صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • فوتبال جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و چهل و یک - ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و چهل و یک - ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۳

اوسمار به اندازه حمله کند، نکونام به اندازه دفاع

پیش‌ ثبت‌نام قهرمـــانی

آرمن ساروخانیان
روزنامه نگار
دربی ۱۰۳ می‌تواند حسن ختام جذابی برای سال فوتبالی ایران باشد. دو رقیب سنتی در جدول اول و دوم هستند و در آستانه شروع یک سوم پایانی لیگ، هیجان بازی بیشتر خواهد بود. دو تیم نسبت به بازی رفت تغییراتی داشته‌اند ولی جابه‌جایی‌ها در پرسپولیس بیشتر بوده. این پنج نکته مهم این دربی است.

روز موعود برای اوسمار از راه رسید. در روزهای گذشته از او بابت فوتبال هجومی و بردهای پرگل تمجید شده و حتی برخی او را گزینه بهتری از گل‌محمدی نامیدند، ولی در این بازی است که عیار مربی برزیلی مشخص می‌شود. پرسپولیس برای جبران فاصله با استقلال باید برای برد بازی کند و این کار اوسمار را سخت‌تر می‌کند. باید دید او چه فرمولی برای باز کردن بلوک دفاعی فشرده استقلال دارد؟ از طرف دیگر ریسک بالا دفاع پرسپولیس را آسیب‌پذیر می‌کند و اگر افراط در هجوم به باخت ختم شود، مربی برزیلی بابت انتخاب نقشه غلط شماتت خواهد شد.

نکونام هم مثل اوسمار در انتخاب نقشه بازی تیمش کار سختی دارد.‌ بلوک دفاعی استقلال در حالت عادی هم فشرده و پرتعداد است و با توجه به وضعیت جدول تساوی هم نتیجه مطلوبی خواهد بود ولی اگر احتیاط بیش از اندازه به شکست ختم شود، هواداران بابت این ترس او را سرزنش خواهند کرد. استقلال در بازی رفت جسورانه بازی کرد، ولی پرسپولیس در پنجره زمستانی مهره‌های تهاجمی خوبی اضافه کرده و با توجه به موقعیت این تیم در جدول و تفکرات اوسمار احتمالاً آنها این بار تهاجمی‌تر باشند.

قلب دفاع نگرانی بزرگ هواداران پرسپولیس است. گولسیانی و کنعانی به ترتیب به دلیل مصدومیت و محرومیت غایب هستند و اوسمار باید زوج کاملاً جدیدی را از میان فرجی، هنانوف و نعمتی انتخاب کند.  ویژگی فرجی سرعت است، ولی تهدید اصلی استقلال روی توپ‌های بلند و ضربات ایستگاهی است که سه مدافع میانی به همراه چشمی و بلانکو تبحر بالایی در سرزنی دارند. منطق حکم می‌کند که اوسمار برای مقابله با نقطه قوت استقلال از زوج نعمتی - هنانوف استفاده کند و از شاگردانش بخواهد که تا جای ممکن به حریف فرصت سانتر ندهند.

استقلال هم غایب مهمی به نام یامگا دارد که در سمت راست مهره بی‌جانشینی بود و در غیابش حردانی کار سختی برای مقابله با زوج جدید سمت چپ پرسپولیس (عبدالکریم حسن - اورونوف) دارد. مزیت بزرگ دیگر یامگا مهارتش در زدن پنالتی‌ها بود و در آخرین لحظات بازی رفت هم با خونسردی این ضربه را به گل تبدیل کرد. انتخاب پنالتی‌زن جدید استقلال برای این بازی حساس بعد از پنالتی ضعیف حردانی مقابل مس رفسنجان در جام حذفی، چالش دیگری برای نکونام است.

یکی از جذابیت‌های این دربی می‌تواند بازیکنان جدید دو تیم باشد. عبدالکریم حسن، اورونوف و آل‌کثیر در پرسپولیس و سیلوا و ماشاریپف در استقلال‌ هرکدام می‌توانند سرنوشت‌ساز باشند و حضورشان تعادل بازی را به نفع تیم‌شان تغییر بدهد. موفقیت هرکدام در این بازی محبوبیت مضاعفی برای‌شان خواهد داشت، ولی لغزش احتمالی هم می‌تواند گران تمام شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی