شماره هفت هزار و پانصد و هفتاد و شش - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هفتاد و شش - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

ستاره‌های آسمــــــان لیگ برتر

تحریریه ایران ورزشی بعد از بررسی دقیق عملکرد بازیکنان حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران بر اساس دقایق بازی، تعداد گل، پاس گل و تأثیرگذاری در روند حرکتی‌ تیم‌ها در نهایت روی انتخاب 11 بازیکن ذیل به جمع‌بندی نهایی رسید. بدون شک بازیکنان شایسته بسیاری در لیگ برتر بیست و سوم حضور داشتند که از تیم منتخب فصل جا ماندند اما به هرحال به دلیل محدودیت درنهایت همین بازیکنان حائز رتبه بیشتر شده و در فهرست نهایی قرار گرفتند.

رضا اسدی 
خیلی‌ها منتظر بودند تعداد گل‌های رضا اسدی در لیگ برتر بیشتر شود و حتی او به عنوان آقای گلی برسد اما او در نهایت با 10 گل‌زده در کنار رحمان جعفری از تراکتور به کارش پایان داد. با این حال اسدی آنقدر مهره خطرناکی در فصل جاری بود که هرتیمی مقابل سپاهان قرار می‌گرفت، موشکافانه به دنبال از کار انداختن این بازیکن می‌رفت تا توسط این بازیکن مغلوب نشود اما اسدی در اغلب بازی‌های تیمش گل زد تا فصل درخشانی را در کارنامه خود به ثبت برساند. اسدی گزینه حضور در تیم ملی هم هست.

ریکاردو آلوز
بهترین پاسور لیگ برتر براساس آمارهای رسمی، ریکاردو آلوز برزیلی است که در ترکیب تیم تراکتور نمایش متفاوتی را از خود به یادگار گذاشت. شاید اگر تراکتور دو بازیکن دیگر همسطح و همطراز با آلوز داشت، مدعی جدی‌تری برای قهرمانی در لیگ برتر بود اما آلوز به نوعی در تراکتور تنها بود و نتوانست بیش از این در ترکیب تیمش اثر‌گذار باشد. آلوز از پرسپولیس پیشنهادی جدی دارد و شاید فصل بعد در ترکیب سرخ‌ها بازی کند. داشتن چنین بازیکنی آرزوی بسیاری از تیم‌هاست.


روزبه چشمی
این هافبک-مدافع خیلی امیدوار بود در فصل جاری جام قهرمانی را با استقلال بالای سر ببرد و به عنوان یکی از بازیکنان باتجربه این تیم در روز پایانی لیگ برتر نوای قهرمانی زمزمه کند اما رؤیاهای روزبه و بازیکنان استقلال در واپسین دقایق برباد رفت. با این حال چشمی در همه حال مدد نکونام بود. او هرگاه تیم نیاز داشت در خط میانی بازی کرد و هرگاه کمبودی در خط دفاع بود، به این نقطه رفت و یکی از در خدمت‌ترین بازیکنان لیگ برتر در فصل جاری بود.

ابوالفضل جلالی
چپ‌پای هنرمند باشگاه استقلال در فصل جاری برخلاف شروع ناامیدکننده‌اش پایانی خوش و جذاب داشت. جلالی در حالی که هفته‌ها در استقلال پشت خط سلمانی نشست اما به سرعت توانست جایگاهش را در این تیم محکم کرده و به مرد اول تیمش در پست دفاع و هافبک راست تبدیل شود. برای او 10 پاس گل ثبت شده در حالی که روی 13 گل تیمش اثر مستقیم گذاشته است. جلالی به همین دلیل در نهایت دوباره پیراهن تیم ملی را صاحب شد تا مشخص شود یکی از بهترین‌های پست خودش به حساب می‌آید.

گئورگی گولسیانی
در میان مدافعان میانی لیگ برتر وضعیت گئورگی گولسیانی بهتر از سایرین است. این بازیکن گرجستانی که در تیم ملی کشورش نیز عضویت دارد، به واقع یکی از بهترین بازیکنان خارجی است که تاکنون وارد باشگاه پرسپولیس شده است. این بازیکن که سابق عضو باشگاه سپاهان بود، از زمانی که پیراهن پرسپولیس را به تن کرده، در بسیاری از گل‌هایی که تیمش به ثمر رسانده، اثرگذار بوده است. آخرین شاهکار گولی به گل قهرمانی پرسپولیس در فصل بیست و سوم مربوط می‌شود.

