صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و سی و سه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و سی و سه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۸

مس رفسنجان-استقلال؛ دوشنبه ساعت 17:00

حمله به 5 سال ناکامی در جام حذفی

حمیدرضا عرب
روزنامه‌نگار
از آخرین بار که استقلال توانست با مربیگری وینفرد شفر جام قهرمانی حذفی را برای خود کند ۵ سال می‌گذرد. در اوایل سال ۱۳۹۷ بود که استقلال با سرمربی آلمانی خود در خرمشهر موفق شد جام قهرمانی را با برتری مقابل تیم خونه به خونه برای خود کند.
از آن پس تا کنون استقلال هیچ گاه نتوانسته جام قهرمانی را به دست آورد که ملموس‌ترین باخت آبی‌ها به همین فصل پیش بازمی‌گردد که شاگردان ساپینتو در فینال جام حذفی موفق نشدند پرسپولیس را شکست دهند و با باخت مقابل رقیب سنتی خود از صحنه این رقابت‌ها کنار رفتند تا بار دیگر جام به پرسپولیس برسد و بحیی بتواند اولین دبل یک مربی ایرانی در لیگ را به نام خود ثبت کند و با پرسپولیس در یک فصل صاحب دو جام شود.
 حالا استقلال با مربیگری جواد نکونام بار دیگر وارد این جام مرموز و پرماجرا می‌شود تا شاید به ناکامی ۵ ساله خود در این جام پایان دهد و بعد از وینفرد شفر دوباره جام را به دست آورد.
این سی و هفتمین بار است که جام حذفی در فوتبال ایران برگزار می‌شود و به سبب آنکه قهرمان این جام می‌تواند به طور مستقیم از فوتبال ایران به لیگ قهرمانان آسیا معرفی شود، از اهمیت بسیاری برخوردار شده است.
در گذشته تیم‌ها چندان این جام را جدی نمی‌گرفتند، اما با تمهیدات متولیان فوتبال ایران در نهایت مقرر شد قهرمان این جام راهی لیگ قهرمانان آسیا شود. ضمن اینکه فرصت دستیابی به سوپر جام نیز برای قهرمان جام حذفی فوتبال ایران فراهم خواهد شد و تیمی که در این جام به قهرمانی برسد، با قهرمان لیگ برتر مصاف خواهد داد تا با برتری در یک بازی بتواند جام دیگری را هم برای خود کند.
جواد نکونام امشب استقلال را در رفسنجان با همین هدف مقابل مس قرار خواهد داد. دیداری که برای آبی‌ها در حالی که زمان آنچنانی تا دربی باقی نمانده به منزله حفظ یک جام و افزایش توان روحی و روانی می‌ماند.
باید دید که نکونام آیا موفق خواهد شد بعد از ناکامی سریالی مربیانی همچون استراماچونی، فکری، مجیدی و ساپینتو صاحب این جام شود یا خیر؟!
به همین دلیل جام حذفی را باید مهم تلقی کرد به خصوص اینکه مشخص نیست استقلال با وجود صدرنشینی در لیگ برتر قطعاً به جام قهرمانی لیگ دست یابد و در بازی‌های باقی مانده به نتایج دلخواه برسد؛ بنابراین برای نکونام که در اولین سال مربیگری خود در استقلال به سر می‌برد بهترین راهکار این است که جام حذفی را هم جدی بگیرد تا اگر احیاناً نتوانست در لیگ برتر به موفقیتی دست یابد، جام حذفی را به عنوان یک گزینه مناسب جانشین در چنته داشته باشد.
استقلال امشب در ورزشگاه شهدای مس شهر رفسنجان مقابل تیم مس قرار خواهد گرفت و جواد نکونام فرصت بزرگی در اختیار دارد تا به ناکامی سریالی مربیانی که در سال‌های گذشته موفق نشدند در این جام به قهرمانی دست یابند، پایان دهد و نام خود را به عنوان یک مربی مدعی در این جام نیز مطرح کند. چه بسا نکونام بتواند با قهرمانی در حذفی و همچنین لیگ برتر به اولین مربی تاریخ باشگاه استقلال تبدیل شود که در سال نخست مربیگری خود دو جام را به دست آورده است؟!

ترکیب احتمالی استقلال
بعید است نکونام دست به تغییرات آنچنانی در ترکیب تیمش بزند و با توجه به لیگ برتری بودن حریف از تمام داشته‌های خود برای برتری مقابل مس رفسنجان بهره خواهد گرفت. نکونام نمی‌خواهد در آستانه دربی و در حالی که دو بازی بیرون خانه قبل از تقابل با رقیب سنتی دارد، طعم تلخ شکست را تجربه کند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود با همان شاکله همیشگی که در لیگ برتر به میدان می‌فرستاد مقابل رقبا قرار بگیرد. از این رو نکونام از بازیکنانی چون حسینی، سلیمی، سهرابیان، سیلوا، مهدی‌پور، چشمی، رضاوند، حردانی، جلالی، بلانکو و ماشاریپوف استفاده می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی