نه به دار است، نه به بار

ماجرای تفکیک تملک دو باشگاه پرطرفدار پایتخت و تغییر مدیر ارشد یکی از آنها (استقلال) که طبعاً پیامد مستقیم قضایای تفکیک بوده، ظاهراً این باور را در جامعه فوتبال به‌وجود آورده که مشکلات بزرگ سرخابی‌ها در «AFC» (کنفدراسیون فوتبال آسیا) حل شده و این دو تیم می‌توانند برخلاف فصول اخیر بی‌دغدغه در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا حضور به‌هم برسانند.
دو نکته باور فوق را در معرض تردید اساسی قرار می‌دهد. یکی اینکه سختگیری‌های AFC در ‌مورد لزوم استاندارد و حرفه‌ای و مستقل بودن باشگاه‌های متقاضی شرکت در رقابت‌های باشگاهی آسیا همچنان برقرار است و همین سختگیری‌ها بود که استقلال را در سه سال اخیر از لیگ آسیا دور نگه‌داشته و راه حضور پرسپولیس را هم دو مرتبه طی سه سال اخیر در این پیکارها مسدود کرده است. مسأله دوم که مرتبط با همان قضیه نخست و منتج از آن است، افزوده شدن بر سختگیری فوق و بالا رفتن شدت راستی‌آزمایی مدارک ارسالی تیم‌ها به سبب تبدیل شدن «لیگ قهرمانان آسیا» به «لیگ نخبگان» و به تبع آن باز شدن در ورودی این مسابقات به روی تعداد قلیل‌تری از تیم‌های واجد شرایط است. تیم‌هایی که واقعاً کم‌عیب، غیر‌وابسته به دولت، دارای خودکفایی مالی و بدون هیچ بدهی چه انباشته و چه عادی باشند و حساب و کتاب‌های کاملاً روشن و بدون خدشه‌ای داشته باشند.
با این اوصاف واگذار شدن اخیر مالکیت پرسپولیس به چند بانک کشور و سپرده شدن قیمومیت استقلال به یک هلدینگ لزوماً به این معنا نیست که همه عوامل بازدارنده قبلی که هر دو تیم را از دید AFC فاقد شرایط لازم جلوه می‌داد، برطرف شده و آنها می‌توانند با طیب خاطر وارد لیگ نخبگان آسیا شوند که از شهریورماه به راه می‌افتد. قدم اول در راه چنین حضوری این است که اولاً «AFC» در جریان راستی‌آزمایی مدارک سرخابی‌ها اهلیت آنها را تأیید کند و ثانیاً در تعیین سهمیه‌های هر کشور رقمی را برای ایران مقرر سازد که دربرگیرنده حداقل دو باشگاه باشد که البته گفته می‌شود این مسأله تحقق یافته است. حتی در صورت تعیین دو سهمیه قطعی برای ما شاید از بین سرخابی‌ها فقط یکی به لیگ نخبگان راه یابد زیرا جام حذفی که با حذف هر دو تیم استقلال و پرسپولیس همراه شده، اگرچه سهمیه‌ای قطعی را در لیگ قهرمانان (که با ملاحظات جدید «لیگ قهرمانان ۲» نامیده می‌شود) دربردارد، اما احتمال ارجاع تیم تصاحب‌کننده این سهمیه یا تیم سوم جدول لیگ برتر به لیگ نخبگان به‌جای یکی از سرخابی‌ها یا هر دوی آنان در صورت تأیید نشدن مدارک آنها اندک نیست. در چنین حالتی بعید است تیم ارتقا یافته از نعمت معرفی‌اش به «AFC» به قصد بررسی صلاحیت شرکتش صرفنظر کند و به سود یکی دیگر از باشگاه‌ها کنار بکشد.
به خاطر همین موارد است که باید باور داشت ادعای رفع شدن موانع حضور سرخابی‌ها در لیگ آسیا به صرف اول و دوم شدن آنها در لیگ برتر بیست‌و‌سوم فوتبال کشور نکته‌ای بیش از حد خوشبینانه در شرایط فعلی است و هنوز چنین چیزی شکل نگرفته و شاید اصلاً هم شکل نگیرد. 
جستجو
آرشیو تاریخی