آرسنال با قدرت در کورس قهرمانی حرکت می‌کند

یکطرفه‌ترین بازی تاریخ


فرخ حسابی
روزنامه نگار


در دقیقه 58 آرسنال ده‌‍‌هزارمین گلش را زد، در تاریخ پرافتخار 138 ساله خود. این شاید یک‌طرفه‌ترین بازی تاریخ لیگ برتر بود و جای تعجب داشت که در نیمه دوم فقط یک گل زدند. اگر ادامه می‌دادند، شاید بزرگترین برد تاریخ توپچی‌ها رقم می‌خورد که در حال حاضر به پیروزی 7 بر صفر برابر استاندارد لیژ در سال 1993 تعلق دارد.
شکست‌های بزرگتری را هم دیده‌ایم، مثلاً دو باخت 9 بر صفر ساوتهمپتون اما هرگز مسابقه‌ای را به یاد نداریم که تفاوت میان دو تیم تا این حد باشد، از آغاز تا پایان.
 در پایان، ویلیام سالیبا، مدافع آرسنال 169 پاس را به مقصد رسانده بود، 27 تا بیشتر از کل تیم شفیلدیونایتد. آرسنال 81 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت، 19 درصد شفیلد از کجا آمد؟ شاید از شروع مجددها. نتیجه نهایی شاید به خاطر این است که شفیلد از همین حالا سقوط را پذیرفته اما نباید از کنار بازی عالی آرسنال و شوق و انگیزه این تیم عبور کرد.
 تقریباً همان قدر که امتیاز مهم است، گلزنی هم اهمیت دارد. آنها دو امتیاز از لیورپول و یک امتیاز از منچسترسیتی کمتر دارند، دو تیمی که یکشنبه آینده در آنفیلد به مصاف هم می‌روند و تفاضل گل خیلی بهتری نسبت به دو تیم بالای سر خود دارند. اگر شنبه برنتفورد را شکست دهند به صدر جدول می‌روند، تفاضل گل آنها 10 تا بهتر از سیتی و 6 تا بالاتر از لیورپول است.
آرسنال فعلاً باید به بردن ادامه دهد، این هفتمین پیروزی متوالی‌شان در لیگ بود با 31 گل زده و 3 گل خورده؛ فوق‌العاده است. هر چه میزبان در این بازی بد بود، میهمان ویران‌کننده بود به خصوص دکلان رایس که در خط میانی چشمنواز و بی‌رقیب است. مصدومیت گابریل مارتینلی تنها نقطه تاریک این بازی بود.
 خیلی از مربی‌ها تلاش می‌کنند در یک ربع اول کنترل بازی را به دست بگیرند و شرایط را آرام کنند اما آرتتا به بازیکنانش سفارش داد در همان ابتدا بازی را ببرند؛ این پنجمین بازی در هفت دیدار آخر بود که در 18 دقیقه ابتدایی به گل می‌رسیدند، این بار یک ربع از مسابقه نگذشته بود که سه گل زده بودند.
شفیلد هم افتضاح بود، آنها نخستین تیم تاریخ فوتبال انگلیس شدند که در چهار بازی خانگی پیاپی پنج گل و بیشتر می‌خورند. این شاید بدترین بود، حتی بدتر از باخت 8 گله به نیوکاسل در این فصل.
قابل درک بود که میکل آرتتا دست به تغییرات زیادی بزند خیلی قبل از آنکه بازی به پایان برسد؛ از جمله آمدن توماس پارتی برای نخستین بار بعد از پنج ماه و همچنین بازی دادن به گابریل ژسوس که در سال 2024 تنها دو بازی برای تیمش انجام داده است.
 آن طرف کریس وایلدر هر چه تصمیم گرفت، اشتباه بود. ابتدا تیمش را 1-5-4 چید اما بعد از گل سوم یک هافبک کم کرد و یک مدافع زیاد. او مثل تیمش خود را باخته بود و هواداران بی‌حس شده بودند، آنها که تا آخر ماندند با اعلام پنج دقیقه وقت تلف شده برای نیمه اول تیم را هو می‌کردند. تنها 15 دقیقه از بازی گذشته بود که برخی هواداران از صندلی‌های خود برخاستند و راه خروج را در پیش گرفتند. شفیلد 11امتیاز با تیم رده هفدهم، ناتینگهام فارست فاصله دارد هر چند کسر امتیاز به دلیل نقض قوانین مالی ممکن است این ترتیب را به هم بزند.

جستجو
آرشیو تاریخی