صدرنشینی با آرامش اوسمار

داود عطایی

 کامبک رؤیایی سرخ‌های پایتخت در برابر تیم قعرنشین لیگ برتر از اتفاقات نادر فوتبال باشگاهی ایران در سه دهه گذشته بود. کمتر کارشناس فوتبالی باور می‌کرد استقلال خوزستانی که در نبرد برای ماندن در لیگ برتر بود در 45 دقیقه اول بازی با درخشش بازیکنان گمنام خود سه گل به پرسپولیس بزند. شعارهای پی در پی هواداران دو آتشه که کادر فنی، مدافعان و بیرانوند را آماج حملات لفظی قرار دادند شرایط روحی سختی را به بازیکنان پرسپولیس تحمیل کرد. لغزش در این بازی یعنی اینکه در کورس قهرمانی با استقلال سه امتیاز حیاتی مقابل یکی از قعرنشینان که نامزد سقوط به لیگ آزادگان به شمار می‌رفت، از دست رفته بود. 
آنچه مسلم است رمز عبور موفقیت‌آمیز سرخ‌پوشان از این شرایط بحرانی حفظ تمرکز اوسمار و کادر فنی و تزریق آرامش به شاگردانش در بین دو نیمه بود. مرد برزیلی با جسارت تمام در ابتدای نیمه دوم سه تعویض همزمان انجام داد تا با تغییر تاکتیک و استفاده از توانمندی تاکتیکی وحید امیری و خدابنده‌لو جریان بازی را عوض کند. شاید نقطه طلایی دیدار پرسپولیس و شاگردان پورموسوی اخراج ساویو روبرتو یکی از بهترین‌های میدان در دقیقه 57 بود، اما پرسپولیس برای رسیدن به گل 20 دقیقه دیگر صبوری کرد. نکته مهم اینکه اوسمار با توجه به تجارب گذشته‌اش اجازه نداد استرس بر شاگردانش مستولی شود و با ارائه یک بازی هدفمند تا آخرین دقیقه بازی به خط دفاع ده نفره استقلال خوزستان فشار آورد و در نهایت در آخرین دقایق باخت سنگین را با پیروزی باورنکردنی عوض کرد.
مهم‌ترین دستاورد این پیروزی برای سرخ‌ها بی‌شک این است که در دو هفته پایانی لیگ سرنوشت قهرمان را آنها تعیین می‌کنند. اوسمار اگر بتواند تمرکز و آرامش تیمش را حفظ کند با دو برد متوالی قهرمانی دیگری را به طرفداران پر تعداد سرخ‌پوشان هدیه می‌دهد. اینکه پس از هفته‌ها سرنوشت در دستان پرسپولیسی‌هاست بسیار مهم است و استقلالی‌ها باید منتظر لغزش احتمالی رقیب دیرین باشند.
در فوتبال باشگاهی تا آخرین دقیقه مسابقات همه احتمالات ممکن است به وقوع بپیوندد اما با نتایجی که جمعه شب ثبت شد، این شاگردان اوسمار هستند که نقش تعیین‌کننده دارند و به احتمال فراوان دو هفته پایانی لیگ شاهد داغ شدن بیش از اندازه رقابت‌‍‌ها و کری‌خوانی‌ها بین دو تیم مدعی قهرمانی خواهیم بود.
 
جستجو
آرشیو تاریخی