فتح‌آبادی: فشار روانی کمتر یکی از دلایل موفقیت زاهدی است

وحید امیری در پایان فصل خداحافظی کند

غلامرضا فتح‌آبادی مهاجم و سرزن اسبق پرسپولیس درباره درخشش شهاب زاهدی در لیگ ژاپن و شرایط متفاوتی که پیدا کرده با ایران ورزشی صحبت کرد.

‌واقعاً چه مسأله‌ای موجب شده که شهاب زاهدی عملکرد خیره‌کننده‌ای در تیم جدیدش در لیگ ژاپن ارائه دهد؟
در فوتبال خارج از ایران به بازی بدون توپ توجه زیادی می‌شود و بازیکنان کناری می‌توانند نقش زیادی در موفقیت یک مهاجم ایفا کنند. از این رو شاید بازیکنان هم‌تیمی شهاب در بازیسازی و حرکت‌های بدون توپ شرایط بهتری را برای مهاجم جدید تیمشان فراهم ساخته‌اند که شاهد درخشش بهتر شهاب بودیم. ضمناً جابه‌جایی بازیکنان هم در فوتبال ژاپن بیشتر است که این مسائل در کنار شرایط مالی و رفاهی بهتر و شرایط تمرینی و سایر موارد به لحاظ تاکتیکی و فنی به شهاب بیشتر کمک کرده تا توانایی‌هایش را بیشتر و بهتر نشان دهد و تقریباً هر نود دقیقه به طور میانگین یک گل به ثمر برساند که برای مهاجمی که به تازگی به تیمی جدید پیوسته، می‌تواند آمار قابل قبولی باشد.

‌تجربه‌های متفاوت شهاب هم در موفقیتش دخیل بوده؟
قطعاً تجربه‌های قبلی حضور در اوکراین و مجارستان و حتی بازی در پرسپولیس که فشار زیادی روی بازیکن وجود دارد، موجب می‌شود به بازیکن کمک بیشتری شود تا او با تجربه بسیار بالایی به تیمی جدید بپیوندد و در آن تیم هم به خاطر نوع فوتبالش موفق شود.

‌ناشناخته بودن شهاب به نسبت سایر هم‌تیمی‌هایش و سبک بازی‌اش در موفقیتش تأثیر نداشته؟
نه، من فکر نمی‌کنم این مسأله خیلی تأثیر داشته باشد چون در فوتبال روز، آنالیز تیم‌ها از سبک بازی تیم‌ها و بازیکنان‌شان بسیار دقیق و کامل است. از این رو یک بازیکن جدید و سبک بازی‌اش نمی‌تواند برای تیم‌های دیگر ناشناخته بماند.

‌شاید فشار گلزنی زیادی که در پرسپولیس روی شهاب وجود داشت و رها شدن از این فشار باعث موفقیتش بوده؟
بله، حتماً فشار کمتر به لحاظ روانی، در نهایت به لحاظ فنی خیلی می‌تواند روی بازیکن تأثیر‌گذار باشد. به همین دلیل شهاب راحت‌تر بازی کرده و به نوعی توانایی‌هایش را اثبات کرده و به گونه‌ای شاید موجب شده تا با پیروزی و موفقیت‌های بیشترش هواداران تیم‌شان پرشورتر حمایت‌شان کنند. شاید هم بیشتر از همه موارد مطرح‌شده موفقیت‌های اخیر موجب شده تا بازی شهاب بیشتر به چشم بیاید تا در چشم‌انداز بعدی بتواند به تیم‌های بزرگتر و مطرح‌تر ژاپن که در لیگ آسیا سهمیه دارند، منتقل شود و موجب افتخار و توجه بیشتر فوتبال ژاپن به تیم‌های ایرانی و بازیکنان کشورمان شود.

‌در رابطه با نقل و انتقالات پرسپولیس و نظراتی که راجع به اوسمار وجود دارد، چه صحبتی دارید؟
به نظرم اوسمار بهترین گزینه برای هدایت پرسپولیس در فصل جدید است؛ ضمن اینکه حتماً پرسپولیس جدا از پست دروازه در همه پست‌ها خصوصاً در خط حمله نیاز به تقویت دارد تا دیگر شرایط به گونه‌ای نشود که همه امیدها در مواقعی که کار تیم گره می‌خورد، به ضربه‌های سر کنعانی‌زادگان و گولسیانی معطوف باشد. ضمناً با تمام احترامی که برای وحید امیری این بازیکن خوب خودمان قائلم، باید بگویم که بهتر است وحید در اوج یعنی در پایان این فصل از فوتبال خداحافظی کند.

جستجو
آرشیو تاریخی