فریدون اصفهانیان در گفت‌و‌گو با ایران ورزشی:

فساد و رشوه همیشه هست، باید آن را اثبات کرد

در حالی که به روزهای پایانی فصل نزدیک می‌شویم اما انتشار اخبار فساد در فوتبال باعث شده است تا حساسیت این روزهای پایانی لیگ برتر هرچه بیشتر شود. نکته مهم اینکه بخشی از این موضوع به کمیته داوران مرتبط بوده و شاید در این بین فریدون اصفهانیان رئیس قبلی کمیته داوران بهتر بتواند به تبیین موضوع بپردازد که متن گفت‌و‌گو با این چهره را در زیر می‌خوانید:

فعالیتی در فوتبال ندارید؟
فعلاً که نه. در زنجان هستیم و زندگی‌مان را می‌کنیم.
همچنان شاهد اشتباهات بی‌شمار داوری در جریان دیدارهای لیگ برتر هستیم. چرا این اشتباهات حتی کاهش پیدا نمی‌کند؟
در این مورد نظر خاصی ندارم. ان‌شاءالله هر برنامه و هر حرکت و رفتاری که هست منجر به این شود که داوری ما در ادامه رو به رشد و پیشرفت باشد.
گفته می‌شود با VAR وضعیت داوری بهتر خواهد شد. واقعاً این اتفاق می‌افتد؟
در جام جهانی هم دیدید که با وجود VAR هم اشتباهاتی رخ داد. اشتباه همیشه هست و ممکن است با کمک داور ویدیویی هم این اشتباهات همچنان ادامه داشته باشد. اینکه با VAR همه چیز گل و بلبل می‌شود خیر به این شکل نیست. اما بالاخره کمک هست و می‌تواند به داوران کمک کند. خیلی از کشورهای بی‌بضاعت‌تر از ایران برای فوتبال خود VAR آورده‌اند.
چرا ما به این سمت نمی‌رویم؟
به بضاعت یا فقیر بودن نیست. تاج گفته بود دنبال این هستیم که این امر محقق شود و الان در تلاش هستند تا VAR به فوتبال ایران هم بیاید.
زمان ریاست شما بر کمیته داوران داشت اتفاقاتی می‌افتاد.
زمان ما این پروسه شروع شد. حتی کلاس‌های آموزشی هم گذاشتیم. بعداً هم دنبالش را گرفتند اما تا امروز که خبری نشده است. باید پیگیر باشند تا هرچه زودتر این اتفاق بیفتد هرچند شرایط و قوانین عوض شده و گویا دیگر بعد از این مربیان مثل والیبال یا کشتی می‌توانند خودشان برای صحنه‌هایی که مشکوک هستند درخواست VAR بدهند.
به پرونده فساد در داوری برسیم. زمان ریاست شما بر کمیته داوران هم از این خبرها بود؟
به هر حال این اتفاقات متأسفانه افتاده و هنوز هم چیزی قطعی نشده است. این اخبار درآمده و ما هم شنیدیم. حالا چه شود به قول تاج، محاکم قضایی باید این مسائل را پیگیر باشند تا پرونده به نتیجه برسد.
این که افشاریان استعفا داده مبنی بر اثبات این اتفاق نیست؟
خودشان گفته‌اند با توجه به اینکه این مسائل گفته شده اما هنوز اثبات نشده است؛ برای اینکه هجمه‌ای به فدراسیون نیاید از سمت خود استعفا داده‌اند.
زمان ریاست شما هم پیشنهاد وسوسه انگیزی مبنی بر دادن رشوه به شما یا اعضای کمیته‌تان شده بود؟
شاید هم شده باشد اما زمانی که داور بودم پیشنهاداتی شده بود اما ما همان روز به کمیته داوران موضوع را اعلام کردیم و برای داوری هم به زمین نرفتیم. من آن زمان داور بودم و به ما پیشنهاد شد و ما هم همه چیز را در اختیار فدراسیون قرار دادیم و به زمین هم نرفتیم.
کدام بازی بود؟
اجازه بدهید اسم نیاورم اما یک تیم اگر می‌باخت به لیگ پایین‌تر سقوط می‌کرد. در زمان من این پیشنهاد به این شکل بود. اما اینکه به این شکل باشد که از ما بخواهند یک فصل باشگاهی را ساپورت کنیم به این شکل زمان ما چیزی مطرح نشد.
فساد در داوری را اصولاً تأیید می‌کنید؟
بالاخره حرف هست و زده می‌شود و باید آنها را اثبات کرد. گفتن که دلیل نمی‌شود.
فساد سازمان یافته در داوری را به صورت کلی قبول دارید؟
نمی‌توانم  چیزی بگویم بلکه اینهایی که در حال پیگیری هستند باید آن را تأیید کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی