صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و سی و یک - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و سی و یک - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

مجوز حرفه‌ای یک طرف، حل مشکلات مالی در طرف دیگر

پایان بحران مهم‌تر از حضور در لیگ نخبگان آسیا!

با مسائلی که طی هفته گذشته درباره صدور مجوز حرفه‌ای مطرح شد، پرسپولیسی‌ها نگران شدند که امسال مثل استقلال فصل گذشته نتوانند مجوز ورود به سطح اول فوتبال آسیا را دریافت کنند و با حسرت مسابقات آسیایی را تماشا کنند. این اتفاقی بود که دو سال پیش هم رخ داد و تیمی که در فصول قبل از آن دو بار به فینال، یک بار به نیمه نهایی و یک بار به یک چهارم نهایی تورنمنت رسیده بود از حضور در لیگ قهرمانان محروم شد. امسال هم که پرسپولیس با مجموعه‌ای از بدشانسی‌ها در مرحله گروهی حذف شد تا وداعی زودهنگام با لیگ قهرمانان داشته باشد تا هواداران پرسپولیس منتظر فصل آینده لیگ قهرمانان باشند.
فصل بعد قرار است رقابت‌های لیگ نخبگان آسیا با فرمت و شکل و شمایلی جدید برگزار شود و پرسپولیس امیدوار است با قهرمانی در لیگ برتر این فصل راهی آن رقابت‌های جذاب شود.
با پیگیری و حساسیت وزارت ورزش و مدیران باشگاه پرسپولیس و نهادهایی که درباره مالکیت مشترک سرخابی‌ها به نوعی می‌توانند در حل مشکل کمک کنند قرار است پرسپولیس بزودی واگذار شود تا مالکیت مشترکی با استقلال نداشته باشد و مهم‌ترین معضل دریافت مجوز حرفه‌ای برطرف شود.
این اتفاق می‌تواند خیال هواداران پرسپولیس را راحت کند که فصل بعد در رقابت‌های آسیایی حاضر خواهند بود اما مهم‌تر از آن حل معضل مالی است که با این جابه‌جایی امید می‌رود بالاخره یک بار برای همیشه حل شود.
پرسپولیس با بحران مالی سنگینی مواجه است و به نظر می‌رسد مدیران باشگاه هیچ فرمول مشخصی برای برون رفت از این وضعیت ندارند. این البته شرایطی است که در تمام سال‌های اخیر کما بیش گریبان این باشگاه را گرفته و پرسپولیس با پشتوانه میلیون‌ها هوادار نه درآمدزایی بلد است نه راهی برای درآمدزایی پیش روی خود می‌بیند.
تنها محل درآمدهای پرسپولیس طی سال‌های اخیر قرارداد اسپانسرینگ روی پیراهن تیم بزرگسالان، دریافت حق تبلیغات محیطی –که این آیتم هم امسال به فنا رفت– و البته فروش بلیت در بازی‌های خانگی بود که عددش بسیار ناچیز بوده و در بسیاری از بازی‌ها ورزشگاه خالی از تماشاگر بوده و این مورد محلی از اعراب نداشته است.
پرسپولیس در تمام این سال‌ها هیچ فرمول و ایده تازه‌ای برای رسیدن به درآمد رو نکرده و بعضاً با قراردادهای یکطرفه با شرکت‌های تبلیغاتی تحت عنوان کارگزار اسپانسری راه‌های محدود رسیدن به پول را به روی خودش بسته است.
در چنین شرایطی و با در نظر گرفتن اینکه هنری برای درآمدزایی وجود ندارد یا هنرمندی در این زمینه پیدا نمی‌شود بهترین راه برای برون‌رفت از مشکلات مالی رسیدن به یک منبع مالی مشخص با اعداد ثابت و پرداختی‌های به موقع است تا داستان اعتراض بازیکنان به عدم پرداخت مطالبات‌شان، شکایات بازیکنان و مربیان خارجی و داخلی، پیدا شدن طلبکارهایی که می‌خواهند به خاطر احکامی که علیه پرسپولیس گرفته‌اند میز و صندلی باشگاه را توقیف کنند و احکام چندین میلیاردی که هر ماه مدیریت و سپس هواداران پرسپولیس را سورپرایز می‌کند بالاخره به پایان خواهد رسید.
در واقع واگذاری پرسپولیس به یک نهاد دولتی ثروتمند می‌تواند تمام این مشکلات را برای همیشه حل کند که در نگاه کلی‌تر، مهم‌تر و امیدوار کننده‌تر از حضور در مسابقات فصل بعد لیگ نخبگان آسیا خواهد بود.
جستجو
آرشیو تاریخی