«نون و تره‌خوری» سری آ جواب داد

پاداش صبر و سیاست عاقلانه

فوتبال ایتالیا دوباره در اروپا شکوفا شد و این موضوع را می‌توان از عملکرد نمایندگان ایتالیا در رقابت‌های اروپایی در فصل۲۰۲۳-۲۰۲۲ پی برد؛ در دو فصل گذشته، سه تیم از ایتالیا، یعنی اینترمیلان، آ.اس رم و فیورنتینا، توانسته‌اند به فینال سطوح مختلف رقابت‌های اروپایی، یعنی لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا و لیگ کنفرانس راه پیدا کنند.
سری آ بعد از دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، با توجه به حواشی‌اش، اعتبارش را زیر سؤال برد و باعث شد تا عنوان جذابترین لیگ اروپایی را از دست بدهد. تا پیش از اینکه تیم‌های لیگ برتر انگلیس و لالیگا در فوتبال اروپا ظهور کنند، این تیم‌های ایتالیایی مانند آث‌میلان، ناپولی، یوونتوس، اینترمیلان و پارما بودند که در اروپا قدرتنمایی می‌کردند و جام‌های اروپایی را بالای سر می‌بردند.

تأثیر بحران مالی
 بحران مالی که در سال ۲۰۰۰ به کشور ایتالیا وارد شد، مشکلات زیادی را برای رقابت‌های لیگ ایتالیا ایجاد کرد؛ یکی از تأثیرات این بحران، سقوط تیم فیورنتینا بود که در سال ۲۰۰۲ بر اثر بحران مالی مجبور شد به سری ب برود و نام باشگاهش را تغییر دهد. همچنین این بحران مالی باعث شد باشگاه‌های ایتالیایی سیاست‌های نقل و انتقالات خود را با آوردن بازیکنان مسن یا قرض گرفتن بازیکنان تغییر دهند و این لیگ به‌مرور خالی از ستاره شود؛ همین مسأله باعث افت عملکرد نمایندگان ایتالیا در رقابت‌های اروپایی شد و به‌مرور کسی دیگر سری آ را مثل قبل جدی نمی‌گرفت.
تیم‌های ایتالیایی در مقایسه با رقبای خود در لیگ برتر، لالیگا و بوندس‌لیگا از لحاظ مالی و مدیریت و عمق تیم شکست‌خورده بودند اما با این ‌حال، مدیران باشگاه‌ها با اجرا کردن سیاست‌های نقل و انتقالاتی جدید این دوران را پشت‌سر گذاشتند و حالا در رقابت‌های اروپایی در حال کسب نتایج درخشان هستند. اکثر باشگاه‌های ایتالیایی اکنون با تلفیق بازیکنان جوان مستعد و ستاره‌های باتجربه، ترکیبی یکدست را تشکیل می‌دهند.
 
با صلابت مثل اینتر
همچنین اینترمیلان با استفاده از چنین سیاستی، بازیکنان باتجربه‌ای مانند میلان اشکرینیار و روملو لوکاکو را در کنار نیکولا بارلا و آندره‌آ باستونی قرار داد و به‌مرور توانست ترکیبی یکدست خلق کند. این تیم با چنین سیاستی توانسته به فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا راه پیدا کند و امسال نیز با اقتدار قهرمانی در سری آ ایتالیا را به دست آورد.
برخلاف باشگاه‌های لیگ برتر و لالیگا که جرأت پرداخت میلیون‌ها دلار برای خرید بازیکن را دارند، باشگاه‌های ایتالیایی در واقع از الگوی قرض گرفتن بازیکن استفاده می‌کردند و آهسته‌آهسته توانستند تیم‌های خود را قدرتمند کنند. وضعیت سری آ دقیقاً مثل ضرب‌المثل «یه سال بخور نون و تره، صدسال بخور نون کره» بوده و این کشور در حال ‌حاضر در جدول رنکینگ یوفا صدرنشین است. این جدول بر اساس نتایج تیم‌های اروپایی در رقابت‌های یوفا تنظیم ‌شده است.
اکنون تیم فوتبال آتالانتا و فیورنتینا در فینال رقابت‌های لیگ اروپا و لیگ کنفرانس اروپا حاضرند و این کشور مزد صبوری‌اش را به‌خوبی دریافت کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی