مطمئن نیستم که رؤیای هواداران استقلال برآورده شود

شفر: سبک بازی باشگاه‌های ایران مشکل جدی دارد


 مسابقات لیگ برتر فوتبال روز جمعه ایستگاه بیست‌وهشتم خود را پشت سر گذاشت. این درحالی است که رقابت جذاب استقلال و پرسپولیس در دو هفته باقیمانده لیگ، برای کسب عنوان قهرمانی بیست‌وسومین دوره مسابقات کماکان ادامه دارد. 
کامبک پرسپولیس مقابل استقلال خوزستان و تساوی استقلال مقابل نساجی مازندران در این هفته باعث شد تا استقلال که پیش از این صدرنشین لیگ بود، جای خود را به پرسپولیس بدهد. وینفرد شفر، سرمربی آلمانی اسبق استقلال که با آبی‌ها به قهرمانی جام حذفی ۹۷–۱۳۹۶ رسید، در خصوص 2 بازی باقیمانده استقلال با تیم‌های گل گهر و پیکان، فوتبال ایران و شرایط حساس لیگ برتر با «ایران ورزشی» به گفت‌و‌گو نشست که متن این گفت‌و‌گو را با هم می‌خوانیم.

آقای شفر! فوتبال ایران را دنبال می‌کنید؟
اخبار فوتبال ایران را رصد می‌کنم و ویدیوی برخی از بازی‌ها به خصوص بازی استقلال را تماشا می‌کنم.
پس می‌دانید که لیگ برتر روزهای حساسی را پشت سر می‌گذارد.
می خواستم صبر کنم تا در پایان فصل درباره استقلال صحبت کنم، اما حس بدی دارم و همین حس بد باعث شد تا در فاصله دو هفته به پایان لیگ با شما صحبت کنم. مطمئن نیستم که رؤیای هواداران استقلال برای قهرمانی در لیگ برتر برآورده شود.
به چه دلیل حس خوبی برای قهرمانی استقلال ندارید؟
با نگاهی به این سال‌ها، احساس کردم استقلال در مکان خطرناکی قرار دارد، زیرا آنها به اندازه کافی تهاجمی بازی نمی‌کنند. اما این مشکل برای بسیاری از تیم‌های ایرانی است.
 تعداد گل‌های زده شده در یک فصل را با لیگ‌های خوب دیگر مقایسه کنید، در لیگ‌های دیگر شاهد گل‌های بیشتری هستیم و این یکی از تفاوت‌های لیگ ایران با کشورهای اروپایی است.
استقلال از ابتدای فصل با مشکلات مدیریتی روبه‌رو بود، از این موضوع خبر دارید؟
می دانم که نکونام دوران بسیار بسیار سختی را سپری کرد. با مشکلات مدیریتی که او با آن دست و پنجه نرم می‌کند، باید بگویم که شگفت‌انگیز است که او توانایی حفظ تیم را در مسیر درست داشت. من بسیار خوشحالم که او اکنون می‌تواند بدون حواس پرتی و خرابکاری کار کند.
اما هنوز استقلال شانس خوبی برای رسیدن به قهرمانی دارد؟
درست است، هنوز مسابقاتی در پیش داریم. ممکن است در این بازی شاهد اتفاقات عجیبی باشیم و سرنوشت قهرمانی تغییر کند. من برای استقلال در مسابقات بعدی آرزوی موفقیت دارم اما از نظر من باید همه چیز تغییر کند.
چه چیزی باید تغییر کند؟
زمانی که من در استقلال بودم از همان ابتدا سعی کردم شرایط را تغییر دهم، ما فوتبال مدرن و تهاجمی به نمایش گذاشتیم و البته تا حدود زیادی در ارائه این سبک فوتبال موفق بودیم و همین موضوع باعث قهرمانی‌مان در جام حذفی شد. نظم در دفاع، شجاعت و خلاقیت در حمله با تعویض سریع از جمله کارهایی بود که من در زمان حضورم در استقلال انجام دادم.
یعنی از نظر شما این تیم دفاعی بازی می‌کند و این مشکل تنها مختص استقلال است؟
بله این گونه است و تعداد گل‌های این تیم در فصل جاری به هیچ وجه مناسب نیست و این موضوع نشان می‌دهد که استقلال بیشتر به فکر گل نخوردن است تا گل زدن. در کل فوتبال ایران در سبک بازی مشکل جدی دارد. به طور کلی فوتبال ایران هنوز درگیر فوتبال منفعل و دفاعی است که در 20 سال گذشته اجرا شده.این تعداد گل برای لیگ ایران به هیچ وجه خوب نیست.

جستجو
آرشیو تاریخی