صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • فوتبال جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و چهل و یک - ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و چهل و یک - ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۳

سهم «خارجی»ها در «دربی 103»

جذاب اما نامطمئن

وصال روحانـی
روزنامه نگار

دربی صد و سوم تهران که امشب در چهارچوب هفته بیستم لیگ برتر فوتبال کشور انجام می‌پذیرد، براساس سلایق و انتخاب‌های مربیان دو تیم می‌تواند تأثیری بسزا از نفرات «خارجی» حاضر در ترکیب استقلال و پرسپولیس بپذیرد.
سرخ‌های تهرانی در سه چهار فصل اخیر وحدت هنانوف تاجیکستانی و گئورگی گولسیانی گرجستانی را در خدمت داشته‌اند و در بازار نقل و انتقال‌های نیم فصل لیگ امسال دو خارجی دیگر را به جمع نفرات خود افزودند. یکی از آنها عبدالکریم حسن قطری است که در دفاع چپ بازی می‌کند و دیگری، اوستون اورونوف ازبکستانی که مهاجم آزاد است و از بدو پیوستنش به قرمزها با بازی‌های خوبش توجه ناظران را جلب کرده است. استقلال هم که در کورس قهرمانی در لیگ امسال با 3 امتیاز برتری از رقیب دیرینش پیش افتاده، در اوایل فصل گوستاوو بلانکوی آرژانتینی را استخدام کرد و در نیم فصل دوم دو بازیکن خارجی دیگر را هم به خدمت گرفت. یکی از آنها رافائل سیلوا بود. همان مدافع وسط موریخته برزیلی که در اواخر لیگ بیست و یکم آبی‌پوش شد و به این ترتیب در قهرمانی مقتدرانه و بدون شکست استقلال در آن فصل شراکت یافت. او در لیگ بیست و دوم نیز آبی‌ها را همراهی کرد اما در پایان آن مسابقات از استقلال جدا شد و به برزیل بازگشت و بحث بدهی‌های باشگاه به او عمده و امکان شکایت این بازیکن به فیفا در این ارتباط فزون‌تر شد. با این حال سیلوا در نیم فصل لیگ امسال به جمع آبی‌ها بازگشت و از آن پس به طور مستمر برای آنها به میدان آمده است. دیگر بازیکن خارجی استقلال که او هم در نیم فصل لیگ بیست و سوم آبی‌پوش شد، یک ازبکستانی نامدار دیگر به اسم جلال‌الدین ماشاریپوف است. مهاجمی که طی سه بازی‌اش برای استقلال یک گل زده و یک گل هم ساخته است.
 
از اطمینان تا ابهام
معلوم نیست اوسمار لوس ویرا، سرمربی برزیلی پرسپولیس که جای یحیی گل‌محمدی مستعفی را در این تیم در نیم فصل گرفت، از نفرات خارجی تیمش چگونه و به چه میزان استفاده می‌کند و در نتیجه صدور هرگونه رأی قاطعی در مورد میزان سهم آنها در شهرآورد امشب فقط یک گمانه‌زنی نامطمئن و براساس اما و اگرها خواهد بود. با این حال اورونوف ازبک در همان دو بازی اخیر که برای پرسپولیس به میدان آمده، چنان تأثیرگذار بوده که بعید است ویرا چهارشنبه شب او را نیمکت‌نشین کند و برعکس احتمال حضورش در ترکیب ثابت و حتی در تمامی 90 دقیقه بالا است. او در بازی سرخ‌ها با ذوب آهن با وجود حضور کوتاه مدتش با حرکات تکنیکی‌اش همگان را متوجه خود کرد و سپس در مسابقه با فولاد خوزستان که 2-4 به سود یاران امید عالیشاه تمام شد، یک گل تماشایی در پی همکاری‌اش با مهدی ترابی به ثمر رساند. اظهار نظر در مورد هر سه خارجی دیگر پرسپولیس توأم با تردید است. معلوم نیست از هنانوف استفاده می‌شود یا خیر و اگر می‌شود، میزان و مدت دقایق آن چقدر خواهد بود. در مورد عبدالکریم حسن نیز همین گمانه‌زنی برقرار است و با اینکه او ذاتاً بازیکن توانایی است، اما چون در دیدار با فولاد یک «گل به خودی» بد زد، شاید ویرا تصمیم‌های تازه‌ای درباره او بگیرد و یک بار دیگر برای پست مدافع چپ به علی نعمتی روی بیاورد.
 
باید و شایدهای استقلال
در ترکیب استقلال حضور مجدد «سیلوا» یک احتمال قریب به یقین است و فقط این سؤال مطرح است که اگر جواد نکونام به یک خط دفاع سه نفره روی بیاورد، دو عضو کامل کننده سیلوا چه کسانی خواهند بود. همین مسأله در صورت روی آوردن سرمربی آبی‌ها به یک خط دفاع چهار نفره هم برقرار است و در آن صورت باید دید نکونام از بین ایمان سلیمی و محمدحسین مرادمند کدام یک را زوج سیلوا قرار خواهد داد.
در مورد ماشاریپوف تردیدها بسیار کمتر است و به احتمال قریب به یقین او یکی از نفرات اصلی تهاجمی استقلال خواهد بود. این پشتوانه قوی به لطف گلزنی ماشاریپوف مقابل ملوان در انزلی و پاس گلی که او هفته پیش در دیدار آبی‌ها با استقلال خوزستان در اهواز برای گوستاوو بلاکو فرستاد، حاصل آمده است.
درست است که تک گل بلانکو باعث برد حساس 0-1 آبی‌ها مقابل همنام اهوازی‌شان شد اما شاید نکونام در بازی امشب از او در ترکیب فیکس استفاده نکند.
 
سهمی رو به افزایش
در مجموع باید متذکر شد که سهم خارجی‌ها در ترسیم سرنوشت دربی‌های تهران در سه چهار فصل اخیر در قیاس با گذشته فزونی گرفته است و یک نمونه روشن و مستقیم آن گلزنی‌های چندباره گولسیانی، این مدافع توانای گرجستانی و متخصص در زدن ضربات پنالتی بوده که نتیجه چند شهرآورد را به سمت و سویی سوق داد که قرمزها می‌خواستند و به واقع به نجات آنها آمد. بعید است که دیدار امشب سرخابی‌ها هم از حضور کم و بیش خارجی‌های دو تیم تأثیری آشکار نپذیرد و همین مبحث نیز از سؤالات جالب و مقوله‌های جذاب «دربی 103» است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی