وقتی خود ستاره از یکی مثل خودش حیرت‌زده شد

مجسمه امباپه و مجسمه ورزشکاران ما

رونمایی از مجسمه کیلیان امباپه ستاره فرانسوی فوتبال جهان، همه را شگفت‌زده کرد، چرا که شباهت بی‌نظیری به خود او داشت. این بازیکن که این روزها به خاطر جدایی از پاری‌سن‌ژرمن و احتمال پیوستن به رئال مادرید، به یکی از سوژه‌های پرخبر تبدیل شده است، خودش هم از مجسمه‌ای که از او ساخته شده، حیرت‌زده شده، تا جایی که وقتی این مجسمه را به او نشان دادند، با تعجب فراوان گفت: «این بیشتر از من شبیه امباپه است.»
مجسمه امباپه در موزه مشهور «مادام توسو» ساخته شده که توسط ماری توسو در سده هجدهم میلادی پایه‌گذاری شد و مرکز آن در شهر لندن قرار دارد و شعبه‌هایی در شهرهای آمستردام، برلین، وین، پراگ، لاس‌وگاس، نیویورک، هنگ‌کنگ، شانگهای، توکیو، سیدنی، استانبول، سنگاپور و واشینگتن‌دی‌سی دارد و حالا نیز، در موزه مادام توسوی برلین از مجسمه امباپه رونمایی شده که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
در این موزه تندیس‌های مومی افراد مشهور و تاریخ‌ساز، ساخته و نگهداری می‌شود و این تندیس‌های مومی، چنان به واقعیت شبیه‌اند که حیرت بازدیدکنندگان را برمی‌انگیزند. توریست‌هایی که به لندن، آمستردام یا برلین سفر می‌کنند، برای دیدن موزه مادام توسو از لحظاتی پیش از باز شدن درهای موزه، جلوی ورودی آن صف می‌کشند. نگاه‌های کنجکاو و علاقه‌مند منتظرند تا به دیدن چهره‌های سرشناس هالیوود یا دنیای موسیقی و مد و سیاست بروند و در کنار آنها عکس‌های یادگاری بگیرند.
جالب اینکه در کشورمان هم، موزه ملی ورزش، چند سالی است که در محل کمیته ملی المپیک افتتاح شده و بیش از ۳۰۰ مدال، جام و یادبود ورزشکاران رشته‌های مختلف از حضور در میادین بین‌المللی را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد. این یادبودها توسط اهالی ورزش در دوره‌های مختلف تقدیم موزه ورزش شده است. در این میان، مجسمه تعدادی از ورزشکاران تاریخ کشورمان هم قرار داده شده که یکی از آنها مجسمه جهان‌پهلوان تختی است که به گفته یکی از مسئولان موزه ورزش، از شهرداری قرض گرفته شده و به طور امانت در این محل نگهداری می‌شود! با این حال، برخی از این مجسمه‌ها با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده‌اند، چرا که شباهت زیادی با ورزشکاران نداشتند. مثل مجسمه بهداد سلیمی، وزنه‌بردار سابق و قهرمان المپیک که درباره شباهت مجسمه به خودش گفته بود: «این مجسمه شباهت بسیار زیادی با من دارد اما همه این شباهت‌ها از گردن به پایین است!»
 اینکه با ساخت مجسمه از ورزشکاران و ستاره‌ها تقدیر شود، کار ارزشمندی است ولی اینکه شبیه آنها نباشد، همه زحمات را هدر می‌دهد ولی اینکه مجسمه‌ امباپه ساخته شود که خود شخص و مجسمه آن در کنار هم قابل تشخیص نباشند، همه را حیرت‌زده می‌کند.

بهداد سلیمی درباره شباهت مجسمه به خودش گفته بود: «این مجسمه شباهت بسیار زیادی با من دارد اما همه این شباهت‌ها از گردن به پایین است!»
 

جستجو
آرشیو تاریخی