زنگ خطر چند سالی است به صدا درآمده

افشار دوست: والیبال کار تیمی بلد نیست


تیم ملی والیبال ایران هفته اول لیگ ملت‌ها را با سقوط به ته جدول تمام کرد. آن هم با یک امتیاز از چهار باخت مقابل صربستان، ایتالیا، کوبا و آرژانتین. شاگردان پائز که با کمترین شانس با سودای سهمیه المپیک برای هفته اول لیگ ملت‌ها راهی برزیل شدند، برخلاف قول و وعده‌ها برای جدال با رقبا برای سهمیه المپیک، اما در حد یک رقیب دست و پا بسته برای رقبا بودند. همین باعث شد تا نام ایران از جمع تیم‌های شانس سهمیه المپیک هم حذف شود.

زنگ خطر مدت‌ها به صدا درآمده است
 چهار باخت تیم ملی در هفته اول آن با نمایش ضعیف، کار را به جایی رساند که اهالی والیبال حرف از زنگ خطر می‌زنند. محمود افشاردوست مربی سابق تیم ملی می‌گوید: «نتایج تیم ملی در هفته اول لیگ ملت‌ها زنگ خطر را برای والیبال به صدا درآورد. البته زنگ خطر نه حالا که از 5،4 سال پیش به صدا درآمده است. همان زمانی که نتایج تیم در مسابقات با رقبایش خیلی نزدیک می‌شد.»

من پیش‌بینی می‌کردم
به نظر افشاردوست در واقع ایراد کار تیم ملی همان ضعف‌های همیشگی است: «من بازی‌های تیم ملی در هفته اول لیگ ملت‌ها را دیدم. من قبل از بازی‌ها پیش‌بینی می‌کردم. نه تنها من که خیلی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند. هرچند فکر می‌کردم باید در هفته اول تیم حمایت شود، اما با کیفیتی که در دور برگشت لیگ برتر دیدم، متوجه شدم ضعف‌های تیم ملی در لیگ برتر همان ضعف‌های همیشگی است که کار را سخت کرد. ضعف دریافت اول، حمله، هماهنگی در دفاع روی تور و دفاع داخل زمین. تیم ملی تمرین کرد و کادر هم زحمت کشید اما این ساختار با تمرین 3،2 هفته‌ای درست نمی‌شود.»

یک جای کار می‌لنگد
به نظر افشاردوست، توقع از بازیکنان با تجربه چیز دیگری است: «این انتظار جامعه والیبال از بازیکنان با تجربه وجود دارد که بهتر کار کنند. تیم به جز بازی با آرژانتین همچنان مشکلاتش را داشت. تنها در بازی با آرژانتین بود که دریافت اول به پاسور می‌رسید و مهاجمان تغذیه می‌شدند. وجود این مشکل در سه بازی اول یعنی یک جای کار می‌لنگد. حتی پائز بارها به بچه‌ها تذکر می‌داد. این معضل تنها با تمرین 2-3 هفته‌ای درست نمی‌شود بلکه مشکل ریشه‌ای است که به تیم ضربه می‌زند.»

فشار سهمیه مزید برعلت شد
مربی سابق تیم ملی معتقد است ایران باید در هفته اول دو برد می‌گرفت: «تیم باید در هفته اول دو تیم صربستان و آرژانتین را می‌برد. اما بدشانسی آورد. امیدواریم در هفته‌های آینده چنین فرصتی را از دست ندهد. شاید فشار تصاحب سهمیه المپیک هم مزید برعلت شد تا بچه‌ها راحت‌ بازی نکنند. این قضیه استرس و فشار زیادی را به بچه‌ها وارد می‌کرد که نباید وارد کند.»

بازیکنان ما تیمی کار نمی‌کنند
افشاردوست البته شرایط ایران با بقیه تیم‌ها را یکسان می‌داند: «شرایط تیم ما با بقیه تیم‌ها یکی بود. حتی ایتالیا هم در شرایطی مثل تیم ما برای لیگ ملت‌ها آماده شده بود. اما اشکالات تکنیکی و تاکتیکی در زیرساخت‌های والیبال ما رخنه کرده است و اجازه نمی‌دهد بازیکنان اصولی کارتیمی را یاد بگیرند. حتی پائز هم 4،3 بار می‌گفت باید تیمی کار کنید؛ نکته‌ای که ولاسکو هم قبلاً روی آن تأکید زیادی داشت. در واقع این ایراد وجود دارد که هر مربی خارجی می‌آید می‌گوید والیبال بازی تیمی است و چرا انفرادی کار می‌کنند. اگر بچه‌های ما کار تیمی را بلد بودند، در فرصت 2 هفته‌ای می‌توانستند راحت به هماهنگی برسند نه اینکه فقط کنار هم بازی کنند، بدون اینکه تیم باشند. زمانی تیم ما دست بالا را دارد راحت بازی می‌کند، اما وقتی استرس به آن وارد می‌شود و تحت فشار قرار می‌گیرد توان خارج شدن از آن را ندارد. حتی تیم‌های باشگاهی هم چنین مشکلی را در جام باشگاه‌های آسیایی دارند. این معضل همیشگی است و برای دیروز و امروز نیست.»

جستجو
آرشیو تاریخی