صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و سی و یک - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و سی و یک - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

بحران دوباره اوج گرفت؛ 5 درصد تا آخر سال؟

پرسپولیس فنی بالا، مالی پایین!

محمد قراگزلو
روزنامه نگار
بعد از بازی با ذوب‌آهن و دومین برد پرسپولیس در نیم فصل دوم وحید امیری، امید عالیشاه و مهدی ترابی در مصاحبه‌های خود به تعویق مطالبات خود از باشگاه اشاره کردند و حتی به‌ این موضوع اشاره کردند که باشگاه در کنار جذب بازیکنان جدید و تقویت تیم باید به فکر حقوق عقب افتاده آنها هم باشد. در این میان حتی مهدی ترابی صراحتاً از مدیرعامل باشگاهش خواست تا در تمرین فردای بازی حاضر شود و در این باره توضیح بدهد که البته این اتفاق نیفتاد.
درویش که روز پنجشنبه در مراسم جشن قهرمانی تیم نوجوانان پرسپولیس حاضر شده بود حسین بادامکی معاون ورزشی باشگاه را به ورزشگاه شهید کاظمی فرستاد تا صحبت‌های بازیکنان را شنونده باشد. بادامکی هم در حاشیه تمرین پنجشنبه پرسپولیس با امید عالیشاه کاپیتان سرخ‌ها جلسه‌ای داشت و صحبت‌های او را شنید اما ضمن اشاره به مشکلات مالی گسترده پرسپولیس به او گفت باشگاه در تلاش است تا هر چه سریعتر بخشی از طلب بازیکنان را به آنها پرداخت کند.
درباره زمان و درصد پرداختی از سوی باشگاه هیچ چیزی به بازیکنان اعلام نشده اما در اردوی پرسپولیس شایعه شده درویش قصد دارد تا پایان سال جاری و یا شاید قبل از دربی 5 درصد دیگر از مبلغ قراردادهای این فصل آنها را پرداخت کند که این شایعه اصلاً نمی‌تواند بازیکنان را خوشحال و امیدوار کند.
پرسپولیسی‌ها تا اینجای فصل بین 32 تا 35 درصد از مطالبات خود را دریافت کرده‌اند در حالی که انتظار داشتند حداقل تا الان 50 درصد پول گرفته باشند. آنها می‌گویند باشگاه تراکتور تا الان چیزی حدود 55 تا 60 درصد مبلغ قرارداد بازیکنان را به آنها پرداخت کرده و استقلال و سپاهان نیز قطعاً بیشتر از این باشگاه پرداختی داشته‌اند. گواه این مسأله اینکه فرشاد احمدزاده بازیکن سپاهان در صحبت با یکی از بازیکنان پرسپولیس در هفته سوم لیگ برتر گفته بود آنها در همان شروع فصل 40 درصد از رقم قرارداد این فصل‌شان را دریافت کرده بودند ضمن اینکه از مصاحبه‌های اخیر بازیکنان استقلال هم مشخص است شرایط دریافتی آنها حداقل از پرسپولیس بهتر است.
بازیکنان پرسپولیس در اعتراض به عدم دریافت مطالبات‌شان به اندازه کافی به جذب بازیکنان جدید توسط باشگاه خود در نیم فصل اشاره داشتند که حتماً هزینه‌هایی برای پرسپولیس داشته است اما یکی از مدیران باشگاه پرسپولیس می‌گوید غیر از اورونوف که در قراردادش آمده بود در بدو امر مبلغی دریافت کند ابوالفضل بابایی جوان که اصلاً پولی نگرفته، دریافتی عیسی آل‌کثیر بسیار جزئی بوده است و عبدالکریم حسن هم به اندازه پول توجیبی دریافتی داشته است.
از سوی دیگر شرایط اقتصادی باشگاه پرسپولیس اصلاً خوب نیست. طبق آمار سایت کدال آین باشگاه چند فقره وام بانکی دریافت کرده که در آینده می‌تواند برایش دردسرساز شود ضمن اینکه برای پرداختی‌های اخیر مثل پرداختی 6 میلیاردی برای مالیات برانکو یا 11 میلیاردی برای تسویه مالیاتی رادوشوویچ بخشی از شرکت طبیعت به عنوان اسپانسر باشگاه و بخشی را قرض گرفته است.
باشگاه پرسپولیس همچنین در ماه‌های گذشته پرداختی‌های سنگینی بابت اقساط قرارداد رادوشوویچ و حکم فیفا علیه این باشگاه داشته ضمن اینکه احکام دیگری هم علیه سرخ‌ها صادر شده که پرداختش قطعی نشده است.
در مقابل تمام این بدهی‌ها باشگاه پرسپولیس به وصول یک طلب 109 میلیاردی از وزارت ورزش دل خوش کرده است که تلاش حدوداً یکماهه هیأت مدیره و مدیریت باشگاه در این باره هنوز به جایی نرسیده است.
رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس روز پنجشنبه در مصاحبه خود ضمن اینکه با حرف‌های بازیکنان موافق است و به آنها حق می‌دهد به بن‌بست‌های مالی و مواردی که باعث شده تا پرداخت مطالبات بازیکنان به تعویق بیفتد اشاره کرده اما واقعیت اینکه پرداخت درصدی از قراردادهای آنها طی روزهای آتی و در فاصله 13 روز مانده تا دربی بسیار دشوار به نظر می‌رسد و اگر آن طلب باشگاه از وزارت ورزش وصول نشود مشخص نیست درویش و هیأت مدیره چه برنامه‌ای برای برون‌رفت از این وضعیت دارند.
بازیکنان پرسپولیس می‌گویند با توجه به اینکه چیزی حدود 7 ماه از شروع فصل می‌گذرد آنها تنها 35 درصد دریافتی داشته‌اند و در شرایطی که سه ماه دیگر مسابقات جام حذفی و لیگ برتر به پایان خواهد رسید باشگاه چطور می‌خواهد و می‌تواند 65 درصد باقیمانده و البته نیمی از مبالغ آپشن‌های فصل قبل را به آنها پرداخت کند؟
با در نظر گرفتن این مشکلات مالی حالا که پرسپولیس از نظر فنی توانمندی رقابت دوباره برای کسب مقام قهرمانی را حتی با وجود جدایی یحیی گل محمدی در خود می‌بیند اما تداوم این مشکلات مالی می‌تواند شرایط فنی این تیم را نیز تحت تأثیر قرار داده و در بازی‌های آینده روی کیفیت تیم اثرمنفی بگذارد.

جستجو
آرشیو تاریخی