فروش دستمال کاغذی که اولین قرارداد مسی روی آن نوشته شده بود

وقتی قرارداد تختی با راه‌آهن پیدا شد

حامد جیرودی
خبر‌نگار
دستمال کاغذی معروفی که لیونل مسی در 13 سالگی نخستین قرارداد خود با بارسلونا را روی آن امضا کرده بود، در یک حراجی به قیمت هنگفتی به فروش رفت. دستمال قرارداد این فوق ستاره آرژانتینی فوتبال جهان، تا 30 دقیقه پایانی تنها یک پیشنهاد 275 هزار دلاری (بدون احتساب حق امتیاز خریدار) داشت. ناگهان این دستمال با سیل درخواست‌ها مواجه شد و از 630 هزار دلار عبور کرد. به همین خاطر، مناقصه تمدید شد و در نهایت با قیمت 964450 دلار (با احتساب حق امتیاز خریدار) به فروش رفت. حال این دستمال، رسماً گران‌ترین و معروف‌ترین دستمال کاغذی جهان است که در دسامبر 2000 برای همیشه مسیر زندگی مسی را تغییر داد.
این دستمال توسط کارلس رکساچ مدیر ورزشی آن زمان باشگاه بارسلونا و جوسپ مینگِیا مشاور نقل ‌و انتقالاتی کاتالان‌ها و ایجنت مسی یعنی هوراسیو گاجولی در دسامبر ۲۰۰۰ امضا شده است. حراج این دستمال کاغذی از طرف گاجولی شروع شد که آن را تا به امروز صحیح و سالم نگه داشته بود. روی دستمال به زبان اسپانیولی نوشته شده است: «در بارسلونا، چهاردهم دسامبر ۲۰۰۰ و با حضور آقایان مینگِیا و هوراسیو، کارلس رکساچ مدیر ورزشی بارسلونا، بدین‌وسیله تحت مسئولیت خود و صرف‌نظر از هرگونه نظرات مخالف، بازیکن لیونل مسی موافقت می‌کند تا قرارداد را امضا کند. مشروط بر اینکه به مبلغ توافق شده پایبند باشیم.»
فروش دستمال کاغذی اولین قرارداد مسی، این سؤال را به وجود آورد که اولین قراردادی که با علی دایی به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای فوتبال در ایران بسته شده کجاست؟ سؤالی که درباره دیگر ستاره‌های فوتبال ایران مانند علی پروین، زنده‌یادان ناصر حجازی و منصور پورحیدری و افراد دیگری مانند احمدرضا عابدزاده، خداداد عزیزی، فرهاد مجیدی و... نیز می‌توان مطرح کرد. البته آن طور که بیشتر ستاره‌های دهه 60 فوتبال ایران مطرح کرده‌اند، قراردادها در آن دوران مانند امروز نبود و به عنوان مثال پرسپولیسی‌ها در نمایشگاه ماشین معروف پروین (سورتمه) در میدان هفتم ‌تیر تهران، با او برای سرخپوش شدن توافق می‌کردند.
در این بین، یکی از معدود قراردادهای پیدا شده، مربوط به اسناد استخدامی جهان پهلوان غلامرضا تختی در راه‌آهن تهران است که در سال 1392 با پیگیری احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر که پیش‌تر در دیدار با زنده‌یاد مرتضی احمدی، هنرمند نام‌آشنای سینما و تلویزیون از وجود این پرونده آگاهی یافته بود، بر وجود اسناد اصرار می‌کند و با بررسی بایگانی آشکار می‌شود که پرونده‌ای از این قهرمان ملی با حدود 300 برگ موجود بوده و به خوبی نگهداری شده اما کمتر کسی از وجود آن آگاهی داشته و به همین دلیل ساده، نادیده مانده بود.

فروش دستمال کاغذی اولین قرارداد مسی، این سؤال را به وجود آورد که اولین قراردادی که با علی دایی به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای فوتبال در ایران بسته شده کجاست؟

جستجو
آرشیو تاریخی