ملی‌پوشان استقلال؛ احتمالات و گمانه‌زنی‌ها

فقط جلالـــــی قطعـــــی است

استقلال چند ملی‌پوش در فهرست آتی تیم ملی خواهد داشت؟ این سؤالی است که بزودی پاسخش پیدا خواهد شد و امیر قلعه‌نویی در قامت سرمربی تیم ملی جواب پرسش‌ها را خواهد داد. اما با نگاهی گذرا به وضعیت فنی بازیکنان می‌توان تا حد زیادی شانس دعوت استقلالی‌ها به تیم ملی را مورد ارزیابی قرار داد. تا قبل از اعلام نهایی لیست تیم ملی به نظر می‌رسد حضور جلالی قطعی است. حردانی نیز بعد از جلالی اقبال بالایی دارد اما دعوت شدن حسینی و چشمی با اما و اگرهای بسیاری مواجه است و تا زمان اعلام لیست توسط امیر قلعه‌نویی باید تأمل کرد.

 


روزبه چشمی
در آخرین لیست تیم ملی نام روزبه چشمی حذف شده بود. مربیان تیم ملی دلیل این تصمیم را جوانگرایی اعلام کردند. اما در یک ماه اخیر شایعات متعددی درباره احتمال بازگشت چشمی به تیم ملی به گوش می‌رسد. حال اینکه عملکرد چشمی در روزهای بعد از حذف از تیم ملی موجب به وجود آمدن این اخبار شده باشد و یا اینکه امیر قلعه‌نویی حقیقتاً به این نتیجه رسید که بار دیگر چشمی را در فهرست نهایی قرار دهد، بزودی مشخص خواهد شد. اما عملکرد این بازیکن در ترکیب استقلال همواره به گونه‌ای بوده که اگر همین حالا دوباره نامش در میان مدعوین قرار بگیرد، هیچ کس خرده نخواهد گرفت و حضور هافبک-مدافع آبی‌ها در لیست نهایی هرگز نمی‌تواند تصمیمی عجیب و نقدبرانگیز از سوی کادر فنی تیم ملی باشد. به هر حال چشمی قابلیت بازی در دو پست حساس و کلیدی تیم ملی را دارد و امیر قلعه‌نویی نیز به دنبال تداوم صدرنشینی با تیم ملی است و می‌خواهد از پس بازی با ازبکستان که در تاریخ 22 خردادماه برگزار می‌شود، برآید تا تیمش صدرنشینی را از کف ندهد. حضور بازیکن با تجربه‌ای همچون چشمی در ترکیب تیم ملی قطعاً به سود قلعه‌نویی خواهد بود و بازگشت دوباره چشمی را باید به عنوان یک شایعه نزدیک به واقعیت مورد توجه قرار داد.


صالح حردانی
دیگر بازیکنی که اقبال کمی برای حضور در ترکیب آینده تیم ملی ندارد، صالح حردانی است. صالح هر گاه که دست قلعه‌نویی در این پست خالی بود، همچون یک سرباز در خدمت تیم به تیم ملی رفت و زیر پرچم خدمت کرد. چنین بازیکنی برای هر مربی یک موهبت بزرگ محسوب می‌شود و به همین دلیل هم هست که دوباره زمزمه جدی دعوت حردانی به تیم ملی به گوش می‌رسد. در واقع صالح بعد از جلالی از بالاترین شانس برای حضور در فهرست نهایی تیم ملی برخوردار است و اگر بخواهیم نامی را بعد از چپ پای استقلال به زبان بیاوریم که حضورش در تیم ملی درصد بالایی دارد، باید دست بگذاریم روی نام صالح. به هرحال حردانی پیش از آنکه توسط قلعه‌نویی به تیم ملی دعوت شود نیز بارها از سوی کارلوس کی‌روش فراخوانده شده بود و به طور کلی از ظرفیت مناسب فنی برای بازی در ترکیب تیم ملی برخوردار است و بازیکن با تجربه‌ای محسوب می‌شود. به خصوص حردانی در کارهای دفاعی بازیکن قابلی است و احتمالاً در بازی با ازبکستان می‌تواند کمک حال امیر قلعه‌نویی باشد. البته حردانی در کارهای هجومی نیز بازیکن توانمندی است اما به طور کلی در دفاع تیمی بسیار هماهنگ‌تر است و ذات بازی‌اش بیشتر گرایش به سبک‌های دفاعی دارد.

