صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هفتاد و چهار - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هفتاد و چهار - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۸

رسانه‌ها و کانال‌ها چگونه از اخبار مطلع می‌شوند؟

از ما نشنیده بگیرید

حامد جیرودی
خبر‌نگار
پیوستن کیلیان امباپه به رئال مادرید، موضوعی است که این روزها در صدر اخبار فوتبال جهان قرار دارد. خبری که از مدت‌ها پیش همه از آن اطلاع داشتند ولی به صورت رسمی اعلام نمی‌شد تا اینکه این ستاره فرانسوی چند روز پیش به صورت رسمی اعلام کرد که به جمع کهکشانی‌ها اضافه شده و از فصل آینده برای این تیم توپ خواهد زد. البته طولانی شدن انتقال امباپه یک مورد استثنا بود و به کشمکش‌هایی که بر سر ماندن یا رفتن او از پاری سن ژرمن وجود داشت، مربوط می‌شد ولی معمولاً در فوتبال اروپا وقتی صحبت از پیوستن یک بازیکن به تیمی جدید می‌شود، این انتقال یا سریع رخ می‌دهد و با فاصله کمی رسمی می‌شود و یا از طرف باشگاه یا بازیکن رد می‌شود. با این حال، فصل نقل و انتقالات، دوره‌ای جذاب در سراسر جهان است که علاقه‌مندان به فوتبال، با اشتیاق فراوان آن را دنبال می‌کنند.
این شرایط در فوتبال ایران نیز وجود دارد و با اینکه زمان نقل و انتقالات تابستانی لیگ برتر از هفتم تیرماه 1403 آغاز می‌شود و تا 28 شهریور ادامه خواهد داشت، چند روزی است که اخبار نقل و انتقالاتی در حال منتشر شدن است و گمانه‌زنی‌های مختلفی در خصوص آینده بازیکنان، به خصوص آنهایی که احتمال پیوستن‌شان به پرسپولیس و استقلال وجود دارد، مطرح می‌شود. مثل خبری که حالا درباره بازگشت احتمالی علی علیپور به پرسپولیس مطرح شده و خود این بازیکن هم در صحبت‌هایش از سرخپوش شدن دوباره‌اش استقبال کرده است.
اما نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد، این است که چنین اخباری از سوی بازیکنان یا باشگاه‌های مورد نظر به صورت رسمی رد یا تکذیب نمی‌شود. علتی که درباره چرایی این ماجرا می‌توان به آن اشاره کرد، یکی عدم شفافیتی است که در فوتبال ایران وجود دارد و مسأله مهم‌تر رانت خبری است که برخی از ایجنت‌ها یا دلال‌ها یا تعدادی از باشگاه‌ها و بازیکنان در اختیار برخی از رسانه‌ها یا کانال‌های فضای مجازی می‌گذارند. برخی از باشگاه‌ها به این دلیل از اعلام زودتر و رسمی اخبارشان در سایت یا کانال‌شان خودداری می‌کنند که هم از حمایت آن رسانه برخوردار شوند و هم اگر بخواهند در راستای اهداف خود، خبری را منتشر کنند و یا فضایی را به نفع خود به وجود آورند، آن رسانه یا کانال‌های مجازی را همسوی خود ببینند. آنها ابتدا می‌گویند از ما نشنیده بگیرید ولی بعد از آن هم خبر جذب فلان بازیکن را به صورت رسمی اعلام می‌کنند و به این ترتیب، خبری که آن رسانه اعلام کرده، درست از آب در می‌آید و به عنوان پایگاه اطلاع‌رسانی که اخبار درستی را پوشش می‌دهد، معرفی می‌شود. همچنین، این به نفع خود آن ایجنت یا دلال هم هست که با آن رسانه هم‌راستا می‌شود. البته گاهی هم پیش می‌آید که انتقالی که قرار بوده انجام شود و توافق‌های لازم درباره آن صورت گرفته بوده، در دقیقه 90 منتفی شود. مثل اتفاقی که درباره اوستون اورونوف رخ داد و با اینکه اخبار پیوستن احتمالی او به استقلال و مذاکرات این باشگاه با او شنیده می‌شد اما در نهایت او سر از تیم رقیب درآورد و به ستاره این تیم تبدیل شد. نکته جالب‌تر اینکه این خبررسانی زودتر از موعد، تنها مربوط به زمان نقل و انتقالات نمی‌شود و به طور مثال، در طول فصل، بعضی از کانال‌ها و رسانه‌ها، ترکیب تیم را دقایقی پس از اینکه مربی آن را در رختکن اعلام می‌کند، می‌دانند و مربی از همه جا بی‌خبر هم به دنبال جاسوس می‌گردد! حالا باید دید کدام یک از اخبار درگوشی که این روزها در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی به گوش می‌رسد، در نهایت رنگ حقیقت به خود می‌گیرد یا به سرنوشتی دیگر دچار می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی