پدیده جدید دنیای تنیس

آلکاراس بالاتر از فدرر و نادال

یک ماراتن دیگر و یک جام دیگر در دوران حرفه‌ای کوتاه کارلوس آلکاراس. شانس سوم قهرمانی در پنج ست از سد الکساندر زورف گذشت و جام قهرمانی رولان گاروس را برد. با این پیروزی که در چهار ساعت و ۱۹ دقیقه به دست آمد، تنیسور ۲۱ ساله اسپانیایی نخستین قهرمان گرنداسلم کلی‌کورت بعد از ۶۲ سال شد که نیمه‌نهایی و فینال را پنج سته برد؛ آخرین بار راد لاور موفق به این کار شده بود. درست مثل بازی نیمه‌نهایی مقابل یانیک سینر که بعد از آنکه ۲ بر یک برابر تنیسور آلمانی عقب افتاد خونسردی‌اش را حفظ کرد و سومین قهرمانی گرنداسلم‌ها در سه سال متوالی را به دست آورد.
آلکاراس بعد از قهرمانی گفت: «قهرمانی حاصل یک تلاش فوق‌العاده بود. ماه گذشته درگیر مصدومیت بودم و بعد هم خیلی تمرین نکردم.»
با این قهرمانی، آلکاراس جوانترین مردی شد که در سه زمین متفاوت گرنداسلم فتح می‌کند. او در سال ۲۰۲۲ قهرمان اوپن امریکا در هاردکورت شد و سال گذشته هم در چمن ویمبلدون به قهرمانی رسید. کار او در ۱۲ مسابقه به ست پنجم کشیده شده و فقط در اوپن استرالیایی ۲۰۲۲ مقابل ماتئو برتینی شکست خورده است.
آلکاراس که در گرنداسلم‌ها ۵۰ برد و ۱۲ شکست داشته، هفتمین اسپانیایی است که قهرمان اوپن فرانسه می‌شود. این فهرست شامل مربی‌اش، خوان کارلوس فررو می‌شود که در سال ۲۰۰۳ قهرمان این رقابت‌ها شد. او روز گذشته در آخرین رنکینگ برترین تنیسورهای جهان به رده دوم صعود کرد و تنها رقیب اصلی‌اش، سینر را جلوتر از خود می‌بیند که برای نخستین بار نفر اول رنکینگ شده است. قدرت فیزیکی دو بازیکن در فینال رولان گاروس بشدت محک خورد و زورف، مرد شماره چهار جهان، با آنکه تا فینال 19 ساعت و ۲۷ دقیقه بازی کرده بود، سرحال‌تر از حریف جوان خود به نظر می‌رسید. این طولانی‌ترین مسیر تا فینال رولان گاروس از سال ۱۹۹۱ است که زمان مسابقات ثبت می‌شود.
جوانترین قهرمان
کارلوس آلکاراس در سه زمین کلی، هارد و چمن به قهرمانی رسیده آن هم در ۲۱ سالگی. او هفتمین نفری است که در این سه زمین به قهرمانی می‌رسد اما از نظر سنی از همه جوانتر است. رافائل نادال در ۲۲ سالگی، متز ویلاندر در ۲۳ سالگی، جیمی کانرز در ۲۶ سالگی، راجر فدرر در ۲۷ سالگی و نوواک جوکوویچ و آندره آغاسی در ۲۹ سالگی موفق به کسب این افتخار شده بودند.
آلکاراس همچنین دومین قهرمان جوان رولان گاروس در قرن بیست و یکم است و تنها نادال را پیش روی خود می‌بیند که با ۱۴ قهرمانی در این مسابقات رکوردی دست‌نیافتنی بر جای گذاشته است.
علاوه بر این آلکاراس یکی از هفت نفری است که در سه فینال اول خود در گرنداسلم‌ها به قهرمانی رسیده است. فدرر هفت فینال اول خود را برده و بیورن بورگ، جیمی کانرز، استفان ادبرگ، گوستاوو کوئرتن و استانیسلاس واورینکا در سه حضور اول خود در فینال گرنداسلم‌ها برنده بوده‌اند. آلکاراس در مجموع ۱۴ قهرمانی دارد که هشت‌تا در کلی‌کورت بوده، چهارتا در هاردکورت و دوتا در چمن.
 
هدیه ویژه لیونل مسی
فوق‌ستاره دنیای فوتبال لیونل مسی قبل از شروع مسابقه فینال رولان گاروس هدیه ویژه‌ای برای کارلوس آلکاراس فرستاد که بعد از مسابقه آن را علنی کرد. مسی پیراهنی امضا و قاب شده برای آلکاراس فرستاد که به نوعی آرزوی موفقیت برای او در این مسابقه بود و تنیسور ۲۱ ساله هم از دیدن آن خیلی ذوق کرد. آلکاراس سومین گرنداسلم خود را برد و مورد تشویق و تمجید ورزشکاران زیادی از سراسر دنیا قرار گرفت ازجمله نیمار برزیلی.
این نخستین بار نیست که مسی برای تنیسورها هدیه می‌فرستد. در دسامبر گذشته و یک سال بعد از قهرمانی تیم ملی آرژانتین در جام جهانی قطر، او پیراهن تیم ملی کشورش را برای رافائل نادال فرستاد، بعد از آنکه تنیسور چپ‌دست اسپانیایی از او حمایت کرد و مسی جایزه بهترین ورزشکار سال را به دست آورد.
آلکاراس بعد از این قهرمانی فرصت خوبی برای استراحت دارد اما مسی خودش را برای دفاع از عنوان قهرمانی کوپاامریکا به همراه تیم ملی آرژانتین آماده می‌کند. تیم او در مرحله گروهی این رقابت‌ها با کانادا، شیلی و پرو رقابت می‌کند.
جستجو
آرشیو تاریخی