داستان های اردوی 50 روزه فرنگ

بائو سپر بلای شمشیربازی

گزارش

مهری رنجبر؛ خبر‌نگار

قرار بود شمشیربازان المپیکی سابر در فرانسه برای پاریس ۲۰۲۴ آماده شوند. همان اردوی ۵۰ روزه معروف در کمپ اورلئان. کمپ مربی معروف؛ کریستین بائو. اما انگار اردوی پرطمطراق اورلئان آن‌طور که باید خوب پیش نمی‌رود.
حذف زودهنگام فتوحی و باهر در گرند پری سئول، این قضیه را تأیید می‌کند. دو شمشیرباز ایرانی حتی به جدول ۶۴ تایی گرند پری هم نرسیدند. البته این همه ماجرا نیست. ظاهراً اردوی ۵۰ روزه که ۳۰ روز آن طی شده، به جای پیشرفت ملی‌پوشان، باعث پسرفت و افت آنها شده است. اردویی که جز خستگی و فرسایش برای شمشیربازان ایران چیزی نداشته و حتی بعضی ملی‌پوشان در صحبت‌های خصوصی از این قضیه شکایت کرده‌اند. باخت نوبرانه فرزاد باهر مقابل شمشیرباز عربستانی، آن هم با نتیجه ۱۵-۱۲ در سئول برای شمشیربازی ایران هم بی‌تأثیر از این اردوی فرسایشی نیست. درحالی‌که عادل شمشیرباز سرشناس سابر عربستان است و او هم هیچ وقت حریف ایرانی‌ها نبود، فرزاد باهر به شمشیربازی ناشناس باخت و تمام.
 ظاهراً نبود بائو تنها به کنار پیست ایرانی‌ها در مسابقات ختم نشده و او حتی در کمپش هم ۱۰ روزی به جای تمرین دادن ایرانی‌ها، راهی عربستان شد تا شاگردانش را در جام جهانی عربستان کوچ کند. فدراسیون شمشیربازی که مدتی سیبل انتقادات رسانه‌ها شده بود، با انداختن اسم بائو بر سر زبان‌ها، مقابل انتقادات برای خودش سپر ساخت. البته این سپربلا هم کارساز نشد. اما فدراسیون حالا اردوی ۵۰ روزه را دستاویزی قرارداد تا تیم المپیکی‌اش از انتقادات دور بماند وحاشیه‌هایش به چشم نیاید، فعلاً اردوی فرانسه سرپوش خوبی برای حاشیه‌هاست، اما نتایج تیم در جام جهانی اسپانیا و قهرمانی آسیایی کویت از نتیجه اردوی فرانسه رونمایی می‌کند.
 نکته جالب‌تر اینکه با عملکرد ضعیف محمد فتوحی و فرزاد باهر در گرند پری سئول، انتخاب نفر سوم تیم ملی سابر در رقابت‌های انفرادی المپیک ۲۰۲۴ به بعداز دو مسابقه بعدی موکول می‌شود. پیمان فخری سرمربی تیم ملی سابر بعد از دوری دوساله، ۱۰ خردادماه با برگشت به تهران دوباره تیمش را دست می‌گیرد، اما مثل همیشه نفر سوم را از بین فتوحی و باهر، با ارزیابی عملکرد آنها در قهرمانی آسیا و جام جهانی مادرید انتخاب می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی