سرمربی تیم والیبال زیر 17 سال ایران:

کار سختی مقابل ناشناخته‌ها داریم

مهری رنجبر
روزنامه نگار


اولین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی زیر 17 سال جهان سوم تا دهم شهریور سال آینده به میزبانی بلغارستان برگزار می‌شود. میدانی سخت که آرش صادقیانی سرمربی تیم زیر 17 سال ایران کارش را از مهرماه استارت زده است. البته ناشناخته بودن رقبا کار را برای تیمش سخت‌تر می‌کند. صادقیانی می‌گوید: «به خاطر اینکه ما شناختی از بازیکنان رقیب نداریم، در قهرمانی جهان کار شاگردانم خیلی سخت است. تنها شناخت ما از مسابقات است و سابقه رقبا.»
او با نگاه به تیم‌ها، رقبای اصلی تیمش را اینطور می‌شمارد: «بلغارستان میزبان یکی از رقبای اصلی تیم ما است، برزیل همیشه مدعی اصلی در رقابت‌های پایه بوده، تیم‌های آرژانتین، بلژیک و ایتالیا هم مدعی هستند. البته نباید از تیم‌های پایه مکزیک و پورتوریکو هم غافل شد. مصر، تونس و لیبی هم هستند اما در رقابت‌های سطح پایه هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست. شاید یک کشور استعدادی‌های خوبی دارد اما یک سال نتیجه خوب بگیرد و سال بعد نه.»
به گفته آرش صادقیانی تیم‌های حاضر در اولین دوره قهرمانی جهان، شاخص‌ها هستند: «همانطور که پیش‌بینی می‌شد تیم‌های شاخص قاره‌ها برای قهرمانی جهان به بلغارستان می‌آیند. همان تیم‌هایی که در بزرگسالان هم به جهانی آمده‌اند و همین مسأله کار را سخت می‌کند. البته آشنایی با تیم‌ها هم مسأله دیگری است. هر چند ما پیگیر مسابقات هر قاره و کشوری هستیم و حتی فیلم مسابقات بعضی از تیم‌ها را هم داریم. مسابقات قهرمانی جهان در بالاترین سطح برگزار می‌شود و ما هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا تیم آماده آماده به بلغارستان برود.»
سرمربی تیم زیر 17 سال البته برای اینکه بازیکنی از قلم نیفتد، 60 بازیکن را در دو تیم الف و ب زیر نظر دارد: «ما تنها به بازیکنان استعدادیابی اکتفا نکردیم و حتی مسابقات زیر 16 سال اصفهان را زیر نظر گرفتیم و 60 بازیکن جدید را به اردو دعوت کردیم و از مهرماه آنها را در دو تیم الف و ب زیر نظر گرفتیم. بنابراین ما حالا بانک اطلاعاتی 60 نفره داریم؛ مثل قهرمانی آسیای زیر 17 سال که سه بازیکن روزهای آخر اضافه شدند. در واقع رقابت بین اردونشینان وجود دارد. البته طوری برنامه‌ریزی کردیم تا بازیکنان هم کنار خانواده باشند و اردو زده نشوند. حتی از فدراسیون خواستیم تا بچه‌های ما در مسابقات نوجوانان و لیگ یک جوانان شرکت داشته باشند و با موافقت فدراسیون حاضر شدند و در لیگ یک جوانان جزو چهار تیم اول شدند و در نوجوانان هم قهرمان شدند و در سوپر لیگ نوجوانان هم سومی را گرفتند. بچه‌های ما 30 بازی انجام دادند که به تجربه‌اندوزی آنها کمک زیادی می‌کند.»
با این حال کار اصلی تیم زیر 17 سال بعد از تعطیلات عید 1403 شروع می‌شود: «اردوی جدی تیم بعد از تعطیلات عید شروع می‌شود و بچه‌ها تا شهریورماه تمرین مستمر دارند و کنار آن تقاضای بازی‌های تدارکاتی بین‌المللی هم داریم تا بچه‌ها پخته شوند.» او بهترین نتیجه را از قهرمانی جهان می‌خواهد: «ما برای بهترین نتیجه برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنیم، هر چند نتیجه‌گیری در رده پایه اولویت دوم تیم‌های دنیا است و بیشتر مسئولیت ما شناسایی و تربیت بازیکنان نخبه والیبال است اما نیم نگاهی به نتیجه قهرمانی جهان داریم.»    

جستجو
آرشیو تاریخی