سید حسین حسینی
بودن یا نبودن؟! مسأله شماره یک استقلال با تیم ملی همین است. آقای دروازه‌بان اکنون در موقعیتی است که روشن نیست در فهرست قلعه‌نویی قرار بگیرد یا خیر؟! البته که حسینی از لحاظ فنی یکی از بهترین‌های فصل جاری بوده و اگر تمارض عجیبش در بازی با گل‌گهر را از نظرها دور کنیم، موقعیت‌های بسیاری را از مهاجمان حریف گرفته است. حسینی در تعداد کلین‌شیت وضعیت بسیار ایده‌آلی دارد اما درباره دعوت از او به لیست تیم ملی حرف و حدیث‌های بسیاری به گوش می‌رسد و احتمال داده شده آقای دروازه‌بان در لیست جدید حضور نداشته باشد. غیبت در لیست جدید تیم ملی قطعاً برای حسینی که در فصل جاری یکی از بهترین نمایش‌های خود را در استقلال به جا گذاشته، خبر خوشی نیست و ممکن است شماره یک آبی‌ها جایگاه خود را در تیم ملی در خطر ببیند و حتی این تصمیم تداوم پیدا کند. از طرفی غیبت احتمالی حسینی در لیست جدید  تیم ملی عرصه را برای دروازه‌بان‌هایی همچون نیازمند یا پورحمیدی باز خواهد کرد تا جایگاه خود را در تیم ملی محکم کنند. حسینی باید در روز پایانی لیگ برتر طوری دروازه‌بانی کند که احتمال خط خوردنش از فهرست نهایی را کاهش دهد. شاید هم تلاش آقای شماره یک در نهایت به جایی نرسد.

ابوالفضل جلالی
اولین بازیکنی که برای حضور در فهرست نهایی تیم ملی به ذهن همه استقلالی‌ها می‌رسد، ابوالفضل جلالی است. این بازیکن در فصلی که گذشت تا قبل از بازی نهایی 10 بار موفق به ارسال پاس گل شده است. جلالی در شرایطی به این موقعیت رسیده که فصل را به خوبی شروع نکرد و حتی در مقطعی جایگاه خود را از دست داد و جعفر سلمانی بود که پی در پی برای استقلال بازی می‌کرد. نکونام اما با اصرار بسیار به تداوم حضور این بازیکن در ترکیب اصلی به نوعی ناجی جلالی شد که تا آستانه تمام شدن پیش رفته بود و این بازیکن نیز از فرصت‌هایی که در اختیارش قرار گرفت نهایت بهره را برد و توانست در استقلال به یک مهره کلیدی و مهم تبدیل شود. جلالی اکنون بهترین چپ پای لیگ برتر است و حتی قابلیت بازی در ترکیب اصلی تیم ملی را هم دارد. شاید اگر جلالی قدری در کارهای دفاعی هماهنگ‌تر عمل کند بزودی تبدیل به یک مهره اصلی در تیم ملی شود و زمان قابل توجهی در این پست بازی کند. رسیدن به چنین موقعیتی بدون شک نیاز به تمرین و ممارست بسیار دارد و جلالی باید از فرصت‌هایی که در اختیار قرار می‌گیرد، نهایت بهره را ببرد. او به احتمال بسیار زیاد در فهرست اعلامی تیم ملی حضور خواهد داشت و قطعی‌ترین استقلالی حاضر برای ورود به لیست قلعه‌نویی است.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی