روزهای حساس والیبال ایران با پائز

سایت والیبال ورلد وابسته به فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) و معتبرترین سایت والیبالی دنیا در گزارشی درباره انتخاب سرمربی تیم ملی ایران، نوشت: موریس موتا پائز سرمربی برزیلی هدایت مردان والیبال ایران را به عهده گرفت تا در آخرین تلاش برای صعود به المپیک 2024 پاریس شرکت کند و رویارویی با صربستان، ایتالیا، کوبا و آرژانتین در هفته اول لیگ ملت‌ها که چهار حریف مستقیم این تیم برای سهمیه المپیک هستند، حساس‌ترین بازی‌های تیم ایران است.
در این گزارش آمده است: «فدراسیون والیبال ایران این مربی برزیلی را به عنوان جایگزین بهروز عطایی معرفی کرد که دو سال هدایت تیم ملی والیبال مردان ایران را به عهده داشت و در رقابت‌های انتخابی المپیک برزیل کنارگیری کرد.
موریس موتا پائز 60 ساله اکنون این فرصت را دارد تا پس از کمک مربی بودن در تیم‌های ملی برزیل، فرانسه و جمهوری چک و همکاری با مربیان بزرگی مثل برناردو رزنده و فیلیپ بلین در یک دهه قبل، به عنوان سرمربی هدایت تیم ملی والیبال ایران را به عهده گیرد. او بین سال‌های 2013 تا 2014 مربی تیم ملی والیبال زنان فرانسه بوده است.
سابقه سرمربیگری موریس موتا پائز در رده باشگاهی فرانسه هم خیلی چشمگیر است. او نزدیک به 30 سال در فرانسه کار کرده که 8 جام ملی دستاورد او بود. پائز حالا در تیم اپی سنتر اوکراین کار می‌کند. البته او چهار سال در تیم پاناسونیک پنترز ژاپن حضور داشته که دو جام حاصل عملکرد وی در این تیم بوده است. مأموریت پائز صعود به المپیک همراه با تیم ایران است. به همین دلیل قراردادش کوتاه مدت و تا پایان بازی‌های لیگ ملت‌های والیبال 2024 است و امکان تمدید دارد.
پائز مأموریت جدیدش را چالش بزرگی می‌داند: «چالش خیلی بزرگی در تابستان داریم. به اعتقاد من با همراهی استعدادهای جوان، اعتماد به نفس و همراهی بازیکنان باتجربه، می‌توانیم ترکیب خوبی در تیم ایران داشته باشیم. مصمم، با انگیزه و متعهد هستیم که تلاش خود را برای صعود به المپیک انجام دهیم. همچنین به همراهی هواداران والیبال در ایران نیاز داریم تا به بالاترین سطح والیبال جهان برسیم.»
ایران بعد از ناکامی در انتخابی المپیک 2023 برزیل که سهمیه نگرفت، می‌خواهد یک سهمیه از پنج سهمیه مانده را از رنکینگ فدراسیون جهانی بگیرد.
تیم ملی والیبال ایران حالا با رتبه 15 رنکینگ فدراسیون جهانی، 7 تیم را بالاتر از خود دارد. به همین خاطر ایران باید 4 تیم را پشت سربگذارد تا سهمیه المپیک را بگیرد، چرا که یکی از 5 سهمیه مانده برای برترین تیم قاره آفریقاست که تاکنون هیچ نماینده‌ای در المپیک 2024 ندارد.
مردان ایران در هفته اول لیگ ملت‌های والیبال 2024 در ریودوژانیرو برزیل حاضر می‌شوند و نتیجه جدال حساس با صربستان، ایتالیا، کوبا و آرژانتین چهار حریف این هفته برای ایران مهم است.

جستجو
آرشیو تاریخی