پشت پرده از دست رفتن دوومیدانی قهرمانی جهان

گلاسکو چطور پرید؟

مهری رنجبر
روزنامه نگار

جا ماندن فرزانه فصیحی و حسن تفتیان دو دونده سرعتی از قهرمانی جهان گلاسکو، حاشیه جدیدی را برای دوومیدانی رقم زد، درست 12 روز بعد از میزبانی ایران برای قهرمانی آسیای داخل سالن که کلی تعریف و تمجید مسئولان ورزش را در پی داشت. مسابقه‌ای که فدراسیون دو ماهه برایش آماده شد. فرزانه فصیحی قهرمان 60 متر آسیا چند روز مانده به شروع مسابقات جهانی، بعد از انتشار رنکینگ جدید با دیدن کلمه qualified با خوشحالی آن را استوری کرد. هر چند فرصت زیادی تا شروع رقابت‌ها نبود اما خیلی‌ها فکر می‌کردند قرار است او سال را با رقابت دیدنی دیگری تمام کند اما نشد. همین مسأله باعث شد تا فرزانه شاکی، اعتراضش را در صفحه شخصی‌اش نشان داد.
البته قهرمان 60 متر آسیا تنها شاکی این قصه نبود و حسن تفتیان دیگر دونده سرعتی هم با اینکه دعوتنامه‌ای به اسمش نیامده بود، به این مسأله اعتراض کرد. مهدی مبینی سرپرست فدراسیون دوومیدانی اما برای ختم این غائله عذر مسئول امور بین‌الملل فدراسیون را خواست. هدی مبینی هم گفت: «استارت کار از دو ماه قبل خورد و ما مهدی صابری، حمیده اسماعیل‌نژاد، فرزانه فصیحی و حسن تفتیان را برای ویزا معرفی کرده بودیم اما اعلام شد بدون دعوتنامه مسابقات نمی‌توانیم اقدام کنیم. 22 بهمن از ما خواستند یک نفر را معرفی کنیم که حق فصیحی بود و ما هم او را معرفی کردیم. دو روز بعد یعنی 24 بهمن دعوتنامه آمد و مسئول امور بین‌الملل فدراسیون کارهای مربوطه را انجام داد، امور بین‌الملل فدراسیون باید همان روز 24 بهمن به وزارت امور خارجه نامه می‌زد و پیگیری می‌کرد و به ما اطلاع می‌داد که احتمالش خیلی ضعیف است این اتفاق بیفتد. این تعلل امور بین‌الملل بوده و به نوعی کوتاهی انجام داد؛ اگر زودتر گفته  بود ویزا در ایران صادر نمی‌شود، فصیحی را به صربستان می‌فرستادیم تا از آنجا ویزا بگیرد و به اسکاتلند برود. سهل‌انگاری اتفاق افتاده که این اتفاق هزینه دارد و منجر به برکناری مسئول امور بین‌الملل شده است.»
 
سپهرزاد: هیچ اقدامی انجام نشده بود
هادی سپهرزاد مدیر تیم‌های ملی دوومیدانی معتقد است هیچ اقدامی برای حضور دو دونده سرعتی در رقابت‌های داخل سالن قهرمانی جهان گلاسکو نشده بود. او می‌گوید: «اگر قرار بود فرزانه فصیحی و حسن تفتیان دو دونده سرعتی ایران برای رقابت‌های داخل سالن قهرمانی جهان گلاسکو شرکت کنند، باید 40 روز قبل اقدامی می‌شد. حتی خودشان هم می‌دانند اما در واقع هیچ کاری برای صدور ویزای آنها انجام نشده بود، هرچند بدون دعوتنامه هم کسی نمی‌تواند برای ویزا و حضور در مسابقه اقدام کند.»
به نظر او دعوتنامه هم دیر به فدراسیون رسیده: «اینجا دو نکته مطرح است؛ اول اینکه اسم حسن تفتیان را به فدراسیون جهانی نداده بودند و فرزانه فصیحی هم با اینکه اسمش رد شده بود اما تا آنجایی که می‌دانم دعوتنامه‌اش بعد از قهرمانی آسیا و پایان مهلت مسابقه آمده بود. زمانی که عملاً کاری نمی‌شد. حتی قبلاً که شرایط بهتر بود ویزای هیچ ورزشکاری دو روزه نمی‌آمد چراکه صدور ویزا پروسه خاص خودش را دارد.»
مدیر تیم‌های ملی دوومیدانی برای اتفاق بد جا ماندن دونده‌های سرعتی از قهرمانی جهان، غیر مستقیم کسی را مقصر نمی‌داند: «من صراحتاً نمی‌توانم در این باره صحبت کنم، تنها می‌دانم تا دعوتنامه‌ای نیاید، کسی نمی‌تواند برای ویزای کشوری اقدام کند. درباره حضور تفتیان و فصیحی در قهرمانی جهان داخل سالن گلاسکو، دوره سرپرستی افشین داوری جلسه‌ای برگزار شد که تفتیان خواست برای آنها درخواست وایلدکارت کنیم. آن زمان جابه‌جایی‌ها بود و داستان‌هایش و هیچ قصدی برای اعزام وایلدکارتی آنها هم نبود. جلسه‌ای برگزار شد، بدون اینکه تصمیمی گرفته شود. وقتی اسم وایلدکارت باشد پس هر کسی می‌تواند برود. حتی همان موقع تفتیان گفت اسکاتلند در ایران کنسولگری ندارد و برای ویزا باید به امارات برویم که پروسه ویزا را طولانی‌تر، یعنی یک ماه و خرده‌ای زمان می‌برد چراکه بعد از اعلام رنکینگ جدید، تکلیف مشخص می‌شد. حضور فصیحی در قهرمانی جهان هم زمانی مسجل شد که در مسابقه داخل سالن قهرمانی آسیا دوید. همه این مسائل باعث شد تا این قضایا پیش بیاید. فدراسیون آنقدر درگیر مسابقه قهرمانی آسیای داخل سالن بود که دیگر برنامه‌ریزی برای اعزام نداشت، اگر فدراسیون برنامه داشت باید زودتر دست به کار می‌شد.»
او معتقد است جا ماندن فصیحی و تفتیان، بار اول و آخر نیست: «چند سال پیش، دوومیدانی‌کاران از قهرمانی جهان آمریکا جا ماندند، وقتی که آمریکا ویزا نداد. یا تیم جوانان دوومیدانی که برای قهرمانی جهان ویزای آمریکا را نگرفتند. بعضی از کشورها برای صدور ویزا پروسه سختی دارند، به ویژه اگر ورزشکاران جزو تاپ‌های دنیا نباشند.»  

جستجو
آرشیو تاریخی