افشاریان خبر ایران ورزشی را تأیید کرد

قربانی اولین داور زن تاریخ دربی

مهدیه دریابیگی
روزنامه نگار

 مهسا قربانی داور خانمی که لایسنس اتاق VAR را داشت سرانجام روز گذشته توسط کمیته داوران انتخاب شد و قرار است در دربی پایتخت حضور داشته باشد. دو روز پیش بود که نوشتیم قرار است داوران زن در دربی 103 حضور داشته باشند، البته خیلی‌ها تلاش کردند تا این خبر را به نوعی تکذیب کنند، اما روز گذشته خداداد افشاریان در جمع خبرنگاران قرار گرفت و با صراحت اعلام کرد حضور مهسا قربانی در اتاق  VARدر دربی 103 قطعی است. با تأیید خبر ایران‌ورزشی توسط افشاریان مشخص شد که کمیته داوران درصدد است تا از توانایی‌های داوران زن در مسابقات لیگ استفاده کند و از این پس با حضور مهسا قربانی در دربی قطعاً راه برای حضور داوران زن در مسابقات لیگ برتر باز خواهد شد. این برای نخستین باری است که یک داور زن در مسابقات آقایان در لیگ برتر حضور پیدا می‌کند، اما از آنجایی که غیر از موعود بنیادی‌فر هیچ کدام از 6 داور بین‌المللی دیگر مجهز به علم حضور در اتاق VAR نیستند و مدرک آن را ندارند، این بار پای داور زن به مسابقات آقایان باز شد. قربانی از سال 2021 توانست با حضور در کلاس‌های ای اف سی این مدرک را کسب کند و امروز و در شرایطی که کمیته داوران اصرار به استفاده از VAR دارد و داوران مرد نتوانستند هنوز مدرک اتاق VAR را بگیرند، افشاریان تصمیم گرفت از توانایی مهسا قربانی استفاده کرده و او را برای دربی 103 انتخاب کند. طبق قانون فیفا باید سه داور در اتاق VAR نشسته و به داور داخل زمین کمک کنند، اما ای اف سی در این مورد از دو داور نیز استفاده می‌کند. اگر کمیته داوران قصد داشته باشد از قوانین ای اف سی پیروی کند در کنار مهسا قربانی از یک داور دیگر استفاده خواهد کرد اما اگر با قوانین فیفا پیش برود در کنار قربانی دو داور در اتاق VAR خواهند بود. اینطور که یکی از اعضای کمیته داوران می‌گوید قطعاً در اتاق VAR در کنار مهسا قربانی از داوران خارجی استفاده می‌شود. طبق تصمیم افشاریان، از بین سه کشور ازبکستان، قطر و عربستان داوران خارجی انتخاب می‌شوند، اما احتمال داور عربستانی به دلیل تجربه‌اش بیشتر است. نکته دیگر اینکه برای حضور داوران خارجی، کمیته داوران باید نامه‌نگاری کرده و رضایت فدراسیون کشور مورد نظر را جلب کند که تاکنون داوران خارجی انتخاب نشده‌اند. اما احتمال داور عربستانی بیشتر است.
 
قربانی ممنوع‌المصاحبه شد
مهسا قربانی روز گذشته با انتخاب کمیته داوران نخستین داور دربی شد که توسط افشاریان معرفی شد و رئیس کمیته داوران حاضر نشد که نام سایر داوران دربی را اعلام کند و تنها به این نکته بسنده کرد که کوبل داوری انتخاب شده است. البته آقای رئیس به گفته نزدیکان کمیته داوران فوراً بعد از اعلام رسمی نام مهسا قربانی، این داور را ممنوع‌المصاحبه کرد تا هیچ کدام از اصحاب رسانه به سراغ او نروند و به اصطلاح رئیس، آرامش قربانی را به هم نزنند. به این ترتیب قربانی روز گذشته حاضر به گفت‌و‌گو با رسانه‌ها نشد.
 
داور استرالیایی نخستین داور زن اتاق VAR درآسیا
برای نخستین بار در تاریخ فوتبال آسیا پنج داور و کمک داور زن در مسابقات جام ملت‌های آسیایی 2023 حضور داشتند. کنفدراسیون فوتبال آسیا در شهریور ماه سال‌ جاری 74 داور برای قضاوت بازی‌های جام ملت‌های آسیا انتخاب کرد که برای اولین بار در تاریخ، داوران زن نیز حضور داشتند.
با انتخاب یوشیمی یاماشیتا ژاپنی که در یک اتفاق تاریخی برای قضاوت مسابقات جام جهانی مردان 2023 قطر در بین 6 داور زن حضور داشت، برای اولین بار زنان در مدیریت مهم‌ترین تورنمنت‌های این قاره در سطح تیم ملی شرکت کردند. چهار داور دیگر کاترین مارگارت استرالیایی، نائومی چاروکه کمک داور ژاپنی، بوزنو ماکوتو داور و کیم کیونگ مین کمک داور اهل کره جنوبی بودند. نکته اینجا بود که کاترین مارگارت داور استرالیایی هم در این رقابت‌ها برای نخستین بار در اتاق VAR حضور داشت. حضور مهسا قربانی در اتاق VAR در دربی باعث می‌شود این داور زن ایرانی هم فرصت‌های بهتری برای حضور در آسیا پیدا کند.

دکتر حیدری داور دربی 103؟
با توجه به اینکه6 داور بین‌المللی غیر از موعود بنیادی‌فر هم توانستند در کلاس‌های سیستم ویدیویی در عربستان و تاجیکستان شرکت کنند و گفته می‌شود لایسنس VAR را دریافت می‌کنند به احتمال زیاد انتخاب کمیته داوران برای بازی دربی 103 دکتر بیژن حیدری است، اما اگر لایسنس داوران بین‌المللی تا قبل از دربی نرسد و این مدرک را دریافت نکنند کمیته داوران چاره‌ای ندارد جز اینکه موعود بنیادی‌فر را برای بازی دربی انتخاب کند.
 البته باز هم باید این نکته را متذکر شد که افشاریان و دستیارانش تاکنون تصمیمات عجیب و غریب زیادی گرفته و خیلی نمی‌توان مطمئن بود که روی انتخاب قبلی خود بمانند ضمن اینکه هنوز یک بازی تا دربی باقی مانده و ممکن است در این هفته اتفاقاتی بیفتد که نظر کمیته داوران را 180درجه تغییر دهد. اما نزدیکان کمیته داوران به این نکته اشاره دارند که انتخاب اول افشاریان فعلاً دکتر حیدری است.

جستجو
آرشیو تاریخی