صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • فوتبال جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و سی و نه - ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و سی و نه - ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

مورد متفاوت ماجرای پاک شدن اخطار پژمان نوری

تغییر آیین‌نامه انضباطی به ضرر کنعانی و پرسپولیس

مسعود قراگزلو
روزنامه نگار

هواداران پرسپولیس با استناد به بخشش یکی از کارت زردهای پژمان نوری مربوط به سال 1394 خواستار بخشش اخطار اشتباه به مدافع ملی‌پوش خود شدند اما ظاهراً اتفاقی در این خصوص رخ نخواهد داد.
بعد از تأیید اکثر کارشناسان درباره اینکه رضا مهدوی داور بازی پرسپولیس – فولاد در دادن اخطار به کنعانی‌زادگان مرتکب اشتباه شده، باشگاه پرسپولیس برای پاک شدن این کارت زرد که باعث محرومیت او از حضور در دربی می‌شود اقدام کرد و به فدراسیون فوتبال نامه فرستاد.
در عین حال برخی هواداران پرسپولیس با استناد به پاک شدن یکی از اخطارهای پژمان نوری در گذشته‌ای نه چندان دور معتقدند این اتفاق در فوتبال ایران مسبوق به سابقه بوده و شدنی است اما ظاهراً تغییر مواد آیین‌نامه انضباطی امکان چنین اتفاقی را منتفی می‌کند.
حدود هشت سال و دو ماه قبل کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال یکی از کارت زردهای پژمان نوری بازیکن با سابقه ملوان را بخشید.
در دیدار ملوان - صبای آن سال، نوری با دریافت کارت زرد دوم از بازی اخراج شده بود که بعداً با نامه‌نگاری و اعتراض باشگاه ملوان اخطار دوم نوری بخشیده شد.
در تاریخ دوم دی ماه سال 1394 سایت رسمی فدراسیون فوتبال این بخشش را با استناد به ماده 31 آیین‌نامه انضباطی که صراحت داشت در صورتی که داور مسابقه در صدور کارت‌های زرد و قرمز مرتکب اشتباه خیلی واضح و آشکار شود کمیته انضباطی می‌تواند حکم اصلاح این تصمیم را اعلام کند، این کارت زرد را بخشید.
جالب اینکه در آیین‌نامه انضباطی سال 1397 که سه سال بعد از این اتفاق ظاهراً دوباره تدوین و بازنویسی شده چنین ماده‌ای دیده نمی‌شود. جالب اینکه در ماده 31 این آیین‌نامه جدید درباره جرایم نقدی مواردی متذکر شده است و در ماده 33 هم که مربوط به کارت زرد است چیزی درباره ماجرای بخشش کارت زرد دیده نمی‌شود.
همچنین بر اساس بند ۱۵ آیین‌نامه انضباطی جدید اعتراض به اخطار یا اخراج از زمین مسابقه، نزد رکن قضایی تنها در صورتی مسموع خواهد بود که اشتباه داور فقط در صورت هویت شخص بوده باشد.
نکته دیگر اینکه در ماده 102 آیین‌نامه انضباطی فعلی فدراسیون فوتبال که مربوط به آرای قابل تجدید نظر است هم آمده کلیه تصمیمات صادره توسط رکن قضایی بدوی قابل تجدید نظر هستند مگر در مواردی که اخطار هم یکی از آنها است.
بر اساس بندهای فوق به نظر می‌رسد باشگاه پرسپولیس شانس چندانی برای بخشش کارت زرد بازیکن خود نخواهد داشت چرا که در آیین‌نامه انضباطی بندی وجود ندارد تا به آن رجوع شده و این اخطار پاک شود.
در این باره محسن قهرمانی هم گفته است: ما در قانون صراحتاً نداریم که بتوانیم کارت را برگردانیم. داور تا زمانی می‌تواند از نظرش برگردد که قبل از شروع مجدد بازی باشد ولی وقتی بازی شروع شد کاری نمی‌شود کرد.
علی میرزابیگی دیگر کارشناس داوری هم گفته: در قوانینی که ما داریم، تغییر دادن کارت زرد در صورتی امکانپذیر است که در یک بازی مثلاً داور به شماره ۴ می‌خواسته اخطار بدهد ولی به شماره ۶ داده است. در این موارد می‌توانند تغییر بدهند‌ اما اخطارهایی که روی مسائل فنی اتفاق افتاده تغییر ندارند.
حیدر سلیمانی دیگر کارشناسی است که در این باره اظهارنظر کرده است: فرجام‌خواهی و بخشیدن کارت زرد امکانپذیر نیست. کارت زرد فقط در یک استثنا بخشیده می‌شود؛ مثلاً اگر در یک صحنه چند مدافع کنار هم باشند و به جای نعمتی اخطار را به کنعانی داده باشد و داور فرد را اشتباه کرده باشد.
سلیمانی با اشاره به ماجرای پاک شدن اخطار پژمان نوری در سال 94 هم گفته است: علت آن گرفتن کارت قرمز اشتباه بوده و بحثش فرق می‌کند، او با کارت زرد دوم اخراج شده بود و این تصمیم را برگرداند.

جستجو
آرشیو تاریخی