سیدحسین حسینی
در میان دروازه‌بان‌هایی که بیشترین کلین‌شیت را داشتند، سیدحسین حسینی و حسین پورحمیدی با 18 بار بسته نگه داشتن دروازه خود وضعیت مطلوب‌تری را در قیاس با دیگر گلرهای شاغل در لیگ برتر داشتند که دروازه‌بان استقلال به دلیل قرار گرفتن در رتبه بهتر در لیگ برتر، امتیاز بیشتری را نسبت به پورحمیدی صاحب شد و در تیم منتخب فصل قرار گرفت. حسینی در فصل جاری همانطور که وعده داده بود، کمترین فراز و نشیب را داشت و عملکرد مطلوبی از خود رقم زد.

شهریار مغانلو
اگر سپاهان در برهه‌ای از فصل دچار افت نمی‌شد، قطعاً تعداد گل‌های زده شهریار مغانلو در فصل جاری بیش از عدد 16 به ثبت می‌رسید و چه بسا این مهاجم توانمند و تنومند می‌توانست رکورد 24 گل‌زده رضا نوروزی را که با پیراهن فولاد به ثمر رسید، بشکند. مغانلو در شرایطی موفق به زدن این تعداد گل در ترکیب سپاهان شد که تیمش در زمانی طولانی از لحاظ روحی و روانی وضعیت نابسامانی داشت اما به هر شکل عملکردی ماندگار از او به جا ماند.

مهدی ترابی
گل زد، پاس گل داد، تیمش را مدیریت کرد و در تنگناهای لیگ برتر به مدد اوسمار آمد. مهدی ترابی به واقع در فصلی که گذشت، یکی از مهم‌ترین بازیکنان تیمش بود و با عملکرد درخشان جاده را برای قهرمانی تیمش صاف کرد. از او باید به عنوان یکی از بهترین‌های لیگ یاد کرد که در تیم بزرگ پرسپولیس بزرگی می‌کند و در کسری از ثانیه قابلیت تغییر نتیجه را دارد. اوج عملکرد ترابی به بازی تاریخی مقابل استقلال خوزستان برمی‌گردد که با نمایشی ماندگار منجی تیمش بود.

امید عالیشاه
بی‌تعارف بازیکن باتجربه سرخ‌ها در فصل جاری چیز دیگری بود و با رهبری مطلوب تیمش توانست سرخ‌ها را بار دیگر به سمت قهرمانی در لیگ برتر سوق دهد. عالیشاه حتی سه سال پیش تا آستانه خروج از پرسپولیس پیش رانده شده بود اما او آنقدر غنای فنی و تکنیکی داشت که توانست نگاه مربیان تیمش را به سمت و سوی خود جلب کند و دوباره به مرد اول تیمش تبدیل گردد. عالیشاه نمونه کامل یک بازیکن بااراده است که در سن بالا قابلیت تغییر سرنوشت هرتیمی را دارد.

رامین رضاییان
صالح حردانی و دانیال اسماعیلی‌فر هم عملکرد قابل دفاعی در فصل بیست و سوم داشتند اما در نهایت رامین رضاییان به دلیل اثرگذاری بیشتر در ترکیب تیم سپاهان به عنوان مدافع راست منتخب برگزیده شد. گرچه رامین رضاییان در لیست اخیر تیم ملی جایی ندارد اما به طور حتم اگر دوباره روی فرم ایده‌آل قرار بگیرد، از لحاظ فنی یک سر و گردن از تمام مدافعان راست حال حاضر فوتبال ایران بهتر است. رضاییان حتی در برهه‌ای بهترین مدافع راست آسیا محسوب می‌شد.

محمدحسین کنعانی‌زادگان
گرچه کنعانی‌زادگان گاهی مرتکب اشتباهاتی شد و هواداران این تیم را به قول معروف دق داد اما در هر حال او نیز در کنار گولسیانی به زوجی دلخواه در دست اوسمار تبدیل شد تا فصل را با تبحر و تکنیک ذاتی این زوج به پایان برساند. کنعانی‌زادگان نیز در بسیاری از پیروزی‌های تیمش نقش مهمی ایفا کرد و با گلزنی‌های خود مسیر را برای پرسپولیس هموار کرد تا فصل را با قهرمانی تمام کند. کنعانی‌زادگان اگر روی رفتارش تمرکز کند، تا سال‌ها نفر اول این پست خواهد بود.
 
جستجو
آرشیو تاریخی