مربیان خارجی می‌گفتند، دروغ می‌گویی فشنگ ندارید

طالبی:لغو اردوی هانوفر پاشنه آشیل تیم است

مهری رنجبر
خبر‌نگار
مریم طالبی سرمربی تیم ملی تیراندازی تفنگ، با اینکه شاگردانش در آخرین انتخابی المپیک، دست خالی برگشتند، اما راضی است.

ایران تنها آسیایی در فینال بود
او به شاگردانش افتخار می‌کند: «افتخار می‌کنم از بین بچه‌هایم با دست خالی، یک فینالیست مرد و دو فینالیست زن در تفنگ بادی داشتیم. جدای از آن تیم تفنگ ایران تنها تیم آسیایی در فینال سه وضعیت بود، درحالی که بچه‌ها اصلاً اردو و مسابقه تدارکاتی نداشتند. نوروزیان با ششمی دور مقدماتی به فینال رسید درحالی‌که ازجمع 8 فینال سه وضعیت، 4 نفر یک هفته قبل در فینال مسابقه دورتموند حضور داشتند. هیچ راننده‌ای با شبیه‌سازی قهرمان فرمول یک نمی‌شود، او باید تجربه رقابت در فرمول یک را داشته باشد.»

بچه‌های ما با رکورد 590 فینالیست نمی‌شدند
به گفته او شاگردانش در تفنگ خفیف به خاطر نبود فشنگ نتیجه خوبی هم نمی‌گیرند: «امیرمحمد نکونام و پوریا نوروزیان در سه وضعیت تیراندازان مردان اگر امتیاز 590 فینال انتخابی المپیک برزیل را هم می‌زدند، باز هم به خاطر تعداد امتیاز 10 فینالیست نمی‌شدند چرا که باید تعداد تیرهای مرکز بیشتر باشد، باید تعداد فشنگ‌های تست شده بیشتر داشته باشید. اما تیراندازان ما در انتخابی المپیک برزیل زنان و مردان ما تنها فینالیست‌های آسیایی بودند. فکر می‌کنم در مجموع سه وضعیت و بادی یکی از موفق‌ترین حضور تفنگ در رقابت‌های بین‌المللی بود. ولی به هر حال همان طور که ما زحمت می‌کشیم رقبا هم با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و امکانات بهتر کار می‌کنند. بچه‌های من با امکانات کم رکوردهای دور از انتظاری ثبت کردند. بویژه در سه وضعیت. شاید به خاطر همین بود که مربیان خارجی وقتی صحبت می‌کردیم اصلاً باورشان نمی‌شد که بچه‌های ما بدون فشنگ، چنین رکوردهایی ثبت می‌کنند، تا حدی که علاوه بر تبریک بابت 3 فینالیست، با تعجب می‌گفتند، دروغ می‌گویی یا شوخی می‌کنی که فشنگ ندارید؟ میرمحمد نکونام در جام جهانی باکو فینالیست شد و در برزیل رکورد 585 و 590 را زد. نکونام در باکو با رکورد 587 فینالیست شد اما در برزیل با 588 نفر چهاردهم، پانزدهم شد. یعنی در باکو با یک امتیاز کمتر از برزیل فینالیست شد ولی دربرزیل با اینکه رکورد بدی ثبت نکرد اما به فینال نرسید. پوریا نوروزیان که 587 زد و در دور مقدماتی برزیل590، رکوردهای فوق‌العاده‌ای است اما برای صعود به فینال و سهمیه ریزه‌کاری‌هایی لازم است که ما از آن محروم بودیم مثل امکانات به روز و مهمات درجه یک.»

در راه درستی قدم برمی‌داریم
سرمربی تیم ملی تفنگ دلیل زیاد نشدن سهمیه‌های تیراندازی در برزیل را کم‌کاری ملی‌پوشان نمی‌داند: «پاشنه آشیل تیمم برای تصاحب سهمیه المپیک لغو اردوی تدارکاتی هانوفر بود. اگر در این دوسال از سه اردوی تدارکاتی هانوفر، بچه‌ها تنها در یک اردو حاضر می‌شدند، ما می‌توانستیم همه سلاح‌ها را چک و به روز کنیم و ملی‌پوشان با قدرت بیشتری در مسابقات رقابت می‌کردند. من واقعاً به بچه‌ها افتخار می‌کنم که با دست خالی رکوردهای خوبی زدند. رکوردهای آنها نشان می‌دهد که هیچ مشکل فنی وجود ندارد و برنامه‌ریزی کادر فنی و عملکرد ملی‌پوشان نشان می‌دهد در راه درستی قدم برمی‌داریم و حالا اینکه کافی نیست تا در هر مسابقه پا به پای رقبا مدال بگیریم و سهمیه بیشتر شود به مسائل دیگری برمی‌گردد که سال‌هاست پاشنه‌آشیل تیراندازی است.»

جستجو
آرشیو تاریخی