در فوتبال فرانسه چه خبر است؟

آغاز عصر جدید بدون امباپه

پاری‌سن‌ژرمن فصل را با دوگانه قهرمانی داخلی به پایان رساند اما تلاش برای فتح قله لیگ قهرمانان را این بار بدون کیلیان امباپه آغاز می‌کند. کاپیتان تیم ملی فرانسه به هفت سال حضور در پاریس پایان داد.
اما سلطه پاریسی‌ها بر فوتبال فرانسه بازتاب روشنی از قدرت مالی این تیم در مقایسه با سایر تیم‌های لیگ یک است. بر اساس آمار، درآمد پاریسی‌ها در فصل 2023-2022 تقریباً معادل پنج تیم ثروتمند بعدی فرانسه یعنی مارسی، لیون، موناکو، رن و لیل روی هم بوده است. خیلی وقت است که آنها تمرکز خود را روی لیگ قهرمانان قرار داده‌اند و به دنبال فتح جامی هستند که تا به حال از دسترس شان دور بوده با وجود آنکه فوق ستاره‌هایی مثل امباپه، لیونل مسی، نیمار و زلاتان ابراهیموویچ را در تیم خود داشته‌اند. لوییس انریکه مربی تیم هم که در اولین فصل حضورش در فرانسه دبل کرده، به خوبی می‌داند چه وظیفه سنگینی در پیش است، او قرار است تیمی بسازد که علاوه بر رقابت‌های داخلی در اروپا هم بی‌رقیب باشد آن هم بدون امباپه. انریکه می‌گوید: «کیلیان بازیکن متفاوتی است و نمی‌شود او را با یک نفر جایگزین کرد. ما باید جای او را با یک تیم پر کنیم و شاید مجبور شویم چهار، پنج یا شش بازیکن بخریم.»
معلوم نیست بخواهند یک ستاره بزرگ مثل ویکتور اوسیمن یا رافائل لیائو بخرند اما قطعاً نمی‌خواهند دچار اشتباهی شوند که بارسلونا بعد از فروش نیمار در سال ۲۰۱۷ یا تاتنهام بعد از واگذاری گرت بیل به رئال مادرید مرتکب شدند. بارسلونا پول‌های زیادی پرداخت برای اینکه جای ستاره برزیلی را پر کند اما بیشترشان به درد نخوردند. تاتنهام هم همین کار را کرد اما کمترین موفقیتی به دست نیاورد.
انریکه ادامه می‌دهد: «ما می‌خواهیم تاریخ بسازیم و این چالش بزرگ هر بازیکنی است که به تیم ما ملحق شود. ما دیر یا زود قهرمانی اروپا را به دست می‌آوریم هرچند خیلی سخت است.»
این باشگاه تحت مالکیت قطری‌ها آماده‌سازی برای فصل بعد را با تور چین به پایان می‌رساند که در آن با موناکو، سوپرجام فرانسه را برگزار می‌کند. فصل بعد لیگ یک از اواخر مرداد شروع می‌شود و یک ماه بعد لیگ قهرمانان آغاز می‌شود.
انریکه که روی ستاره‌هایی مانند عثمان دمبله، اشرف حکیمی، ویتینیا و وارن زایر امری حساب ویژه‌ای باز کرده، می‌گوید مذاکرات و برنامه‌ریزی برای فصل بعد از همین حالا آغاز شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی