باز شدن پرونده جدید فساد مالی برای IWF قبل از پاریس

ناپدید شدن «10 میلیون دلار» از خزانه جهانی وزنه‌برداری!

رضا عباسپور
روزنامه نگار

 «پروفسور ریچارد مک لارن» وکیل پایه یک بین‌المللی که چندی پیش به دنبال پرده برداشتن از فساد مالی و پولشویی عجیب و غریب در فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به ریاست «تاماش آیان» بود، به گفته نشریه معتبر بین‌المللی«اینسایدگیمز» حالا با پیشرفت تحقیقات MIIT (مرکز فناوری اطلاعات جهانی) مجدداً درصدد پرده‌برداری از فعالیت‌هایی در بدنه جدید هیأت‌ رئیسه فدراسیون جهانی وزنه‌برداری است که مشکوک به رفتار‌های مجرمانه شبیه به تخلفات ادوار قبل است. این وکیل مشهور بین‌المللی به دنبال رمزگشایی از میلیون‌ها دلار پول نقد و تراکنش‌های بی‌حساب و کتاب و ناپدید‌شده‌ای است که نه تنها در دفاتر قانونی و مالی IWF ثبت نشده بلکه جایی دیگر نیز در این مجموعه رد پایی از هزینه شدن این مبالغ هنگفت و میلیون دلاری موجود نیست! اتفاقی مشابه آنچه که در دوره آیان رخ داد حالا ممکن است دوباره قبل از بازی‌های المپیک 2024 پاریس گریبان رئیس عراقی این مجموعه و حامیانش در هیأت رئیسه فدراسیون جهانی وزنه‌برداری را بگیرد.
 
موفقیت روس‌ها در پرونده اعاده حیثیت آدامفی!
«آتیلا آدامفی» داماد تاماش آیان و دست راست او در فدراسیون جهانی پیشین وزنه‌‌برداری که در هیأت رئیسه جهانی فعلی و جدید (به رغم اینکه پیش‌بینی می‌شد او مثل هم‌قطاران آیان از فدراسیون جهانی وزنه‌برداری اخراج شود) به عنوان نایب رئیس جهانی، جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است، بار دیگر گویا به‌خاطر تجدید نظرخواهی «ماکسیم آگاپیتوف» رئیس فدراسیون وزنه‌برداری روسیه و عضو هیأت رئیسه فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به دردسر افتاده و پرونده‌ای از فسادهای مالی احتمالی او توسط پروفسور مک لارن(وکیل بین‌المللی حقوقی) که فساد مالی پدرزنش را رو کرده بود، آشکار شده و به جریان افتاده است! طبق اعلام نشریه معتبر بین‌المللی اینساید گیمز، این ماجرا به طور جداگانه به کمیسیون اطلاعات و صورت‌های مالی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری گزارش داده شده و تحت بررسی قرار گرفته است. در گزارش مک لارن به این مجموعه آمده است که این موضوع کاملاً محرمانه است. ضمن اینکه گویا پس از مصاحبه با حسابداران این کمیسیون و تفحص در حساب‌های مالی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، مشخص شده است که فدراسیون جهانی وزنه‌برداری(IWF) هزاران تراکنش بین‌المللی را از فایل صفحه گسترده سیستم‌های مالی‌‌شان حذف کردند و مانع از آن شدند که اثر خالص کلی آن که رقمی هنگفت و عجیب و غریب(بیش از 10 میلیون دلار) به صورت غیر نقدی بوده رو و شفاف‌سازی شود! ورودی‌های گیج‌کننده موجود در سیستم‌ها و دفاتر مالی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری و البته تفاوت تقریبی بین دریافت‌های نقدی و پرداخت‌های نقدی این مجموعه(چیزی نزدیک به 10.4 میلیون دلار) توسط تیم تحقیقاتی که روی این پرونده گمارده شدند، دوباره مورد بررسی ویژه قرار گرفته است و توسط دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش(CAS) مورد بررسی، تحقیق و تفحص قرار گرفته است. سوای این پرونده که به تازگی در سیستم بین‌المللی باز شده و مشغول بررسی است، «ماکسیم آگاپیتوف» رئیس فدراسیون وزنه‌برداری روسیه نیز گویا موفق شده است، رأی بدوی که علیه او توسط«آتیلا آدامفی» در دادگاه حکمیت ورزش صادر شده بود را شکسته و از خود اعاده حیثیت کند. روس‌ها گویا در این پرونده که ابتدا با محکومیتشان برای آنها حدوداً 7 هزار دلار جریمه نقدی بریده شده بود را شکسته و این پرونده را در تجدید نظر با دفاعیه خوبی که داشتند برنده شدند.
 
احتمال باز شدن پای جلود به پرونده 10 میلیون دلاری!
پروفسور«ریچارد مک لارن» وکیل پرونده فساد مالی 10 میلیون دلاری که از وکلای برجسته بین‌المللی و مأمور پیگیری تخلفات در حوزه بین‌المللی وزنه‌برداری است و در دوره گذشته (تخلفات تاماش آیان) برای تکمیل تحقیقات خود با راه‌اندازی بخشی به نام «خط داغ» از جامعه وزنه‌برداری در سراسر جهان خواسته بود اگر اطلاعاتی از فساد آیان دارند در خط داغ ارسال کنند و مجدداً همین شرایط را با شدت بیشتر برای پرونده جدید تخلفات مالی میلیون دلاری که در مجموعه جدید جهانی رو شده است دست گرفته است، به هیأت حاکمه CAS شهادت داد که جزئیات کامل رفتار مجرمانه ادعایی را در گزارش محرمانه خود خیلی زود به کمیسیون نظارت و صداقت ارائه می‌کند. جزئیات تکان‌دهنده ارائه شده توسط پروفسور مک لارن ممکن است باعث تعجب شود که چرا آدامفی، مدیر کل وقت IWF در آن زمان(نایب رئیس فعلی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری) که مستقیماً مسئول امور مالی سازمان و پیروی از رویه‌های این مجموعه جهانی بود برای همه فسادهای مالی پاسخگو نبود؟! اما او حالا در سیستم جدید توسط این وکیل و پیگیری‌هایش شناسایی شده است.
 لازم به توضیح است، «آدامفی» همچنین در انتخابات هیأت اجرایی IWF در سال 2022 پذیرفته شد و علیرغم ناپدید شدن میلیون‌ها دلار در طول مدیریت او از خزانه IWF، به عنوان نامزد واجد شرایط مجدداً در انتخابات فدراسیون جهانی شرکت کرده و به عنوان نایب رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری و «محمدجلود عراقی» برگزیده شده است! احتمالاً سیستم تعیین صلاحیت IWF هیچ دلیلی برای شناسایی مدیر کل سابق IWF به عنوان نامزد غیر واجد شرایط پیدا نکرده است و دستکاری شده باشد!
نکته جالب توجه و عجیب در این ماجرا این است که در همان زمان(تعیین صلاحیت نامزدها برای حضور در انتخابات جهانی وزنه‌برداری)، سیستم تعیین صلاحیت فدراسیون جهانی وزنه‌برداری (EDP) آگاپیتوف رئیس فدراسیون روسیه که کاندیدای نایب رئیسی و ریاست IWF شده بود را به دلیل وابستگی به فدراسیون وزنه‌برداری روسیه و محرومیت‌هایی که به سیستم ورزش این کشور تحمیل شده بود از کورس رقابت خارج کرد! اما آگاپیتوف، نهایتاً با ادله عالی که ارائه کرد، قضات CAS را مجبور کرد تصمیم EDP را لغو کنند و در ژوئن 2022، CAS رأی صادره علیه او را شکست و جریمه‌اش را پاک کرد. حالا با شرایط و پرونده فساد احتمالی مالی که برای فدراسیون جهانی وزنه‌برداری باز شده است، احتمال این وجود دارد که پای «محمدجلود» عراقی و هم‌قطارانش که خزانه این مجموعه را اداره می‌کنند نیز به این پرونده باز شود! پرونده‌ فساد مالی که بیش از 10 میلیون دلار در آن گم شده و مشخص نیست این پول هنگفت کجای وزنه‌برداری جهان هزینه شده است؟!

جستجو
آرشیو تاریخی