشتر فرصت حضور در میدان را پیدا می‌کردند شرایط برای قرمزهای پایتخت به مراتب فرق می‌کرد.
 
بدون باخت خانگی
پرسپولیسی‌ها در خانه تیم بهتری نسبت به بازی‌های خارج از خانه بودند. آنها در 15 مسابقه‌ای که به میدان رفتند هیچ باختی را متحمل نشدند. آنها با 24 گل‌زده و 10 گل‌خورده 37 امتیاز به دست آوردند. دو باخت خارج از خانه این تیم مقابل آلومینیوم اراک و سپاهان بود.
 
ضعیف مثل نبیل
همیشه خریدها باید تحت کنترل و نظارت باشند. در خیلی مواقع بازیکن‌های داخلی‌ ما کیفیت بهتری از برخی خارجی‌های هم‌پست خود دارند. این اتفاق همراه می‌شود با صرف هزینه‌های هنگفت که قطعاً می‌توان به جای جذب بازیکنان ضعیف به جوانترها میدان داد. نبیل باهویی خرید جدید پرسپولیس در فصل جاری و در نیم فصل اول نتوانست انتظارات را برآورده کند.
 
پایان نیم‌فصل، اوسمار به جای یحیی
بعد از بازی با نساجی بود که یحیی گل‌محمدی خیلی کوتاه و مختصر از جدایی‌اش صحبت کرد: «من این همه مربیگری کرده‌ام، هیچ وقت یادم نمی‌آید که با این همه مشکلات بخواهیم فصل را شروع کنیم و مصدومیت‌هایی که برای خیلی از بازیکنان به وجود آمد؛ از امیری که تقریباً نیم فصل اول را از دست داد یا حتی مرتضی پورعلی‌گنجی، یاسین سلمانی و در مقاطع مختلف عالیشاه، ترابی و سرلک مصدوم شدند. مشکلات سرماخوردگی بازیکنان هم بود. در مقطعی 15-16 بازیکن ما مریض شدند. نیم‌فصل خیلی سختی را گذراندیم. احساس می‌کنم نیم‌فصل اول امسال به اندازه دو فصل بر من گذشته‌ است. تعطیلات زیاد، وقفه‌های طولانی‌مدت، خیلی اذیت شدیم؛ در مورد جزئیات نمی‌خواهم صحبت کنم. نیم‌فصل سختی را گذراندیم. هنوز یک بازی دیگر با مس رفسنجان داریم و کارمان تمام نشده است. امیدوارم بتوانیم در تعطیلات روندی را بگذرانیم که منجر به تقویت تیم شود. این خیلی مهم است و برای آن کسی که به تیم می‌آید، آرزوی موفقیت می‌کنم.» این اتفاق سرانجام بعد از آخرین بازی نیم فصل افتاد و یحیی گل‌محمدی بعد از چند فصل فوق‌العاده و کسب افتخارات فراوان از پرسپولیس جدا شد. در حالی که مدیران پرسپولیس مالیات برانکو را پرداختند و سفری هم به عمان داشتند، همه بر این باور بودند که حضور دوباره مرد کروات روی نیمکت پرسپولیس قطعی خواهد بود اما این اتفاق نیفتاد و آنها به دستیار یحیی(اوسمار) اعتماد کردند.
 
خریدهایی که کار را درآوردند
پرسپولیس در چند پست نیاز به بازیکنانی داشت که گره کارشان را باز کند. از دست دادن فرصت‌های گلزنی چیزی بود که هواداران این تیم را آزار می‌داد. باشگاه هم خیلی زود دست به کار شد و چهار بازیکن را جذب کرد که یکی از یکی بهتر. عیسی آل‌کثیر که از همین تیم به سپاهان رفته بود دوباره برگشت و گل‌های سرنوشت‌سازی هم زد. عبدالکریم حسن مدافع چپ قطری که عنوان بهترین بازیکن آسیا در سال 2018 را یدک می‌کشید، به ساختار دفاعی قرمزها کمک زیادی کرد. او در فاز هجومی هم فوق‌العاده تأثیرگذار بود. سومین خرید آنها استون اورونوف ازبکستانی بود که به عنوان وینگر آنقدر خوب کار کرد که انگار سال‌ها برای پرسپولیس بازی کرده و از بقیه بازیکنان شناخت کامل دارد. محمد خدابنده‌لو هم با اینکه کمتر از سه خرید دیگر به میدان رفت اما هر زمان که به زمین آمد، توان هجومی پرسپولیس دو چندان شد.
  
دو بازیکن سرباز
میلاد سرلک و محمد عمری 2 بازیکن پرسپولیس خود را به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران معرفی کردند و سه‌شنبه دوم بهمن‌ماه در تمرینات تیم فوتبال ملوان حاضر شدند. از آنجایی که این دو با پرسپولیس قرارداد دارند، بعد از پایان خدمت‌شان به تیم سابق‌شان برمی‌گردند.
 
پیروزی دراماتیک
هشتم خرداد و روز بازی با استقلال خوزستان برای پرسپولیس و هوادارانش فراموش نشدنی خواهد بود. در روزی که بازی استقلال با نساجی در نیمه اول با نتیجه تساوی رو به پایان بود، کیلومترها آن‌طرف‌تر پرسپولیس در خانه‌اش با سه گل از استقلال خوزستان عقب بود. این یعنی پایان آرزوی سرخ‌ها. این روند تا دقیقه 75 بازی ادامه داشت تا اینکه طوفان شاگردان اوسمار آغاز شد و آنها باخت 3-صفر را با پیروزی 4-3 عوض کردند و بازی استقلال هم با تساوی به پایان رسید و پرسپولیس پس از هفته‌ها به صدر چسبید. این اتفاق باعث شد تا رکورد بدون باخت خانگی‌شان حفظ شود.
 
بازیکنان تأثیرگذار
انتخاب بهترین بازیکن از تیم پرسپولیس کار ساده‌ای نیست. دانیال اسماعیلی‌فر، مهدی ترابی، گئورگی گولسیانی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، امید عالیشاه، اورونوف، آل‌کثیر، عبدالکریم حسن و ریگی هم جزو بهترین‌های این تیم بودند که در بازی‌های مختلف تأثیرگذاری‌شان را به خوبی نشان دادند.
 
حذف تراژیک مقابل آلومینیوم اراک
پرسپولیس در یک بازی عجیب مغلوب آلومینیوم اراک شد. آنها که تا دقیقه 25 با دو گل اورونوف و آل‌کثیر از میزبان‌شان پیش بودند، در دقیقه 5+90 گل دوم را دریافت کردند و بازی به وقت اضافه کشیده شد. پرسپولیس در دقایق 94 و 108 توسط اسدبیگی و آل‌کثیر باز هم از میزبانش پیش افتاد اما در دقایق 113 و 1+120 باز هم دروازه‌شان باز شد و کار به ضربات پنالتی کشیده شد. در حالی که پنالتی اول را اراکی‌ها از دست دادند اما در ادامه ضربات دانیال اسماعیلی‌فر و وحید امیری از دست رفت و پرسپولیس در یک بازی تراژیک از جام حذفی کنار رفت.
 

جستجو
آرشیو تاریخی