آنهایی که از اصطلاحات علمی استفاده می‌کنند، بیشتر دنبال خرافات هستند

افشاگری خداداد از سکانس جادوگری در لیگ

حامد جیرودی
روزنامه‌نگار
جادوگری، موضوعی است که بیش از 20 سال در فوتبال ایران رخنه کرده و هر از چند گاهی اخباری پیرامون ارتباط مربیان و بازیکنان و تیم‌های مختلف با جادوگر به گوش می‌رسد که در نوع خود بسیار عجیب است. اتفاقی که در این فصل هم، مواردی از آنها مطرح شده و به یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌ها تبدیل شده است. خداداد عزیزی که در فوتبال ایران به صراحت لهجه شهرت دارد، درباره موضوع جادوگری به «ایران» گفت: «بحث جادوگری سالیان زیادی است که در فوتبال ما هست ولی همتی برای ریشه‌کن کردن آن نیست. از همان زمانی که من فوتبال بازی می‌کردم، بحث جادوگری مطرح بود و الان هم خیلی بیشتر شده است. آن زمان، اعتقاد و باورها بیشتر بود اما حالا کمرنگ شده و گرایش به جادوگری و رمالی بیشتر است. اتفاقاً خیلی از کسانی که حرف از فوتبال علمی می‌زنند و از اصطلاحات خارجی در فوتبال استفاده می‌کنند، متأسفانه بیشتر دنبال این مسائل هستند و سراغ خرافات و رمال می‌روند.»
غزال تیزپای فوتبال ایران درباره اینکه آیا جادوگری به پرونده فساد در فوتبال که دوباره مطرح شده و افرادی در رابطه با آن احضار شده و متهم هستند ارتباط دارد یا خیر، عنوان کرد: «صد درصد ارتباط دارد. وقتی یک مربی به سراغ دعانویس می‌رود و برای پیروز شدن به او سکه می‌دهد، این خودش فساد است. با صراحت می‌گویم متاسفم برای آن مربی که یک هفته تیمش را تمرین می‌دهد و بعد از رمال مشاوره می‌گیرد که کدام بازیکن بازی کند یا نه.»
الان هم بحث لباس مشکی مطرح شده و بعضی از مربیان و تیم‌ها می‌خواهند مقابل هم حتماً پیراهن مشکی بپوشند. خداداد درباره اینکه آیا چنین اتفاقاتی در فوتبال اروپا رخ می‌دهد یا خیر، چنین نظر داد: «باورها در هر جایی متفاوت است اما فکر می‌کنم که اگر جادوگرها مؤثر بودند، الان هندی‌ها بهترین لیگ دنیا را داشتند و تیم‌های هندی قهرمان جهان می‌شدند. در اروپا مدیریت باشگاه و مربیان و بازیکنان همه با هم تلاش می‌کنند که در کنار هم به موفقیت برسند اما در فوتبال ما دنبال جادوگرهستند.»
اگر قرار بود با لباس مشکی تیمی قهرمان شود، سیاه‌جامگان به جام می‌رسید. عزیزی در این باره چنین واکنشی داشت: «همان طور که گفتم چنین چیزی نیست اما در فوتبال ما بعضی از مربیان از جادوگر می‌پرسند که کدام بازیکن در چه دقیقه‌ای بازی کند و در واقع این به اصطلاح جادوگرها هستند که برای فوتبال ما نسخه می‌پیچند.»
خداداد درباره اینکه آیا مورد تازه‌ای از این دست شنیده که بخواهد آن را مطرح کند، پاسخ داد: «بله من موارد مختلفی را از این و آن می‌شنوم اما چون سندی ندارم نمی‌توانم از کسی نام ببرم ولی می‌دانم که آدم‌های زیادی با این افراد در ارتباط هستند و از طریق جادوگرها می‌خواهند به موفقیت برسند.»

جستجو
آرشیو تاریخی